Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 640 ggr
Ridtravartjej
1

Kritik - Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll fotograferade jag min kompis hund ute. Jag blev extra nöjd med denna bild då jag tycker hennes hund ser så busig ut samt att jag fick bra fokus tycker jag själv :)

Vad tycker ni?

DesK
2

Det är en mycket fin bild, som tyvärr är totalförstörd genom den gräsligt iögonenfallande loggan! Ta bort den och du har en kanonfin hundbild. Lgggan skyddar på intet sätt mot eventuell bildstöld.

/Désirée

Ridtravartjej
1

#1 har ju endast loggan där för att inte folk ska ta bilden :p

DesK
0

Det skyddar som sagt inte ett dugg och bilden blir förstörd. Den förstör bara bilden, gör ingen som helst nytta. Om du absolut vill ha en logga ändå, gör en liten diskret o något hörn istället.

/Désirée

Ridtravartjej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 hur kan den inte skydda? Brukar sätta i hörnet såhär

DesK
0

Så ser det bättre ut, men den är fortfarande onödig. Därför att det i de allra flesta bildbehandlingsprogram finns verktyg för att snabbt och lätt ta bort loggor. Bilden är ju din, även utan logga, så på vilket sätt tror du att loggan skulle utgöra något skydd mot stöld? Titta på proffsfotografernas bilder, de har i stort sett aldrig några loggor. Det är faktiskt mest amatörer som kör med loggor. Det finns egentligen bara en anledning till att ha en diskret logga och det är för att göra reklam för sina bilder.

/Désirée

[Teddies matte]
4

#5 Något som är onödigt är att hacka på folk, vill de ha loggor för att känna sig säkrare, låt dem ha det då.

Finns visst många som använder loggor och då inte bara amatörer, många som stjäl (eller tar bilder av okunskap) är sådana som inte har så stor koll gällande redigering och då förhindras bildstölder med hjälp av loggor.

Ridtravartjej
0

#5 oj de är sant.
Har mest haft de för att folk ska veta att de är jag som har tagit bilden :P

DesK
0

#6 Jag hackar inte, utan ville få TS att förstå att loggor inte utgör något särskilt bra skydd, om ens något.

#7 Ja, det är ju helt okej, om du lägger dem som du gjorde i den andra bilden 🙂

/Désirée

Bagtjesen
1

Utan att lägga mig i den tidigare diskussionen vill jag istället ge "vanlig" kritik. (dock finns det möjlighet att lägga in Copyright-information i kameran via menyerna så bör man göra det också.

Fototekniskt har jag inte så mycket att invända: 40mm brännvidd, Bländare f2.8, 1/100s, Spot-mätning, ISO400, och Vitbalans Auto - det är det sistnämnda jag eventullt kan invända mot, är bilden tagen med NEF så gick vitbalansen säkert att återställa till Molnigt - bilden är kanske bara  aningens för mörk. 

Kompositionsmässigt, eller kanske bättre sagt "förberedelsemässigt" är det ett par lite störe större problem! Varför har hunden ett koppel framför sig? Hade man måst ha kopplet på så kan man lägga det på baksidan av hunden. Lövet över svansen är en pyttedetalj, men går ju att fixa i efterhand, och det tycker jag man kan begära om man vill ha kritik på (M)edel-nivå.

Kompositionsmässigt, vad gäller bildutsnitt och så: Jag föredrar att bilder med hundar eller mäniskor som står i gräs bör ha lite mer luft under sig - fick lära mig för länge sedan att vi människor tycke ratt det ser onaturligt ut - vi lägger till tassarna/fötterna lite automatiskt. Det är bra att svansen är med men jag hade gärna sett att det funnits med mer luft framför, ditåt hunden är vänd, och om det varit en boll eller så "med i bilden" så hade bilden blivit så mycket bättre - men det är kanske lite mycket att begära på (M).

Personligen skulle jag nog kompositionsmässigt tagit 1-2 steg längre bak. Motivets proportioner hade blivit bättre - Men, jag förstår att det är frestande att försöka få hela rektangeln fylld av hund.

Bägtjesen

Ridtravartjej
1

#9 tack för all bra kritik :)
Egentligen var det inte meningen att jag skulle fotografera hunden så utan bara dess öga för att min kompis skulle ha de till en speciell sak :)
Men sen så gick hon in och hämta lite godis åt den och då satt han sig sådär och jag bara lära ta en snabb bild. så det är df kopplet är som de är och att jag inte gjorde nå speciell sak utav de :)
Men är rätt nöjd med fotot ändå :)

JNN
1

Förstår Bagtjesens tanke om kompositionen, men jag tycker ändå att bilden är bra som den är, möjligen lite mörk som han också är inne på. Skärpan är precis lagom, och det är en häftig pose och en lyckad ögonblicksbild!

Angående loggan så är det ju valfritt men nåt skydd är det ju knappast för den som är någorlunda avancerad användare av redigeringsprogram, men den blev mycket bättre i den andra bilden. Vill man gör reklam för sig själv är det ju helt ok för mig, men helst ska loggan då var rätt liten och neutralt placerad.

Men det är bra fotat så du kan fortsätta vara nöjd med bilden!🙂

Ridtravartjej
0

#11 Tackar :) Bilden är fotad typ 7 på kvällen så de va lite mörkt :) Och har logan så endast för visning. Säljer även bilder jag fotar och då sätter jag loggan som på andra bilden. Vill man sätta upp i ram tar jag bort den helt :) Men blev jätte nöjd då han var väldigt uppe i varv och ville inte vara still :p