Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1338 ggr
sofiN
1

vad tycker ni om bilden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Är en amatör fotograf, skulle vara kul och höra vad ni tycker om denna bild? :)

MVH

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

[JollyJustin]
0

Väldigt fin o det händ saker i bilden, men jag tyckte stolen/mordet störde lite. Men du är ju skita bra för att vara amatör :)

linn8
0

Riktigt fin och färgerna går bra ihop oxå!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

sofiN
0

Hehe Tack ! Men det var själva stolen/pallen som skulle stå i fokus, då jag fann den i skogen, så tyckte jag det var ett bra tillfälle att låta den få lite liv igen  :) Tack så hjärtligt !

MVH  !

linn8
1

Tycker att stolen/pallen passar in på bilden. Annars skulle det "saknas" något.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Bagtjesen
0

Det är väl en rolig bild - jag tycker det ser ut som om det har suttit en jägare på pass och att det inte funnits någon älg, och att jägaren har vält ikull stolen i vrede😉

Av informationen i bilden ser det ut som om du har använt manuellt fokus och f4 och slutartid 1/250 ingen bildstabilisering, ISO100.

Om du vet att du med vilje kört utan bildstabilisering är det helt ok, men om du gjort det utan att veta om det skall du kolla upp det.

Det ser ut som om du har använt ett bildredigeringsprogram. - Om du vill kan du ju försöka se om du kan få skuggan under stolen aningens ljusare, det ser nu lite onaturligt "nattsvart" ut där.

Bägtjesen

sofiN
0

Tack för kritiken!:) Ska kolla upp det, jag är ju inte sååå insatt ännu :) men jag lär mig på vägen!

Haha, jaa det ser faktiskt ut som det! i all sin vrede så lämnade han/hon platsen ganska snabbt! :P

Jag kör faktiskt mycket manuellt, sedan "leker" jag för det mesta just nu , så som sagt så är jag inte insatt, men det är bra att få kritik så att man kan bli bättre!! ska kolla det där med bildstabilisering!

MVH / Sofi

sofiN
0

Hej ! har en till höst bild som är tagen på gården, trixade med lite färg, men ja som sagt jag är ju ny på detta så detta kanske bara ser skumt ut :P mörkt osv, men man måste ju pröva sig fram :D träning träning!

MVH!

Bagtjesen
0

Du har lyckats ganska bra igen, bilden är bra exponerad i det ljusa men det mörkaste är kanske för mörkt.

Jag förstår vad du försöker göra och vill visa, men bilden blir lite för mycket virr-varr, för att bli riktigt lyckad som komposition. Att du sedan inte fått med hela det stora bladet uppe till vänster är synd - då hade du kunna få fler poäng i kompositionen.

Att du jobbar mycket manuellt gör att jag tycker du förtjänar att få kritik på (M)edel. Du verkar ha kontroll över de manuella inställningar och ganska bra kontroll över skärpa, och skärpedjup, motiv, occh vinklar. Att du kör med ISO100 och inte på något automatläge är också bra, att slutartiden blir 1/400s gör ju ingenting, när det är är ett sådant här motiv.

Fortsätt att träna.

Bägtjesen

JNN
0

Den första bilden är väldigt fin med fina färger och härligt ljus. Skärpdjupet är rätt lagom, och det enda jag tycker hade kunnat vara annorlunda är kompositionen. Jag skulle velat ha stolen en aning längre ner, den är lite för central nu. Sen är foten på ena stolsbenet precis på ytterkanten på bilden, där hade det gärna fått vara lite luft.

Men det är småsaker, annars gillar jag bilden skarpt, det är kul när man hittar föremål i naturen som man inte förväntar sig!🙂

Den andra bilden hade varit suverän om inte huset varit i bakgrunden, men det  stör i och för sig inte så jättemycket heller..

Snygg mix med klara färger och ett plus för att du kröp ner med kameran till marknivå!🙂

sofiN
0

Hej Bägtjesen! :) Tack för fin kritik!

Joo jag förstår vad du menar med virrvarr och att den är alldeles för mörk under löven, det tar jag åt mig, och jag tyck det va väldigt synd att jag inte tog med hela lövet, :/ men det är sånt man lär sig nu i efterhand :)

Tack, jo jag tycker det är roligt att köra med manuell, att få in rätt skärpa själv och sedan så tyck jag om att arbeta i olika vinklar! ta på sig oömma kläder sedan är det bara till att skryp på backen, i diken osv :)  och jag är inte så haj på alla inställningar än och inte vågat testat andra saker riktigt än men, men det är också något man får träna upp sig på! så jag ska träna och träna!

Och lägger nog in fler bilder i helgen här, så får man hoppas att man vinner fler poäng i kompositionen. :P

Trevlig Helg! MVH !

sofiN
0

Hej JNN! Vad kul att du skriver och ger kritik!

ja precis, håller med dig! Det är sånt där som är bra att få lära sig så att man vet till nästa gång! :) kul att du gillade bilderna, ja jag tycker höstfärgerna är alldeles magiskt! det är fint med höst, fin färg mix så att säga, så det kommer nog bli en massa härliga bilder att ta i höst !!

Tar åt mig kritiken och skall tänka på dom olika sakerna i framtiden!

Tack för pluspoängen ! Det är bara att ta på sig oömma kläder och krypa :P

Trevlig helg!

MVH !

sofiN
0

Hej igen alla glada! :)

Tog lite bilder idag när jag var på stranden, kallt och blåsigt och jäkligt, men ville ändå ta några bilder! :)

här hittade jag en liten bil i sanden!

kritik tack!

Ha en fin Lördag !

MVH ! 🙂

sofiN
0

Här är en till! :)

sofiN
1

En till :)

JNN
0

Första bilder bilden på bilen innehåller kanske inte så jättespännande detaljer, men kompositionsmässigt är den bra. Snyggt med det korta skärpedjupet, men bakpartiet hade också gärna fått vara skarpt. Ser att du haft vitbalansen på auto i båda bilderna, och det kan funka i bland men testa gärna att ändra den manuellt till lämplig inställning. Här ser det ut att ha varit molnigt, så den inställningen skulle kanske varit bättre

Du använde också porträttprogramet, och dom programmen använder jag aldrig, då väljer kameran i princip allt själv och möjligheterna till egen kreativitet minskas. Sen är det naturligvis bra och lärorikt att prova alla finesser och se vad dom gör i och för sig.

Andra bilden gillar jag bättre ändå, och det kanske var just den gamla delen av en brygga du ville framhäva och då är det väl ok med det korta skärpedjupet men annars tror jag att jag föredragit långt skärpedjup. Det får du genom att fota i Av-läge där du då väljer en liten bländare ( högt f-tal), kanske bländare f/16 t ex. Då väljer kameran slutartid och beroende på vad man fotar kan man behöva kompensera med plus eller minuskompensation, alltså längre eller kortare slutartid än den som kameran valt.

Sen en sak om kompositionen, i princip är den mycket bra, men bilden lutar lite. Som regel brukar man vilja ha horisonten rak, då det annars ser ut som att vattnet skulle rinna ut ur bilden. Speciellt när man fotar vatten, det är många som är lite "allergiska" mot såna lutande bilder.

Men det är bra jobbat, du kommer nog att kunna sluta snart att titulera dig som amatör om du fortsätter!🙂

JNN
0

Hehe, där hann det komma en till när jag skrev..

Den bilden gillar jag men hade nog hellre sett den i liggande format.  Hyfsat komp ändå, men skulle i detta lägen vinklat ner kameran och fått med mer av stranden som i detta fall känns mer intressant än himlen!

Edit: Samma här angående kompet och horisonten den lutar en liten aning. Sen vet jag inte om du fotat handhållet, men antar att ljuset inte var så jättebra så att slutartiden blev kanske lite för lång för att hålla kameran utan stativ, vet inte men jag upplever den lite lite oskarp.

Ett tips är då att höja ISO.🙂

sofiN
1

Tack JNN!! :)

Väldigt bra kritik där ! Jag håller med dig, om att horisonterna är sneda, det såg inte bra ut! :P Hade stativ med mig, men använda det desvärre inte, Jo det var "bryggan" som skulle stå i fokus där hade jag tänkt, för den stack som ut på stranden!

Jag försöker testa mig fram, men väldigt bra att du berättar för mig så att det kan bli ännu bättre nästa gång! Och det är inte lätt med alla inställningar osv, men sådana här små tips kan hjälpa mig på vägen!

Waw, tack det var snällt! 😃jag kommer att fortsätta att träna och träna ! Funderar på att köpa ett studio kitt att ha här hemma då det är det jag vill hålla på med (porträtt foto), så det ska bli kul att få fota familj och vänner!

Tack för att du skrev! Ha en fin lördag ! MVH

sofiN
0

En bild till :)

😃

sofiN
0

Jag stör mig nu i efterhand att huset syns i bakgrunden och att hela spaden inte kommer med, den skulle vara mer i mitten kanske !

men det är bara att träna! :)

JNN
0

Det här var väl ändå rätt bra faktiskt, kan hålla med om huset. Men spaden är faktiskt med helt, men jag hade nog möblerat om i bilden, dvs komponerat lite annars. Jag skulle nog velat haft spaden lite mer till höger i bild.

Av samma skäl som när man fotar en person som går åt ett specifikt håll, så väljer man oftast att ha lite mer luft  på den sidan som personen är på väg mot.  Om man tar en bild på en som går at vänster så känns det som om personen är på väg ut ur bilden om man placerar magen precis innan kanten medan det är mycket luft  bakom denne, alltså bakom ryggen. Komponerar man tvärtom så att den högra kanten i bilden är närmare ryggen och du har mer luft framför personen, så känns det som om personen är på väg in i bilden. Det upplevs oftast trevligare

Likadant är det med ansiktsporträtt, man tar då ofta bilden lite från sidan så att personen vrider lite på huvudet mot kameran, och då komponerar man ofta bilden på samma sätt. Att ansiktet är vänt in mot bildens centralare del.

Samma sak tycker jag här i din bild, med spaden den skulle ha varit mer åt höger, för mig känns det mer estetiskt tilltalande.

Sen finns det ju som alltid undantag, man behöver inte alltid följa alla regler som finns, men man brukar säga att när man kan alla regler inom foto så är det dags att börja bryta mot dom..

Men överlag är det en bra bild detta!

Bagtjesen
0

sofiN -

Jag är inne på samma tankar som JNN i #20. Vad jag tycker jag vill lägga till är att spaden bör ligga mot stenen och diagonalt i nedre högra hörnet.

Om jag fortsätter resonera om det som komposition så kunde det också göras lite spegelvänt - d v s att spaden legat på vänster sida i bilden men "uppe från vänster ner mot och kanske passera mitten längst ned". Men - då hade spaden fått ligga direkt mot marken och då hade den diagonalen legat platt mot underlaget. Du hade inte fått med huset om du riktat mot stenen istället. Så stenen till vänster i bild och spadens skaft legat på eller lite över stenen och i diagonal vänster ner mot höger så kan kompositionen ha blivit bättre. Har du chansen så testa igen med samma motiv, bara i oloka kompositioner - det var så många konstnärer gjorde - samma motiv om och om igen - och så "skärskådade" de sina tavlor och gjorde om på nytt till ldess det blev rätt.

Så man behöver inte hoppa från motiv till motiv utan ha samma motiv i olika kompositioner, och fundera på vad som fungerar eller varför det inte fungerar.

Bägtjesen

sofiN
0

Tack för kritiken! många Jätte bra tips!!

dom tar jag med mig och fortsätter att ta bilder:)

Jag ska försöka ta på spaden igen och tänka på det!!

Tack !

MVH / sofi

sofiN
0

Hej igen!!
En höst bild till , med sprakande färger :P redigerade den litegrann, ökade på färgerna , Jag tycker den blev lite mystisk så jag gillar den, men är kanske överdrivet mycke färg , men det är väl en smaksak det!!

MVH!

sofiN
0

Varför tappar vissa bilder skärpan då man laddar upp dom här ? :(

ännu en bild

Bagtjesen
0

sofiN.

#23 bilden blir väldigt brusig när man drar för mycket i spakarna, och kompositionen blir inte bättre av det.

Tycker också att gungan skär av trädet som ett jack av en motorsåg - hade du tagit bilden mer från höger eller vänster sida hade gungan framträtt fristående och bilden hade antagligen blivit mycket bättre.

#24, här hade liggande format blivit mycket bättre - bilder blir sällan bra med diagonaler så här mitt i bilden, occh där man inte ser ett slut åtminstone i en ände. - Tänk på kritiken på spaden - där var du ju först ängslig för att du inte fått med hela spaden. I den här bilden så försvinner inte heller björkstammen bort ut i ett skärpe-oljup.

Koncentrera dina ansträngningar till att få ett motiv riktigt bra, med att genomföra alla typer av förslag du fått. Det är först när du vet att du fått till en riktigt bra bild som du vet hur en bra bild ser ut, och du lärt dig faktiskt/praktiskt, och inte bara teoretiskt (det är ju teoretiskt vi föreslår).

Att bilder "tappar skärpan" som du säger är inte rätt ordval. När du ser dina bilder i samma Upplösning (antalet pixlar i höjd och sidled) som kameran skapade dem i ditt redigeringsprogram och sedan sparar dem för att ladda upp dem till Foto.iFokus så är t ex din senaste bild 800x1200pixel, det är antagligen mindre än hälften av vad din kamera presterade

. Alltså har information gått förlorad. Anta att dina bilder togs i 1600x2400pixel - då har bildredigeringsprogramvaran (lite enkelt förklarat) tittat på två pixlar (bild-elment) och jämfört dem och tagit ett genomsnitt av det, och skrivit in det i den förminskade bilden. Så all komprimering gör att både lite av skärpa och ljus och färg-information försvinner.

Bägtjesen

sofiN
0

Ännu en bild som jag tog igår vid stranden Sandviken :)

🙂MVH