Foto iFokus

Foto

Etikett: landskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2032 ggr
Bagtjesen
1

Naturen som den såg ut igår...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar med en Toppig Giftspindelskivling (Cortinarius speciosissimus) - jag valde denna bild i stället för en som också hade skarp hattkant, på grund av den lilla snigeln…

Bägtjesen

Bagtjesen
2

Fortsätter med en till oätlig svanp, denna gång en Pepparriska (Lactarius rufus).

Ja bilden är höstlig, men titta på blåbärsriset- där är det redan knoppar redo för nästa år.

Bägtjesen

Bagtjesen
2

Tredje bilden, ett natur-stilleben jag kallar "Tre generationer".

Bagtjesen
2

Sist men inte minst kommer "Knölen". Det enda jag önskar med bilden är att jag fått med ett par centimeter till vid tallens rot på höger sida.

Bägtjeseen

uffelarsen
0

Mmmmmm gillar 1 svampbilden, nice och det var första gången som jag har sett ett av skogens bäst bevarade hemligheter , ett träd med barn 😃

JNN
0

Härliga naturbilder med bra skärpa och skärpedjup! Gillar båda svampbilderna lite extra! Snygga och genomtänkta kompositioner, och perfekt exponeringar på båda! Dom bilderna har en hel del fina (varma??) höstfärger också som gör bilderna vilsamma att titta på.

Dom två andra konstverken var också lite roliga, men jag har märkt när jag är ute och fotar liknande så blir jag aldrig riktigt nöjd, tycker att det alltid blir lite grådassigt och färglöst. Svårt i bland att sätta exponeringen, och funderar på om dessa kanske hade passat bättre i svartvitt..?

Men du ser ut att ha en härlig skog att gå runt med kameran och dina trogna följeslagare (voffsingarna), saknar i bland Norrlandsskogarna..

Trevligt att du delar med dig av dina strövtåg..!🙂

Nu var det ju ingen kritik tråd, men kunde inte låta bli att säga nåt…😉

Bagtjesen
0

#4 Tänkte inte i de banorna om "Knölen". Tänkte att "gubben i Månen" ramlat ner, och åt det hållet - mer abstrakt. Men nu förstår jag att den borde kallas något annat - funderade efter ditt inlägg på "Grocess", men det låter för tekniskt - jag smakar just nu på ord som "Graviditet" -men det känns inte riktigt bra - "Träd med barn låter "barnsligt - men träffande.

#5 Bara trevligt med almänna kommentarer - bilderna är tagna inte med tanke på utställning vanligt försäljning eller så utan att ingå i ett projekt med dokumentation över ett område.

Det är svårt att hitta sådana här områden någonstans i Sverige -det mesta är skövlat. "När gud skulle skaffa en trädgårdsmästare över världens alla skogar utsåg han ett skogsbolag".

Bilderna är från NEF (rå) direkt till DxO-optics, och behöver nästan aldrig ändra någonting. Är det något så är det att ändra vitbalansen från "As Shot" till "Daylight" eller "Cloudy" - någon gång lägger jag mig mitt emellan dem på 5300K. Oftast har jag ju redan rätt Vitbalans inställd - så det är inte så konstigt att jag inte behöver ändra.

I PSE ändrar jag bara några små detaljer - liten uppskärpning på snigeln, och lingonen i "Knölen". någon gång någon liten detalj som suddas bort - Isa har ett ärr under ögat till vänster (men den bilden är ju under djur - Var jag går i skogar ber och dalar…)

Det verkar som om Nikon, enligt DxO och deras normaliserade tester, överexponerar ungefär 0,20EV, och det är bara minimala justeringar utifrån det som jag behöver göra. Kräver kompositionen en vinkling som skulle ge starkt motljus eller sidljus kompenserar jag en aning . Svamparna är tagna med Nikkor Micro 40mm, men är ju inte inom makroområdet. Nån bild med 18-105, om jag minns rätt.

Som du säger - kanske svart-vitt eller tonskala skulle gå - bra förslag, jag skall testa det för annat bruk än det ursprungliga dokumentära.

Jag har inte heller hunnit testa om snigeln överhuvudtaget syns om jag skriver ut bilden … är det inget på TV så gör jag det senare ikväll.

Bägtjesen

Martin
0

Enligt Exif är "Knölen" tagen med 18-105 (vid 47 mm) och övriga tagna med 40/2.8.

Jag gillar "familjebilden" bäst.

mvh Martin

Bagtjesen
0

#5 JNN - ja jag fick tid att pröva med svartvitt och tyckte att "knölen" blev bra, men tycker inte att "tre generationer" passade så bra i svartvitt - den upplevs nog som lite "rörig".

Där är nog också så att jag, när jag skall komponera en bild ser den i färg, nu när det är färgdokumentation som ligger i uppdraget.

Jag skruvade fram och tillbaka men det blev ändå inte i slutändan någon alls skillnad i hur jag drog i färgkanalerna och kontrasten.

Här kommer "knölen" f'låt men den heter fortfarande så…

Bägtjesen

Bagtjesen
0

Tre generationer svar/vitt

Bägtjesen

Ulla
0

Knölen blev bra. Själv var jag inne på ditt spår och tänkte "Havande" eller "På det viset" eller nåt annat litet ålderdomligt. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

JNN
0

Jag gillar dom i svartvitt faktiskt, möjligen att den senare hade kunnat mörkats ner något, men jag tycker att det blev bra!!🙂

Bagtjesen
0

#8 Ulla, tack! Naturligtvis var det ordet "Havande" som jag letade efter, så heter den fr o m nu!

#11 JNN - Ja jag var nog inte så lite trött igår kväll när det gjordes - visst skulle den ha varit mörkare och mer kontrast - men jag får inte till den riktigt ändå, och jag ser att i svartvitt så blir den ljusa skogen uppe t v "en black om foten" bildmässigt, och jag har försökt mig på att beskära den, så att "gamm-stubben" blir mitt över linjen i den vänstra tredjedelen, men vid bibehållande av formatet 1:1.5 (2:3) så försvinner sammanhanget mellan generationerna, skulle möjligen fungera med mera höjd i bildproportionen, men det vill sig inte riktigt jag förlorar då den kraftiga roten som går ut åt höger… bilden får vila nu.

Men tack för det svartvita förslaget - en av dem blev jag mycket nöjd med i svartvitt!

Bägtjesen

Schnauzertik
0

Så har man fått lite svampkunskap också.

Bra bilder jag gillar komposition och färger på den andra bäst

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
0

#13 - den första presenterade jag egentligen för sniglens skull - jag har bättre varianter av den med skärpa på hattkanten och en aning annan komposition, annars tycker jag "felet" med bild 2 är att hatten inte lutar in mot mitten, utan utåt…

Bägtjesen

Schnauzertik
0

#13 Du har nog rätt, men det är ändå en viss balans efter som riset lutar utåt mot andra sidan , visserligen inte lika mycket som svampen.

Värd för Pensionärer