bättre skärpa
hej!
jag håller på att leta efter ett nytt objektiv, helst med zoom och hög bländare (lågt tal) då mina bilder är lite för oskarpa för att förstoras stort. Jag fotar mycket hästar i ridhus och där är ljuset väldigt dåligt, och jag kan ofta inte så nära ekipaget därför behöver jag ett zoom och ljuskänsligt objektiv, med bra skärpa.
Vet ni något, så "billigt" som möjligt, dock tror jag inte att dessa objektiven är så billiga men :/
Vad har du för kamerahus?
Hur lång brännvidd tror du att du behöver?
Nikon D3100, helst skulle jag vilja ha typ 18-200 eller något sådant :)
Jag tror det är en Nikon D3100 du har
Billigaste ljusstarka zoomen på 200mm är väl Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276175
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ridsport i ridhus men om du kan hänga framme vid staketet kanske ett fast 85mm f/1.8 kan vara något?
Nikon Nikkor AF-S 85/1,8 G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1085167
hur är tamron objektivets skärpa? :)
Jag har ett 50 mm 1.8, men jag skulle gärna vilja ha ett zoom :)
#4 Har du testat med ditt 50mm något?
Vilken bländare och ISO måste du köra med för att få tillräckligt korta slutartider?
ja, jag fotar nästan bara med det. Brukar ligga runt bländare 2.8 och iso 800-1600 :)
Jag har ett tamron 70-200 di macro till min nikon, det är skarpt redan på 2.8. Till salu också om du är intresserad.
Sofia, vad vill du ha ? :)
#8 sorry att jag inte kikade in här, objektivet är sålt.
Det är snudd på omöjligt att få bra bilder inomhus f4 eller f2.8, jag har diskuterat det med flera här på forumet bara de senaste dagarna.
Se "tips för att fota handboll", bl a. Där har jag listat allt som behövs skruvas på och vad som är möjligt, och i en sporthall är det lite bättre förutsättningar än i ett ridhsu. Se min pågående diskussion med Jessicahagstrom94.
bra objektiv är t ex 70-200 f2…men de kostar…
Bägtjesen
Du måste nog vara beredd att lägga ut mer pengar för att få en bra och ljusstark zoom.Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS är bra.
#11 Problemet är bara att inte ens f2,8 brukar räcka till utan varannan bild kan bli dålig om man inte tar tillvara på allt man kan skruva på för att göra förutsättningarna maximalt bra.
#0 "hög bländare (lågt tal)" - "Stor bländare (litet f-tal) är ett bättre sätt att uttrycka det på.😉
Bägtjesen
tack för alla svar ;)
Jag var på Mediamarkt och kollade lite idag, hittade ett sigma 17-70 f2.8 för 3 490;-, det lät ju inte så farligt. Kollat recensioner och sett mycket bra om det, bla skärpan.
Någon som har det? :)
Det är ju speciellt mycket tele på det, kommer inte räcka om du vill fota hoppning.
2.8 bör räcka till ridhus. Har själv ett 80-200/2.8 som jag använt både utomhus och inomhus (ridsport) under många år utan problem. Du får vara beredd på att skruva upp ISOt, beroende på hur ljust/mörkt ridhuset är.
Bländare lägre än 2.8 brukar inte räcka till att få fokus på hela ekipaget vid ridsport, jag brukar själv försöka ligga på runt F3 för att få maximal skärpa även inomhus, men 2.8 funkar också.
17-70 är en trevlig allround-brännvidd, men tveksamt om det lämpar sig till just ridsport.
Kika på Tamrons och Sigmas 70-200/2.8, eller ett begagnat Nikkor 80-200/2.8. Finns även ett Sigma 50-150/2.8 om jag inte minns fel. Vill du få ner priserna kan du som sagt alltid köpa begagnat.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Skärpedjupet som #15 påpekar blir inte så djupt, men det är mer ett problem rakt eller snett framifrån, på medföljande bilder från sidan blir det skärpedjupet inte lika förfärande!
Som diskuterats intensivt i andra trådar så är f5 och de slutartider som det ger på i några av de ridhus där fotografer säger sig ha haft problem med slutartidena, som legat kring 1/100 - 1/200 och de flesta räknar med att ta bilder framifrån/snett framifrån då behöver de 1/400s eller ytterligare minst ett halvt snäpp till.
Jag kan tänka mig att det i energispariverns tider är väldigt mörkt på många ställen, så det som fungerar på ett ställe kanske inte fungerar på ett annat. Sedan kan det vara så, som jag har sett på Western inomhus, att man under tävlingen i st f att ha haft varannan belysning tänd all belysning tänd.
Det enda man kan utgå ifrån är då vad man på det ställer man tror sig spendera mesta tiden, och noterat vad man fått för bländare och slutare vid ett visst ISO och sedan räkna om det till en f.2.8 - och så ta hänsyn till hur man vill ta bilder (=vinkeln och hastigheten).
Bägtjesen