Skaffa första systemkameran
Hej! Jag funderar skarpt på å skaffa min första systemkamera! Har kollat runt lite, å funderar på Nikon D3100 Eftersom att de är många ''nybörjare'' som använder den, Jag kommer fota mest Djur, Men sen blir de säkert lite mer vid sidan om, Typ kalas kanske eller liknande,
Men tror ni att Nikon D3100 skulle passa mig? Eftersom jag är nybörjare osv. å kommer mest bara fota för skoj skull.
Å om ni har bilder som ni har tagit med Nikon D3100 lägg gärna upp dom! de skulle uppskattas :)
~
Nu när D3200 har kommit är ju D3100 billigare. Visst fungerar kamerahuset som sådant (och andra s k instegs-"nybörjar"-kameror) till ditt behov.
Vad du skall fotografera för djur avgör vilket eller vilka objektiv du behöver ha. Det är skillnad på en hamster - en hund - en häst - och en elefant, och vad de skall hålla på med (snabba/långsamma), och var de befinner sig (inom/utomhus) som avgör vad du behöver för objektiv och eller annan utrustning än bara kamerahuset!
Bägtjesen
Ah jag förstår, jo de kommer la variera mellan alla djur, har lite allt möjligt här hemma. haha. Men mest kanske marsvin, de fokuserar jag mest på. Dom är lugna, (ibland) ;) Men jag vill ju inte lägga ut alldeles för mycket pengar på min första systemkamera, den ska vara billig å lätt :) Sen när jag får pengar å har råd, kommer jag skaffa mig objektiv för mer zoom osv :) Men jag tror nog att den kameran passar mig mest, men vad tror du? :)
~
Mina systrar har båda två en sån kamera, och dom har väl i och för sig inte samma fotointresse som jag, men dom är helnöjda. Jag kör ju Canon men har fingrat lite på deras kameror och det är en mycket bra kamera även om jag som är van vid Canon tycker att den känns lite bak och fram. Men det är ju bara en vanesak, tror att den passar dig mycket bra!
För marsvin är nikons Nikkor 18-55mm med en närgräns på 28cm ett bra val, och du kan också ta bilder på stora hundar men det är ett ganska uselt objektiv inomhus om man inte har bra belysning- och djur som marsvin brukar inte gilla starkt ljus, de är ju nattdjur. Hundar utomhus blir bra, men allt annat på längre håll räcker det objektivet inte till - allt blir så smått om man inte står nära och använder 18mm, men då ser djuren lite konstiga ut. Annars är 18-55 användbart inomhus för familjebilder och liknande men behöver ofta använda blixten.
Jag tycker du skall gå till en lokal fotobutik som har de här kamerorna och objektiven -gå dit om du är ledig någon förmiddag då kanske det inte är så mycket folk i butiken och de hinner ta väl hand om dig.
Prova då att använda kameran mot marsvinsstora föremål på lite håll och nära och hundstora föremål på samma sätt. Har butiken batterier i kameran så pröva gärna ett litet motiv typ marsvin i ett mörkare hörn -om kameran och först och främst objektivet då inte klarar av att ta en bild utan blixt är det inte så bra - det går visserligen att "lura" kameran genom att öka känsligheten, och det blir bra men bara till en viss gräns.
Om det går bra att ta bilden utan blixt fråga vad den är inställd på för ISO. ISO100-ISO400 är bra. ISO till 800-1000 ok. Allt utöver det ger inte så bra bilder…
Bägtjesen
Kompletterar man kitobjektivet med en extern blixt som SB-300/400/600/700 så funkar det bra också inomhus i de flesta miljöer där det inte är väldans högt till tak, bara man tränar lite på användning av blixt och för guds skull inte riktar den framåt. ;-)
Men jag skulle rent allmänt hellre rekommendera Nikons 18-105mm kitobjektiv snarare än 18-55mm, just för att få lite mer räckvidd, alternativt köpa ett kit med både 18-55 och en telezoom 55-200mm eller liknande. Enda undantaget är om man tänkt fota mycket små motiv som diverse blommor och lite större insekter (små sådana kräver ofta ett makroobjektiv för att ge bra resultat), till sånt är 18-55 bättre då det har högre maximal avbildningsskala. (Det är ett mått på hur stort ett motiv kan avbildas på kamerans sensor (alltså bildytan) i förhållande till motivets verkliga storlek).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jo jag kan hålla med #5 JazzBass att 18-105 är ett bättre val, framförallt om man bara har råd med ett objektiv - och då kompletterat med någon av blixtarna.
18-105 inställt till mellan 50-70 fungerar också bra till en del porträtt, främst utomhus.
Men gå till en affär och klämm och känn i lugn och ro…
Bägtjesen
Jag köpte min första kamera och dessutom var det en systemkamera i år i våras. En nikon d3100 + ett sigma 70-300mm med macro. Fotar mest hästar så det är perfekt. Är riktigt nöjd och jag känner verkligen att jag har utvecklats snabbt. Så det är en kamera jag kan rekommendera!
collage jag gjorde för ett tag sen. Några bilder som exempel. :)
Besök gärna min blogg!