Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 730 ggr
Ridtravartjej
0

Kritik snälla :D

Tänkte visa två helst olika bilder, ena är min killes grannes katt som jag lyckades få en snygg macro bild på. Sen en tjej och hennes ponny som jag var iväg och fotograferade :)

Skriv gärna vad ni tycker om dem :D

Ridtravartjej
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Ridtravartjej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2

Schnauzertik
0

Bild 1

Fina och väl balanserade färger  som går bra ihop. Snygga morrhår.

Kanske skulle det bli bättre om hela nosen och också ett öga med skärpa syntes tydligt. Vid porträtt av både djur och människor tycker jag att är ögon väldigt viktiga

Bild 2

Snygg bild och tekniskt bra. Lite djärvt grepp att ha den i stående format. Tror att det vore bättre med mera luft framför hästen och kanske i liggande format. Tycker att gräset i förgrunden tar över lite väl mycket som det är nu.

Värd för Pensionärer

MagArne
0

Snygga bilder :-)

Bild 1 är ruskigt snygg med fina färger men jag skullen nog vilje se lite längre skärpedjup. Det krävs riktigt liten bländare (stort bländartal) för att få någon form av skärpedjup över huvud taget vid macrofotografering.
Här kan du räkna lite själv på skärpedjup så förstår du hur sjukt kort det blir på stora bländare :-)
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Bild 2 hade jag nog föredragit i landskapsformat. Den är väldigt lågupplöst så svårt att bedöma resultatet men den känns lite överexponerad (för ljus) i flickans ansikte.

Vad använder du för utrustning? Fotograferar du RAW eller JPEG? Efterbehandlar du bilderna?

Ridtravartjej
0

#3 okej tack :) #4 okej :) Jag har en Nikon D3200 och den översta bilden är fotades mitt helt nya fasta macro Nikkor 40mm och den med hästen är fotad med mitt sigma 70-300mm :) Jag fotar i jpeg, har tänkt att kanske börja fota i RAW :) Och yes, dom flesta bilder brukar jag fixa till lite :)

JNN
0

Första bilden gillar jag jättemycket, även om skärpedjupet är i kortaste laget. Hade fått vara lite längre.

Sen kan jag hålla med om att ögat borde ha varit med i bild och då skarpt förstås, som är viktigt i porträttbilder. Antingen det eller då ännu mera beskuret så att man inte ens anar att ögat sitter just där. Saknar också sista lilla spetsen på nosen men annars ett annorlunda och intressant porträtt, bra jobbat!🙂

Den andra bilden är lite överexponerad, och kanske har dom andra rätt i att den borde varit tagen i liggande format, men tror att den även hade funkat om du riktat upp kameran lite så att du fått med mer av skogen i stället för gräset, som i det här fallet inte innehåller så mycket intressanta detaljer.

Har du ett bra redigeringsprogram så går det säkert mörka ner den lite särskilt om du fotat i RAW format, och även att beskära den lite nertill.🙂

Ridtravartjej
0

#6 har både lightroom och photoshop :)

Bagtjesen
0

Ridtravartjej det är väl monté?

Jag kan inte tillföra så mycket - de andra har sagt det mesta av vad som behöver sägas om komposition, val av horisontell vs vertikalt, utsnitt o s v.

Fototekniskt också bra men svårt på så relativt små bilder som vi kan ser här.

Dock, din logga på bild 2 stör intrycket av hela bilden den befinner sig där blicken/vårt huvud automatiskt placerar hästens hovar! Men, du kan ju bara ha lagt in loggan på bilden enbart för presentationen här.

Bild två tar de oskarpa gräset framför över bilden intrycket - så stor del av en bild i oskärpa förtar helhetsintrycket rätt mycket. Och eftersom du har hästen/ryttaren i fokus och skogen bakom i förhållandevis bra fokus så varför inte tagit ett bättre utsnitt med allt i fokus. Använd "Knapp för förhandsgranskning av skärpedjup", på huset högra framsida vid ovbjektivinfattningen (åtminstone på D7000).

Börja redan nu spara bilderna i både raw/.NEF och fine-JPG. om du har ett 32GB kort så får det ändå plats med kanske 1000 bilder - kommer inte ihåg upplösningen på D3200, och den har väl bara en kortplats. (Enda nackdelen med RAW+JPG kan vara att vid kontinuerlig bildtagning kanske inte hastigheten kan utnyttjas fullt.) När du tar bilder på häst +ryttare i full fart, kan du ju bara använda RAW så blir kameran så snabb som den kan bli, åtminstone med slutartider som är snabbare än din kameras högsta hastighet för seriebilder. Klarar kameran 3 bilder per sekund, är lägsta slutartid för att kameran skall hinna med 1/3s 0,333, 4 bilder/s =1/4s, 6b/s = ca 1/160s.

När du har med fotografering av djur att göra, så planera bilden i förväg medan häst och ryttare slappnar av. Kolla ljus, val av fokusmetod och antal fokuspunkter, och skärpedjup, slutartider och allt.

Fokusmetod endera AF-A, eller AF-S på stillastående objekt, och bara AF-C när det är full fart - Om du inte kan välja ett sport-läge på kameran, och du har testat det och vet att det fungerar bra i dina situationer. Antalet fokuspunkter kan vara 1/spot om det är stor skillnad i ljus och det är ett ljust ansikte som bara måste med. Med RAW blir ett ljust ansikte rätt exponerat men allt annat riskerar att bli mörkt, men det är därför du har LR och PS, eller hur?

Bägtjesen

Ridtravartjej
0

#8 okej :) Vad menar du med monte? :)

JNN
0

Blev också nyfiken på monté. så jag googlade. De  är en inriktning inom ridsport och betyder i korta drag att man rider en travhäst i stället för att dras omkring i en sulky. Man lär sig nått nytt varje dag..

Edit: Men det här var väl en ponny, och då blir det väl bara att hon rider barbacka eller…?

Ridtravartjej
0

#10 det är korrekt att monte är när man tävlar en travhäst i trav genom att rida på den ist för att köra den :) Och ja hästen på bilden är en ponny som har tävlats i hoppning men nu är inriktad på dressyr. Och ägaren ville rida barbacka, alltså utan sadel för att hon tycker de är fint på bild :) Sen vet jag inte om #8 menade mitt namn då jag heter Ridtravartjej eller om han menade bilden :)

Bagtjesen
0

Jo, jag såg monté vid ett stort stuteri i västra Jämtland för 4-5 år, men det förekom någon gång varje år på travbanorna i Bollnäs och Hudiksvall redan i tidigt-mitt 60-tal.

Bägtjesen

Ridtravartjej
0

#12 okej :) Men varför nämnde du det nu? Ingen av bilderna har med monte att göra :) bara nyfiken :)

Bagtjesen
0

#13 Jo det var för jag kände inte igen uttrycket ridtravar… hade inget med bilden att göra annat än jag funderade över det för mig nya ordet. Så det är/var väl lite "off topic".

Det som egentligen är intressant är om något av kritiken och förslagen som de andra, eller som jag själv gjorde, var något som du kunde ta till dig eller om du var/är av annan åsikt, eller om något behöver förklaras närmare av någon av oss vad vi menar (förlåt om jag antar att andra än jag själv vill ha återkoppling på vad vi skrivit!).

Bägtjesen

Ridtravartjej
0

#14 okej :) Ridtravare kallas de travhästar som slutat på trav och är påbörjad omskolning till ridhäst :)

JNN
1

Då vet man det också.
Som sagt, man lär sig nåt nytt var dag..!🙂