Ang inlägget suddiga bilder
Det här med skärpedjup är ju intressant. Men svårt för en amatör. Jag fotar med Nikon 7000. För att förhandskontrollera skärpedjupet ska man trycka in en knapp (under objektivet). Det enda som händer för mej är att AE-L visas (det gör den i alla lägen). Inga siffror visas. Ingen skillnad heller om jag ser i sökaren eller i monitorn. Går kameran att tvångsstyra med prioritet på skärpedjup? Har någon tid med en snabbkurs i detta med utläggning som passar en amatör.
Här har du en lathund för att beräkna skärpedjup
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
#0 gottne
Nej det är precis som det skall vara. Skärpedjupsknappen är enbart till för att du skall kunna avgöra om du har rätt skärpedjup. Vad var och en ser som skärpedjup är också lite olika, även om det i grunden är byggt på vetenskapliga metoder och matematik.
Hur långt ner till hur liten bländare, t ex f16 som skärpedjupsknappen fungerar bra beror också på personens mörkerseende. Till slut någonstans så blir det så mörkt att du ändå inte ser vad som är i skärpa eller oskärpa…
Skärpedjupet varierar också hela tiden hur mycket av det som är framför motivet som är i skärpa och hur mycket bakom som också är i skärpa.
Men använd skärpdjupsknappen ofta, om det inte är ett snapshot, om skärpedjupet inte blir bra, så är det kanske fel program du valt på kameran, och den blandar inte slutarhastighet och bländare på ett tillfredställande sätt.
Då är programläget A för Aperture, svenska bländare, eller bländarförvalsprogrammet bättre - då testar du skärpedjup med knappen och ändrar till större/mindre bländare efter behov, och så justerar kameran istället bara slutartiden.
Hur du använder A-programmet och hur du manuellt justerar bländaren bör du kolla i manualen till kameran. Öva lite och ofta så lär du dig snart - och fotograferings resultaten blir oftast bättre!
Bägtjesen
Du har sannolikt programmerat om knappen att göra nåt annat än att förhandsgranska skärpedjupet. Nu vet jag inte om man ställer in D7000 på samma sätt som min D700 vad gäller den här funktionen, men om man gör det, så tryck på info två gånger och bläddra bland inställningsvalen tills du kommer till inställningarna för nedre fn-knappen. På min kamera är det ganska långt till höger.
Själv programmerade jag nyligen om skärpedjupsgranskningen till AE-L/AF-L knappen då jag lade in bracketing instället på nedre fn-knappen på framsidan av kameran, därför har jag det i ganska färskt minne. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 Nej jag har inte programmerat om den. En annan fundering. I svaret på inlägget suddiga bilder angavs mått på skärpedjup från informationen av bilderna. De måtten måste väl räknas fram genom data på brännvidd osv, eller?
Något lurt är det, men det kanske har sin förklaring, men jag ser samma problem som Gottne om jag har kamera-ratten till ickeblixt, auto, P & S, i lägena A & M fungerar det.
Precis som Gottne skriver så visas "AE-L" i sökaren men ingen verklig nedbländning sker utom i A/M lägena.
Det ligger ju något i det! …för i Auto och P & S vet inte kameran ännu inte vilken bländare som skall användas…
Den svenska D7000 är väldigt luddig när det gäller de här knapparna till höger om objektivet (som man håller kameran - på kamerans framsida.) Försökte programmera om den och fick ingen vettig funktionalitet. Återgick till originalinställningarna och då fungerar Skärpedjupsknappen (den längst ner) bra i A/M, som tidigare sagt.
Bägtjesen
#4- Jo det finns formler för hur man räknar ut skärpedjupet, och om du kollar länken i #1 så kan du också ganska enkelt göra en beräkning. Finns även appar för mobilen som man kan använda. Kan skilja något i resultatet men det är ju inte på millimetrarna precis.
Denna sida tycker jag nästan är bättre, här kan man få fram skärpedjupet även vid väldigt korta avstånd, makrofoto. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dof-calculator.htm Sen funderar jag på det där med skärpdjupkontrollknappen, vad jag förstår så funkar den bara i bländarförvals-läge (A) och manuellt läge. (M). Nu har jag canon så jag ärinte säker hur det funkar på Nikon. Jag använder aldrig den funktionen, den funkar ju så att när man trycker in knappen så bländas objektivet ner till den valda bländaren. Och ju mindre bländare man har desto mörkare blir sökarbilden så jag ser inte det aktuella skärpedjupet. Så om det är viktigt nån gång med skärpedjupet så använder jag hellre en app eller någon av ovanstående länkar för att räkna ut den.
#5 - Nu hann du före men är inne på samma linje angående skärpedjupsknaopen. Den funkar bara i A och M efter som det är de enda lägena där kameran vet vilken bländare som valts samt vilken brännvidd som används.
Tack alla ni som engagerat er i svaren. Jag har fått en hel del att begrunda.