(N) Första kritiken
Hej! Jag har just fångat intresset för fotografering och köpte min första systemkamera för 2 veckor sedan. Hittade en sida efter någon av trådarna här på iFokus där jag började förstå förhållandet mellan bländare/ISO/slutartid. Jag lägger till en bild här på min dvärgpinschervalp där jag testade just förhållandet mellan dessa.
Jag vill då få lite kritik på vad jag kunde ha gjort för att få en ännu bättre bild? Vad har jag missat med denna bild, vad kan jag göra bättre? :)
Jag har inte redigerat bilden på något sätt, sånt påbörjar jag så fort jag känner att jag har grepp om själva fotograferandet i sig :)
Bilden är överlag ganska mörk, så jag tror att ljussättningen skulle ha varit lite bättre.
Ser även att du haft manuellt läge, och valt ett ganska högt ISO tal, och det kan man behöva för bilder inomhus. Du hade ISO-t på 1600 och har du haft ISO på auto så hade den säkert valt ISO 3200.
Slutartiden är relativt lång, och då riskerar man skakningsoskärpa, men det är inte så farligt i denna bild. Men för att ljusa upp hunden hade du behövt en ännu längre slutartid än 1/25s som du använde, men då hade bilden blivit riktigt suddig, då hunden förmodligen inte ligger blickstill och man inte som regel kan hålla kameran stilla så jättelänge.
Så någon form av ljuskälla, fönsterljus eller lampa hade varit att föredra.
Det finns även ljusstarka objektiv man kan använda, som har större bländare än den som ditt objektiv har, men antar att du kanske inte har nåt sånt ännu.
I övrigt så är skärpedjupet bra, och du har komponerat bilden snyggt tycker jag, kanske en rörig bakgrund om man ska vara hård, för att vara ett riktigt porträtt, men passar ypperligt som en vardagsbild så att säga.
Okej! Tack för din input! Jag får helt enkelt fortsätta experimentera med bländartalet/ISON/Slutartiden samt fundera mer på ljussättning och bakgrunden. Jag tänkte inte alls på bakgrunden när jag tog denna bild, men förstår precis vad du menar med rörig bakgrund.
Jag har tyvärr inga fler objektiv än, så jag får försöka så gott jag kan med det jag har nu ett tag :) Men ljussättning! Får testa mer på "döda ting" som inte rör på sig nu i början så jag lär mig ljussätta bra kanske :)
Tack!
#0 dorismatte.
Eftersom du verkar kunna ta till dig och anstränga dig att förstå och t o m jobbat manuellt, så är det i det här fallet en bra bild med tanke på det manuella och din ansträngning. JNN:s resonemang i #1 är jättebra om du fortsätter att ta till dig.
Även om bilden är mörk, så går det att göra en del med den, skulle jag tro, beträffande att ljusa upp den och "få bort" den lite oroliga bakgrunden - Framförallt om du har sparat den i rå-format i kameran och inte enbart i jpg. När du håller på att experimentera är rå-format en bra räddningsplanka! Kolla hur du får kameran att spara i CR2-format också och inte bara JPG. Om du har ett stort minneskort gör det inte så mycket, bara man sparar över till dator med jämna mellanrum, och formaterar om kortet/korten i kameran (men kolla innan att bilderna verkligen finns på datorn och är felfria - annars gör om kopieringen kamera->dator).
Spara bilden och försök redigera själv, eller lägg upp bilden i "Redigera mina bilder", och låt någon testa.
Beträffande kompositionen: Bra att låta hunden ligga på sin snutte-filt då känner den sig trygg. Gillar också att filten ligger lite snett diagonalt. Du har fått bilden medan hunden fortfarande har dig i sitt eget fokus. Komposition är alltså god planering i förväg, eller hur?
Nästa gång funderar du kanske på var i huset/lägenhet du kan få ett bättre ljus samtidigt som hunden fortfarande känner sig trygg. Det är inte alltid hundar tycker om att ligga mitt ute på ett golv, utan de brukar föredra hörn. Men då blir ofta bakgrunden skarp - så det är något att tänka på!
Bägtjesen