Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 774 ggr
Bagtjesen
1

Höst-panorama "Flärkarna"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute idag (söndag) för att ta ett panorama på en för mig ny plats - en "beställning" - långt knatande i skogen… Det var dock svårt att få plats p g a kort strandbrink et c. Så det blev väl knappt runt 180 grader (har inte kollat). Bara gjort automatisk konvertering från RAW till jpg.

Tog HDR +150 bilder men har missat någon bild i några tripletter, och att sätta länk-punkter i bilderna på himlen har jag inte hunnit med, därav just nu "bara" byggd på 24 bilder (8 horisontellt 3 på höjden).

Ser att det finns några vita punkter i bilden som också måste rättas till.

D7000, VB molnigt, tider runt 1/40 - 1/125, Nikkor 18-105@18mm f16.

Funderar på vilket objektiv som skulle vara bättre än detta, någon fast brännvidd, raktecknande -kanske begagnat om DX, men planerar gå till fullformat om ett år…

Bägtjesen

JNN
0

Mycket vackert ställe , perfekt för ett panorama, och mycket bra sådant också! Det lät som en avancerad metod, så jag tycker att du lyckats väldigt bra med denna. Hoppas man får se den slutgiltiga varianten, om du ämnar gör den där med 150 + bilder?

Själv har jag bara gjort någon enstaka variant med max 11 bilder, gjorde en i går som blev lite så där.. Tappade skärpan av någon anledning när jag förminskade den..

Men det här var mycket snyggt höstpanorama!🙂

Whitewulf
0

Otroligt läcker bild. Var är det någonstans?

JazzBass
0

Väldigt snyggt panorama! Fint jobbat. 👍

Angående objektiv, så kanske ett 50 eller 85mm fast objektiv skulle bli bra?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
0

Nuvarande bilden i "panorama-original" är i jpg 14883x5563px (82.8MP). Med ytterligare lager och mer på sidorna mer än det dubbla…  

#1 JNN; man gör bara tre HDR exponeringar för varje del-bild, samma bländare på alla och -1,3EV 0EV och +1,3 EV i detta fall, men tog också en serie med +-2EV.

Det som saknas är 1 nivå lägre än det som syns och ytterligare två nivåer högre upp mot 0. Totalt 10 bilder per delvarv, 3 HDR, 6 nivåer. Blir 180 bilder. Tyvärr blev det lite strul, så just därför bara 8 bilder per delvarv. Därav har jag inte fått med strandkanten längst hiterst, utan det blev grunt vatten i stället.

Problemet är att när man tar ta alla dessa bilder så hinner ljuset, men framförallt molnen i himlen att förändras. Denna dag stod ändå molnen nästan helt stilla!

Om man bara ser till att kameran står helt horisontellt i alla väderstreck på stativet, är det sedan bara att luta panohuvudet nedåt resp uppåt så att varje serie bilder överlappar 30-50% i höjdled. Jag tar alltid varje  horisontellt lager i tur och ordning.

#2 Whitewolf;  Hemligt ställe där ställets värdar villl vara ostörda. Dock - Nordvästra Ångermanland, del av Jämtlands län, Fjällsjö socken.  Höjd ca 280 möh.

#3 JazzBass; Ja, jag tror att sådana objektiv skulle fungera väldigt bra rent optiskt sett - problemet är egentligen det skulle fordras många fler delbilder. På plussidan ligger då också att varje bild innehåller många fler detaljer per delbild - nedsidan är att t ex himmel blir mycket svårare - den hinner förändras ännu mer.

Med 50 mm så skulle det, i mitt exempel (8x3=24) [med tanke på effektiv bildvinkel med 30% överlappning], bli många gånger fler bilder  per lager och per nivå (har inte orkat räkna på det 🤪), och sen HDR… Man kommer nästan in på krav på X antal kameror på en påle/stav, som roteras automatiskt… som de riktiga panorama-nördarna gör🤓.

Problemet med Nikkor 18-105 är ju att det är så "mjukt i kanterna". Jag har ett Nikkor Micro 40mmG, som jag skall pröva, jag är precis redo att gå iväg på en långtur idag igen, denna gången upp på en topp… Prövar ett varv med 18-105@18 och ett varv med 40mm…

Bägtjesen

JNN
0

Det är ju en hel del att tänka på kan jag förstå, mera pyssel än dom enklare panoraman jag gjort, och som ändå kan bli misslyckade.. 😉

Vad menar du med att sätta länk-punkter på himlen som du skriver i första inlägget? Är själv helt novis vad det gäller redigering…🤔

Schnauzertik
0

Ser mycket fint och höstlikt ut.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
0

#5 JNN.

"Länk punkter" eller kanske "kontrollpunkter" (efter "control points"). Varje bild länkas samman med den föregående eller den efterföljande, eller med bilden ovanför eller bilden under genom ett antal gemensamma punkter som finns med på minst två av de nämnda bilderna vardera, oftast krävs det 3-4 kontroll/länk-punkter som överensstämmer.

PanoTools och PTGui med flera räknar om bilderna beroende på varje kamera och objektivs EXIF-data) och rättar t ex till tunnformighet och dyligt - innan bilderna slås ihop…

I många panorama-program sätts länk/kontrollpunkterna helautomatiskt, men t ex himlar som är molnfria eller jämngrå finns det inga sådana punkter att hitta. Man måste lista ut det själv. I vissa fall kan man bara ta en bild upp mot zenit och manipulera in den manuellt i bildeditor-delen av programmet.

Dagens extremtest med 216 bilder (24 bilder i varje horisontellt lager och 9 lager högt!) (utan HDR) med 70% överlappning med 40mm (eg behövs ju bara 20-30-50% överlappning - mindre ju detaljrikare varje bild är. Idag var det alltså 6 av dessa 216 bilder som inte kunde länkas samman…grå himmel bredvid grå himmel och grå himmel under…

Ja, det är snart vinter och då hinner man sitta och putsa på detlajerna. Just nu kollar jag bara att jag har alla bilder i sekvenserna, och att de är någorlunda rätt exponerade, har något gått riktigt snett är det svårt att fixa i efterhand, annat än åka tillbaka och göra om … Men annars är PanoTools och PTGui, som är de jag kör med nu väldigt toleranta när de  fixar till färgskillnaderna mellan de olika bilderna.

Tog också en 6 lagers 16 horisont med HDR… 288 bilderinalles…

Bägtjesen