Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 2149 ggr
skogstossan
2013-09-28 18:25
8

Höstig våningstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en ny tårtbild. Lika bra att passa på medan jag är nöjd. Jag är väldigt nöjd med både tårta och blomsterarrangemang. Känns höstigt. På bloggen finns också en närbild på en av rosorna: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/09/en-hostig-tarta-med-sockerrosor-och.html

bakministeriet.blogspot.com

DesK
2013-09-28 19:25
1

Mycket snygg bild! Tack för att du delar med dig av dina fina bilder!

/Désirée

skogstossan
2013-09-28 22:22
1

Tack Desk för att du alltid visar uppskattning när jag delar med mig av mina bilder!

bamse6311
2013-09-29 12:59
1

Halloj.

Som ALLTID enormt fina bilder som du delar med dig av dina härliga bakverk.

Bästa hälsningar,
Bertil

Bagtjesen
2013-09-29 13:21
0

Får hålla med de andra om dina fina bilder - det är bara en sak - när du lägger ner så mycket tid på att baka, göra konditorsjobbet, och att plåta - varför inte äkta blommor?

Ja här uppe skulle ju blommorna hinna vissna innan jag hann hem från blomsterhandeln - det är för lång väg! Du kanske har bättre förutsättningar än jag har?

Bägtjesen

skogstossan
2013-09-29 13:42
4

Tack för dom fina kommentarerna!

Bagtjesen: Hela min hobbyidé bygger på att göra blommorna själv! Jag skulle nog aldrig göra en tårta klädd i sockerpasta eller marsipan utan sockerblommor på. Blommorna är nästan helt gjorda i ätbart material förutom att jag bygger dom på floristtråd och binder dom med floristtejp. Sedan målar jag som med ätbar färg för att därefter ånga dom så att färgen fixeras.  Blommorna är inte till för att ätas utan är bara till för dekoration. Sedan kan man spara blommorna och dom håller för alltid om dom inte utsätts för stark sol (färgen kan blekna) eller alltför hög luftfuktighet (tappar formen). 

Dessutom är det ganska många äkta blommor som är giftiga och dom ska absolut inte ska komma i närheten av sådant som ska ätas. Exakt vilka dom blommorna är vet jag inte. Men många är iaf.

Bagtjesen
2013-09-29 21:13
1

#5 skogstossan.

Ja men dåååå förstår jag - En hobby i hobbyn…som smakar gott!

Bägtjesen

JNN
2013-09-30 06:39
1

Mums, som vanligt ser det suveränt gott ut..  Men bilden i sig är ju också ett mästerverk, blir förundrad över hur du i alla bilder lyckas få till både ljussättning och rekvisita med passande bakgrunder, exponeringarna sitter allt som oftast som en smäck också med bra skärpa och fina färger!

Canonsnyggt🙂

Bagtjesen
2013-09-30 12:07
0

Håller med #7 JNN; ja ljussättningen och allt annat kring själva "exponeringen" är suveränt - och kompositionen likaså.

Kanske det är därför som många stora klassiska målare målat stilleben. De moderna fotona blir liksom en förlängning av den traditionen.

Bägtjesen

skogstossan
2013-09-30 13:47
0

Tack #7 och #8. Det är verkligen fin kritik! När jag läser era ord så tror jag nästan själv på att jag är helt proffsig och att jag arbetar metodiskt och väldigt medvetet med mina bilder. Men så är det absolut inte. Allt kring mitt bildskapande är väldigt kaosartat. Allt sker ganska intuitivt och jag vet knappt ens hur jag tar mig fram i menyn på min kamera.

Men jag verkar ju kunna ta mig fram ändå. Ibland då jag tittar på någon gammal bild jag tagit så kan jag bli lite förvånad över att det är jag som skapat bilden.

JNN
2013-09-30 13:59
0

# 9- Ja du har väl en kombination av konstnärlig ådra och bildseende! 🙂

Själv tycker jag att hur man än försöker, läser tips och ser hur andra gör, men när jag ska arrangera en bild liknar det ingenting i alla fall!

Var stolt!🙂