Resa - vilket objektiv
Jag ska till USA i vår. Har ett 35 mm 1,8 G objektiv till min Nikon D 3100. Har ni något tips på ett bra objektiv när man far utomlands, vidvinkel, teleobjektiv, fish eye jaa, har ni något förslag ? Vilket får man mest användning av tror ni? Ge mig tips! 😃

Jag ser inte riktigt vad det skulle vara för skillnad på att fotografera i USA jämfört med här hemma, så jag tror att om du har valt att ha ett normalobjektiv som enda glugg till din kamera, så kanske du har bra skäl till det?
Annars är ju det mest flexibla och ändå smidiga att jobba med en normalzoom, som ju också finns med lite längre omfång.
Om det är något som du saknar med grejerna som du har nu, så är det troligen precis det som du eventuellt borde skaffa till.
Om det är något specifikt råd att ge, så är det väl att hålla ögonen på dollarkursen framöver, och växla kronor till dollar när den står lågt. Du får dollar billigare här hemma än där borta, och om du ska köpa ett nytt objektiv, så är det vanligen billigare i USA om man inte handlar på fel ställe. Det beror lite på vart du ska, vilka butiker som kan vara bra, men om du hänger lite på amerikanska sajter kan du säkert få råd som gäller just de ställen du ska till. (USA är ett stort ställe, större än Västeuropa, och det finns butiker som är dyra, och de som är billiga.)
Ja, det är väl ingen speciell skillnad. Vill bara kunna få fina bilder när kag nu far dit;) men jag tror jag skulle vilja ha zoom på objektivet. Men om kag Inte har förstått det helt fel går det väl att zooma ut mer med ett vidvinkel objektiv och zomma in med ett teleobjektiv? Eller är det så? :)
Vad ligger din budget på?
Nikons 18-105 är ju ganska överkomligt i pris och går även ofta hitta begagnade. Vill du ha ett snäpp bättre bildkvalité kan Nikons 16-85 vara värt att kolla upp.
Jag hade nog personligen valt ett 16-85 om som allroundobjektiv att ha på resan. När det är mörkt på kvällarna så åker 35:an på och man får helt enkelt anpassa sig efter den fasta brännvidden.
Tycker det är sällan jag vill zooma in något, snarare tvärt om att få med så mycket som möjligt på bilden.
Berätta lite mer vad du tror att du kommer fotografera på din resa?
Kanske att du ska köpa dig en blixt istället/också om du besöker museum och liknande. Nikons lilla SB400 är faktiskt ett klart lyft och får plats i fickan.

Det låter inte som om ett objektiv skulle vara det viktigaste inför resan.
Visst finns objektiv med andra egenskaper, men du har ju inte berättat ett dugg om vad du vill fotografera, eller vad du brukar gilla att fotografera; helt enkelt hur du använder din kamera. En del av oss gör gärna porträtt, familjebilder och plåtar hunden och kaninen. För såna bilder duger ett 35 mm ofta utmärkt.
Sedan kan man kanske vilja ha mer miljöbilder, kanske arkitektur, och då kan ett objektiv med större bildvinkel vara önskvärt.
Om man vill fotografera lite skyggare djur är det tele som gäller, och för vissa sporter kan man också ha glädje av lite längre brännvidder.
Om man å andra sidan gärna vill ha närbilder på blommor och insekter, så kanske ett makroobjektiv ligger bättre till.
Och om man vill kunna göra allting med ett enda objektiv, kan en zoom med stort omfång passa allra bäst, gärna i sällskap med en närbildslins för att kunna ta småkrypen.
Det finns alla sorter, men vad man har störst glädje av beror mest på vad man vill fotografera, och "USA" är inte särskilt upplysande som motivområde.
"Men om kag Inte har förstått det helt fel går det väl att zooma ut mer med ett vidvinkel objektiv och zomma in med ett teleobjektiv? Eller är det så? :)"
Det låter som du måste lära dig vad brännvidd är för nånting. Tänk på det som en viss bildvinkel. (Det är inte helt sant men så länge man håller sig till sin kamera eller åtminstone en med samma sensorstorlek kan man göra det).
Så, en viss brännvidd, t.ex. 35mm på ditt 35/1,8 ger en viss bildvinkel. Det ger en s.k. "normal" bildvinkel, varken vidvinkel eller tele utan mitt emellan.
Vanliga kitzoomar som brukar följa med när man köper en systemkamera av instegsmodell har ofta ett brännviddsomfång på 18 till 55mm (18-55mm f/3,5-5,6 brukar de heta). Då börjar det på 18mm brännvidd, vilket är ganska vidvinkligt, och går att zooma in till 55mm, vilket klassas som kort tele på din kamera. 55 dividerat med 18 är ungefär =3, så objektivet har 3x zoom, som alltså sträcker sig från vidvinkel till kort tele.
Vidvinkelzoomar för DX-sensorformatet (som du har) brukar börja på ca 10-12mm brännvidd och sträcker sig till 16-24mm ungefär. Ett par exempel är Tokina 11-16/2,8 och Sigma 10-20/4-5,6. (De senare talen efter /-strecket är de största tillgängliga bländartalen vid vardera ändläge för zoomen, och finns det bara ett tal kan man ha samma största bländare över hela zoomomfånget. Ett hälften mindre tal betyder 4ggr högre ljusinsläpp och hälften kortare skärpedjup).
En vanlig telezoom är t.ex. Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR. Denna har ett zoomfång som börjar precis där 18-55-objektivets zoom slutar, och har då en ungefär 4x zoom från den punkten.
Sen finns det objektiv med större zoomomfång, som 18-105, 18-200, 18-300, 28-300, 28-300 osv, men de som inte börjar på 18mm kan du glömma eftersom de inte är anpassade för DX-formatet utan det större FX-formatet, och är bara tyngre och dyrare, inte bättre, än de som är anpassade för DX-formatet.
Hoppas det här gör det lättare för dig att välja objektiv. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#0 madeleinepa
Om du skall köpa objektivet i USA, så kan det skilja upp emot 10% i pris enbart beroende på "MOMS" eller s k lokala delstats-skatter.
I vissa delstater har man ingen skatt alls på inköp, medan redan för 10 år sedan hade Florida 8%.
När jag var i USA senast så stod aldrig priserna utsatta i butiken med skatt utan alltid utan skatt, så du måste verkligen se upp.
Bägtjesen

Ett tips också om du ska handla i USA, är att betala varuskatten där och inte välja "tax-free", eftersom man då inte får öppna paketet, och sedan måste man ändå betala mervärdesskatt och eventuellt tull här hemma på sådant man handlar utomlands och som är nytt.
Så köp gärna ditt objektiv i USA, och använd det där, och då behöver du inte betala vare sig tull eller skatt här hemma när du återvänder.
Fortfarande kan du så klart få bätttre tips om vad du kanske borde skaffa, om du berättar vilka motivområden som intresserar dig, och vad du har tänkt dig att fotografera när du är där. Kanske också kan vara bra att nämna vart du ska, för det är som sagt ett väldigt stort ställe.
Jag ska till Florida och kommer säkert fota outfitbilder,porträtt bilder och miljöbilder mest. Men är det smartare att köpa ett objektiv i USA eller här i Sverige? :)
Vill du vara på den säkra sidan. Köp objektivet i Sverige i god tid innan resan och bekanta dig med det. Strular det hinner du säkert få det utbytt eller lagat.
Vill du tjäna lite pengar köper du det i USA. Men om det är värt det på budgetobjektiv är tveksamt. Rör väl sig kanske om 200-300kr på budgetobjektiven. Men på fina 10.000kr objektiv blir det ju desto mer att tjäna. Men sen ska du ju få tid att leta upp en prisvärd butik också och jag antar att du vill börja plåta så fort du stiger av flygplanet.
Mindre prioriterade fotoprylar kan du ju försöka fynda i USA men det du verkligen vill ha är nog klokt att köpa innan på hemmaplan.
Ett extra batteri om du inte redan har lär ju garanterat vara bra att ha
35mm täcker nog dina behov ganska bra, annars skulle jag nog satsa på ett objektiv med mer vidvinkel för miljöbilderna :)
Jag tycker att man får mer för pengarna om man köper fast optik, mer skärpa för pengarna, så kanske hellre ett fast 100mm och ett fast vidvinkel än ett zoomobjektiv skulle jag säga. Sedan så har ju inte jag någon aning om hur mycket pengar du vill lägga :)
#10 - Synd bara att det nästan inte finns några DX-anpassade fasta vidvinklar alls utom ett 10,5mm fisheye. Däremot finns det flera riktigt bra vidvinkelzoomar.
madeleinepa - Såg du mitt inlägg #5? Försökte i alla fall mitt bästa där att svara så lättfattligt som möjligt på din fråga i inlägg #2….
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kollade priserna på Nikkor 18-105 nyaste versionerna. Pris i Sverige ca 2300:- exkl frakt.
I Usa 265$ vilket motsvarar 1701:- i dagens datum - om man inte är stadd vid större kassa är kanske inte 500:- att förakta?
Naturligtvis mer att tjäna på ett dyrare objektiv!
Men givet att man verkligen förstår sig på VAD man behöver för objektiv!
Bägtjesen