Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2811 ggr
PrincessYume
0

Kameran slutar filma

Hej! Har en Canon EOS 600D, som jag är helt okej nöjd med, men på senare tid har jag fått små utbrott och velat kasta den i en vägg, och behöver lite hjälp…

Alltid innan när jag har filmat saker med den har det gått jättebra och det blir super kvalité och den strular ingenting, men nu har den fått för sig något dumt som stör mig så ***** mycket. Helt random säger den ibland ''Videoinspeliningen har stoppats automatiskt'' utan att jag har rört någonting. Exemepelvis var jag på konsert i Fredags och filmade när de sjöng, sen så börjar jag filma och helt plötsligt slutar den, när det funkade toppen innan… Detta händer hela tiden, i vilken miljö eller händelse som inträffar… 

Detta blir ett stort problem för mig, blev dessutom förbannad när den slutade filma när det va min favoritlåt… .-. 

Hoppas att någon av er kan hjälpa mig!

Schnauzertik
0

Filsystemet på minneskortet tillåter inte större filer än ca 4GB och hur lång tid det tar varierar med vilken kvalité man filmar. Men under alla omständigheter bryts inspelningen  efter 29 minuter och 59 sekunder  och man får starta en ny inspelning.

Om den slutar filma innan något av ovan villkor uppfyllts kan det möjligen vara för långsamt minneskort.

Värd för Pensionärer

PrincessYume
0

Det händer att den slutar efter bara några sekunder, och ingen video är större än 4GB, låååååångt ifrån det. Filmar alltid med samma inställnngar oså så det är därför jag blir så paff när den helt plötsligt slutar..

Schnauzertik
0

Ok. Vad jag i så fall skulle göra

1. Formatera minneskortet

2. Pröva med ett annat minneskort

3. Kolla om det finns någon firmware uppdatering till kameran.

4. Hitta resetfunktion för kameran.

5. Kanske finns något forum på canon där man kan hitta andra som råkat ut för samma sak.

6 Kontakta canon.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
0

PrincessYume. #0

Som Schnauzertik #1 är inne på så kolla på minneskortet och se vad det står för hastighet på det. Ofta är det en siffra t ex 10 inne i en rund ring. Hur fort kameran kan skriva till ett kort är också beroende på hur höh Upplösning och antal biler per sekund (eller "frames per second").

Ofta står det i kamerans specifikationer vad den kräver för hastighet på minneskortet. Ibland står det vilka minnneskort och av vilka fabrikat de är som de har testat med. Kolla alltså hur många GB kortet är på och i vilken hastighet det kan spara data.

Ett annat problem kan vara om du har sparat många många videotracks på kortet och "kastat en del i papperskorgen", då kan det vara så att du har 10-20% kvar på kortet men inte tillräckligt utrymme mellan filerna för att spara en större fil där - samma fenomen på datorer där det kallas fragmentering. I så fall bör du spara ner alla filmer t ex på en dator, eller köpa ett nytt minneskort, och sedan radera allt genom att du formaterar om minneskortet - så att du får en "fresh start".

Uppfyller ditt minneskort kraven för kameran och det är gott om plats på minneskortet, så skall du nog ta med kameran till återförsäljaren eller ringa deras support. Ingen idé att bli frustrerad - bättre att lösa problemet…

Bägtjesen

Bagtjesen
0

Enligt Canon skall kameran ha ett minneskort som är minimum "Class 6". Står det något annat lägre än en sexa så är det det som TROLIGEN är felet, annars är det som Riesenschnauser föreslår! - Är det inte ett problem med minneskortet så är det ett problem med kameran -och då är det garanteier eller dyl från leverantör eller Canon som du skall utnyttja!

[malkins]
0

Jag hade precis så där med min Canon 550D, problemet i mitt fall var bara att mitt minneskort var för fullt. När jag tömde det var det inga problem att filma igen. Töm kortet och formatera om är mitt råd, sen kanske problemet är ur världen.

Håller tummarna.

PrincessYume
0

Har kollat upp alla inställningar/det med minneskortet och allt sådant, och allt är som det ska vara. Får nog ta och pallra iväg till nån sån affär och fråga..

6# Mitt minneskort är ibland helt tomt när jag filmar, så det är nog inte problemet… Tyvärr..

HellviHumle
0

Och formaterat?

HH

Bagtjesen
0

#8 Är nog inne på rätt väg. Har du bara tagit in minneskortet i en Windows-dator (eller Mac) och raderat ut bilderna på minneskortet därifrån, så kan det ha gått snett - liksom om du formaterat minneskortet inifrån något av de systemen.

Vissa kameror lägger till annan information som t ex hemliga filer för att säkerställa att minneskortet är formaterat på just en sån kamera som minnekortet befinner sig i.

Gå till en handlare och be att få låna ett minneskort och test inne i affären. De kan ibland ha extra kort som är öppnade, eller som de använt i demo-syfte.

Testa där, och är det trots allt fel efter ett kortbyte så är det en reklammation av kameran till stället du köpte den på.

Du skriver inget om vad det var för minneskort, tillverkare och typ samt hastighet - berätta vad det är för kort så kanske vi förstår vad felet är?!

Bägtjesen

Inkanyezi
0

Minneskort innehåller egen logik för at placera filer i sitt filsystem, och de blir slöare om det finns mycket hål i filsystemet, så att filer som skrivs hamnar lite spridda över kortet. Siffran på kortet säger inte heller hur fort filer kan skrivas, även om det i viss mån hänger ihop med hur fort det går att läsa kortet. Siffran gäller bara läsning.

Ett klass 10 kan alltså bli långsamt som ett klass 6 om det är fragmenterat, och ett klass 6 kan bli som ett klass 4. När kamerans buffert i primärminnet är full, och om kortet inte är redo att ta emot data, så stannar kameran och filmar inte längre.

Fragmentering uppstår om man raderar filer på kortet lite mittemellan andra filer. Om man alltså har frigjort utrymme genom att radera några bilder som man tog tidigare, kan det utrymmet vara oanvändbart för video, och kameran kan stanna för att den inte hinner skriva videofilmen till kortet.

På Linux och Mac tas inte heller filer bort från kortet om man raderar dem, så att kortet kan bli fullt utan att det ser ut att finnas filer där. Då finns en dold papperskorg på minneskortet, som man kan tömma i datorn, eller återställa filer ifrån. Äldre Windows gjorde ingen sådan papperskorg, men jag vet inte hur det är med nyare versioner.

Fragmenteringen, och papperskorgen, och att kortet blir slöare om det finns luckor i filsystemet, allt det är skälet till att man bör formatera kortet i kameran varje gång man har laddat över innehållet till datorn och tagit backup.

Formateringen gör att kortet uppför sig som ett nytt. Det är ingen vinst att formatera i datorn även om en del kameror då automatiskt bara lägger på sitt mappsystem och sina filer precis som om kortet hade formaterats i kameran. Andra kameror begär ändå att man ska formatera kortet om de får ett nyformaterat kort utan de mappar som ska finnas där och eventuella filer som hör till.

När man ska ta video bör man alltid ha ett nyformaterat kort, och man formaterar alltid i kameran, inte i datorn.