Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1846 ggr
[Jens]
0

Blixtstyrka på extern blixt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Fick hem mina saker igår men jag har inte hunnit med alls att lära mig använda den men har en 'dum' fråga. Kan man ställa in blixtstyrkan på en extern blixt? Jag tog precis en bild på min hund utan som helst tanke på hur kortet ska bli men blev så överraskad att det var så ljus bild när det var mörkt i rummet. Ska det vara så eller kan jag dämpa ljusstyrkan så man får någon känsla i att det är mörkt i rummet?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N

Po A
1

Hej..

Det ska kunna gå, kolla i manualen hur du gör. Ett annan tips du kan få är att prova att rikta blixten mot taket så studsar ljuset i taket och du får lite mjukare ljus…

Mvh   Po.

soren-p
1

Jag har inte samma utrustning som du, men jag tror du har två alternativ: 

1. Kör blixten i TTL-läge och justera med blixt-kompensation

2. Kör blixten i manuellt läge

Nikon har ett läge som de kallar TTL BL (balanced light) som jag tycker fungerar mycket bra. I din bruksanvisning finns ett stycke om långtidssynkronisering som verkar syfta just till att få balans i exponeringen mellan det naturliga ljuset och blixtljustet, se denna sida: 

http://www.cyberphoto.se/dorr/blixtar/DAF-480-3.pdf 

Lycka till!

Inkanyezi
1

Det ser ut som om du har riktat blixten uppåt, och då blir resultatet så här. När hunden ligger ner så blir skuggan nära hunden ganska djup då allt ljus kommer från taket, medan skuggor under möbler blir mjukare, eftersom mer reflexljus når in där. Och visst ska det se ut som ljusan dag, det är ju därför man använder blixt?

Blixten har vridbart huvud, så att man kan rikta den åt andra håll än bara uppåt. Man får större möjligheter till ljussättning när man riktar blixten åt andra håll, så att man får snett ljusinfall genom att rikta blixten åt sidan eller ljuset mer framifrån genom att rikta den bakåt. Ljusheten i bilden reglerar man med blixtkompensering i TTL, eller med bländaren och ISO om man kör manuellt.

Det enda håll som inte är lämpligt att rikta blixten är delvis framåt. Ingen del av spridningsskivan framtill på blixthuvudet ska synas från motivet. Om blixten riktas bara delvis uppåt och framåt, så får man direktljus på övre delen av bilden och mörkt nertill.

[Jens]
0

Ohh tack så mycket för svaren! Ska titta på detta imorgon! :)

[Jens]
0

Har idag på dagtid provat blixten och det finns olika lägen 1/1 (full styrka på blixt) och sedan fortsätter blixtstyrkan att försvagas till inställning med inställningarna 1/2, 1/4, 1/8 och 1/16.

Så ikväll kommer jag prova återigen lite och se efter bästa effekt. Återigen tack till er alla som har hjälpt mig!

JNN
1

Ser att du haft ganska lång slutartid, 1/60 s och hyfsat stor bländare, f/4,8, och ISO satt till 3200.

Förmodar då att du haft nåt automatiskt eller halvautomatiskt programläge, som kanske då valde inställningar som den skulle gjort utan blixt.

Om du i stället väljer  manuellt läge och sätter ISO på kanske 100 eller 200 och sen tar en mindre bländare t ex f/6.3 eller mindre så kan du sen välja en slutartid någonstans mellan 1/160 s och 1/200s beroende på hur mycket av bakgrundsljuset du vill ska komma med.

Har du 1/60s så får du mer omgivningsljus eller bakgrundsljus med, men man får prova sig fram lite, förmodligen får du expreimentera lite med blixtkompensationen också.

[Jens]
0

JNN.

Ja, just nu är det du säger nästan 'rena grekiskan' för mig men jag får ta ett steg i taget men bokmärkar alla trådar som jag har startat för att återkomma och ta del av all information som du/ni ger.

Tack!

Inkanyezi
1

Om man har vanligt rumjsljus med i bilden och vill att det ska inverka i någon större utsträckning, behöver man filtrera blixtens ljus för att få samma färg som ljuset i rummet. Det betyder att om man använder lågenergilampor med färg 827, så får man sätta på ett filter som ger samma färgtemperatur på blixten. Såna filter brukar finnas till de flesta blixtar. När jag brukade fotografera med blixt filtrerade jag med gelatin av samma sort som användes vid färgförstoring.

Det finns till en del blixtar en sats med diffusorer, där en av dem är orangegul och avsedd att användas tillsammans med glödljus (samma färg som lågenergi 827).

Man får också se upp lite med färgade väggar i rummet. Det kan vara bra att ha ett vitt lakan eller annat lämpligt föremål för att reflektera blixten om man riktar den åt sidan, men ofta går det bra att studsa ljuset mot vad som helst, bara att det går åt lite mer ljus. Ofta får man snyggast ljus genom att rikta blixten lite snett bakåt/uppåt och åt sidan. Man sätter den i krysset så att säga.

JNN
1

#7 -Det är svårt när man är ovan, jag är inget proffs heller utan jag provar mig fram oxå.. Men själv använder jag sällan min blixt till annat än makro, men det förekommer i vissa fall.

Men om du hade kameran inställd på läget A, som är bländarprioritet eller bländarförval, då har du valt bländaren och kameran väljer då resten av inställningarna,om du t ex inte valt att välja ISO och vitnalansen själv.

Har kameran valt ISO själv kan jag tänka mig att den tyckte att det var så mörkt att här krävdes ISO 3200 om du inte skulle haft blixt. Men det är önödigt högt i detta fall. Då blir bilden väldigt ljus om man har blixt.

Nikon brukar ha en funktion som kallas slow sync, och då blir det ungefär lika som i din bild. Kameran tar då bilden med relativt lång slutartid tillsammans med blixten och då får du med mer omgivningsljus. Är lite osäker på om det bara gäller med inbyggd blixt, då jag inte har Nikon.

Ljuset från blixten lyser ju väldigt kort, kanske rör sig om tusendels sekunder, vet inte riktigt, men har man då en slutartid på 1/60s så får man ju med ljus från andra ljuskällor också, beroende på hur starka dom är givetvis.

På Canon som jag har finns ingen sån funktion, utan då får man samma effekt om man fotar i Av -läget med blixt.