Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3394 ggr
monstermash
0

Tips att få bra julbilder?

Jag ska sätta igång och fotografera julbilder nu. Det börjar bli dags att sätta igång med att fotografera, allting ska vara klart senast i november, och jag vill ha god tid på mig att testa att fotografera tomtarna ett par gånger och känna av vilka bilder jag trivs bäst med. 

Problemet är att jag har jättesvårt att hitta inspiration. Speciellt nu när det inte ens är jul, så tomtarna är ju inte uppe i lägenheten så man kan inte gå omkring och fota lite pö om pö. 😉

Vissa tomtar kan jag säkert fotografera med vit eller röd bakrund, ska försöka ta mig ut i bra ljus (dock inte direkt solljus) och fotografera, men ha något rött som bakrund, ser ju fel ut om jag har en höstbild med en tomte på. Men det blir enformigt om alla bilder är så. Funderar även på om jag ska försöka ta med någon grankvist i bilden och ha lutad mot bakrunden eller liggandes typ, vad tror ni om det? Kan man fejka snö på något vis, isåfall hur? Jag har inpackade julklappar också om det kan vara till hjälp. 🤔

Någon som har mer tips? 🤔 Jag har jättemånga tomtar kan jag ju inflika, allt från en tomteren till tomtehundar, gamla slitna tomtar som börjar tappa färgen, tomtar med instrument, någon tomte som badar, osv osv… Storleksmässigt är de flesta små, men det finns även några större. Har såna halmgrisar också, som brukar stå vid en julgran.

JazzBass
0

Du kan ju kanske försöka komponera ihop ett stilleben med grankvistar, levande ljus, tomtar, en vacker skål med rykande het gröt, pepparkakor, nån halmbock, glögg och/eller vad du nu tycker passar? Behöver inte vara nån snö med tycker jag. Men det är viktigt att få till ett naturligt varmt och snyggt ljus, gärna mycket motljus från ljusen (som när man fotar julgranen inne). Se bara till att ha ett tillräckligt stort bord och en bra bakgrund (t.ex. ett fönster då det bärjar skymma ute) så du kan testa lite olika vinklar mm. Fota med stativ med ett objektiv med ganska lång brännvidd och på medelstor bländare, ca 5,6-8 gissningsvis, för att få motiven skarpa men bakgrunden något utsuddad. Nåt värt att testa…?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen är jag väl nästan en julhatare, för det finns så många/för många måsten…

… och när jag gör något är det för att det är roligt.

Bilderna är tagna med en gammal kompaktkamera jag hade, en Minolta, som vid det här laget är lika död som kameramärket som sådant, med en utlösarsladd.

Bildtagningen gick inte som jag hade tänkt mig riktigt - min då bara dryga halvåret gamla tikvalp kunde liksom inte hålla sig, och då var det bara att spela med…

Bilden är inskannad från en utskrift på vanligt A4-papper, originalen är nedstuvade p g a flytt…

Bägtjesen

monstermash
0

#1 - Många bra tips, tack! Dock går pepparkakor och liknande bort, vill inte ställa mig och baka det på hösten. 😉 Men annars hade det helt klart kunnat varit något, kanske närmare julen när det faktiskt är dags att baka pepparkakor. Men hela grejen med att komponera ihop gillar jag starkt! Fick några idéer nu!

Jo, jag är medveten om ljuset. Får se vilka inställningar som lämpar sig, beror på vart jag fotograferar med. Inväntar frosten och snön, hoppas den kommer tidigt i år. 😇

#2 - Hur hjälper det mig att ta bättre julbilder? Jag tycker det är roligt, annars hade jag inte velat ha mer inspiration.

Bagtjesen
0

#3 Kanske genom att ha en mer avslappnad relation till Julen, och att kanske julkort inte behöver vara så traditionella i motivval? Det öppnar ju upp för att se Julen på ett lite annat sätt - Om man tycker om Julen men saknar inspiration, även om det kanske är lite i tidigaste laget, så kanske det är för att man ser för snävt på Julen som fenomen?

Julkortsmotiv brukar också kunna kombineras med kort avsedda för Nyåret, ingen skickar väl båda nu för tiden?

Bägtjesen

monstermash
0

#4 - Jag skickar inte julkort, så nej, det är absolut inte syftet. Däremot ska de publiceras på en julsajt, i artiklar och liknande. Förutom detta har jag ett annat projekt där bilderna ska finnas, och då måste det som sagt vara färdigt innan julen. 

_"Om man tycker om Julen men saknar inspiration"
_Jag vet inte hur du fotograferar, men har jag ingen inspiration söker jag den på annat håll. Det är grundläggande för att utvecklas, ingen kan ha inspiration dygnet runt på exakt alla motiv. Med din logik, ska man alltså inte fotografera överhuvudtaget om man inte har inspirationen själv från början? Då är det nog många fotografer som får lägga ner.

Jag ska överhuvudtaget troligen inte fira jul i år, det betyder inte att jag inte kan hjälpa till med bilder när jag har så mycket material hemma och tillgång till att få bra bilder. 🙂

Bagtjesen
2

#5 Julen verkar vara ett laddat ämne…

Jag förstår inte hur du kan tyda "min logik" till att betyda "ska man alltså inte fotografera överhuvudtaget om man inte har inspirationen  själv från början".  Vad jag säger är väl bara helt enkelt att "man kanske ser för snävt på Julen som fenomen"! Inget annat!?

Jag brukar skänka en slant till Stadsmissionen eller Frälsis. Jag kan se folk kring ett soppkök som en del av julen.

Jag kan se en ensam gran i skogen som det snöar på och där jag skulle vilja sätta upp timelapskamera. Jag skulle kunna göra en bildsekvens på en skog som och sedan zooma in till en ensam liten gran som man kanske inte alls såg först, och att den skulle kunna stå där helt klädd med brinnande stearinljus i. Den första snön kommer inom ett par veckor nu häruppe.

Jag kan se min grannes traditionella fönster ner mot vägen - det är en modell som är tagen för drygt hundra år sedan. Inte överdådig - bara behagfullt konstnärligt sammansatt - inte prålig utan återhållen.

Min sysslings son ärvde ett hus som det varit byns affär i, han brukar "julskylta"- men bara med paket och atmosfär som har 50-60 år på nacken.

Jag ser ett rådjur som står i snö och äter från en stor dusk med hö!

Jag ser en av mina grannar komma gående över gården med bössan på axeln och en julhare och en gren enris. (årets Blå enrisbär - inte fjolårets svarta…).

Jag ser en tomte som kommer gående in mot ett hem, med jutesäck på ryggen, och där någon i familjen står och skottar så att tomten skall kunna komma in.

Jag ser ett foto på en gammal släde på logen - jag lånar den gamla vita fårskinnsfällen - hänger upp en bakgrund och sätter en tomte i den (fast av den grå typen - inte den importerade rödnästa).

Även om svenska lamm redan nu är stora, så skulle jag försöka få tag på ett lite mindre hos en bonde och sedan klä ut några barn som har den vid sin sida, eller bär det i famnen. Eller en riktig get med horn. LRF:s visningsgårdar?

Men jag kan lika gärna se en bild på en kraschad bil som står snett i ett dike i snön med en figur med tomteluva på sig med huvudet mot ratten.

Så hur ser du själv på julen om du tänker lite vitt och brett?

Så en sak är att inte bara "snöa in" på att det finns färdiga paket, och att allt andas att det skall göras i studio, eller är det ett måste?

När du skall visa bilderna på "en julsajt" så ger ju det mediet dej också en massa andra (tekniska) möjligheter, eller hur?

Think out of the box, både vad gäller vad julen är och hur du vill presentera den. Hur många bilder skall du ta - huvudbild för hela sajten och ett antal andra för temat "Jul".

Sedan kan det ju vara så att när man gör något på beställning eller med anknytning till något som "kräver" en viss stil, eller om något är knutet t ex till en religiös församling så kräver det kanske bilder inom en snävare syn på Julen?!

Bägtjesen

monstermash
0

Tack för alla förslag, uppskattar allting just nu, behöver så mycket inspiration jag kan få. Jag bor i storstan, så här dröjer det ett bra tag innan någon eventuell snö. Vill även förtydliga att jag inte fotograferar människor i sådana här syften.

Jag kan ta mig utomhus och fotografera, det är inga problem. Jag kan ha djur med i bilden, det är inte heller några problem. Däremot är jag mest intresserad av att fotografera just tomtarna.

_"Jag kan se min grannes traditionella fönster ner mot vägen - det är en modell som är tagen för drygt hundra år sedan. Inte överdådig - bara behagfullt konstnärligt sammansatt - inte prålig utan återhållen."
_Absolut, men ingen har julpynt uppe nu. Kanske närmare jul isåfall. ;-)

_"Jag ser ett foto på en gammal släde på logen"
_Jag skulle ju faktiskt kunna ta med några stora tomtar och ställa på höloftet och fotografera, fast utan släde och liknande. Skulle mycket väl kunna funka. :)

_"Även om svenska lamm redan nu är stora, så skulle jag försöka få tag på ett lite mindre hos en bonde och sedan klä ut några barn som har den vid sin sida, eller bär det i famnen. Eller en riktig get med horn. LRF:s visningsgårdar?"
_Jag har tillgång till lantbruksdjur (häst, ko, får, gris), smådjur och reptiler. Kanske borde sätta på en tomteluva på några olika djur och fotografera..

_"Sedan kan det ju vara så att när man gör något på beställning eller med anknytning till något som "kräver" en viss stil, eller om något är knutet t ex till en religiös församling så kräver det kanske bilder inom en snävare syn på Julen?!"
_Jag har fria händer, helt och hållet. Om någon vill ha religiösa bilder får de ta det med någon annan, tar starkt avstånd från allt med religion.

Bagtjesen
0

#7 monstermash.

Ja, själv är jag organiserad ateist. Julen tog de kristna här uppe från oss, de har ju andra datum i andra länder. Ursprungligen med de gamla kalendrarna inföll vintersolståndet den 24/25 och inte som med de moderna kalendrarna den 21:a eller 22:a. Men julen är av tradition kvar på datumen 24/25.

Själv håller jag mig inte med den röda tomten utan det är till den lilla grå tomten som bor här på gården som jag sätter ut julgröten (då på ett annat datum än den 24:e 😉)

Jag öppnar båda grindarna i gärdsgården och ser om räven också (förutom tomten 😂 ) kommer och smakar…

Bägtjesen