Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 681 ggr
Kirstir
0

Avtryckarknappen trög

Hej! Min Nikon D5000 (ca 2 år gammal) har börjat strula. Avtryckarknappen är trög och när jag tar bilder så går knappen knappt att trycka och bilderna blir ibland suddiga. Är det någon inställning jag behöver ändra eller behöver jag lämna in kameran på service? Kan den har tagit skada av att jag fotat solen när jag tagit bilder?

Undrar en nybörjare :-)

Bagtjesen
0

Knappast att vad du fotograferat har påverkat avtrycket!

Mer troligt att smuts eller annat från fuktiga fingrar eller bara fukt och smuts från miljön har ställt till det.

Dte är ungefär som när man får problem med tett tangentbord till en dator…

Åtminstone på min D700 har fick jag en rengöringscheck som skulle gälla i tre år - tre på varandra följande år - har inte utnyttjat den fast det gått 2 år … jag har inga problem med min "avfyrning" trots ca 400 mil i skogarna sedan dess med kameran. 

Om du fotograferar när det är skymning (eller bara aningens mörkare än dagsljus) så kan avtrycket sluta fungera för att du passerat en "magisk" gräns; i så fall fungerar inte autofokus eftersom det är för dåligt ljus - gränsen ligger troligen på om ljuset räcker till för f5.6 f8.

Du har ett val någonstans i menyerna om avtrycket skall utlösa även om inte autofokusen har fungerat. Autofokusen fungerar inte om det är mörkare än vad som behövs för f5.6/8. Sätt upp ISO rejält och se om inte avtrycket fungerar, fungerar det då, är det förmodligen så att du skall ställa in på menyerna så att avtrycket skall fungera även om inte autofokus har fungerat.

I så fall är det lite av "ett tveegat svärd" - varför skall du ta en bild om inte autofokus fungerat - å andra sidan - ibland vill man ändå kunna ta en bild på ren chans.

Jag har som sagt inte D5000 utan D7000 och jag har allt på englska i menyer och så, och använder  inte min svenska tryckta manual eftersom jag arbetat i ett engelskspråkigt förtetag i 25 år. Men att avtrycket inte fungerar om inte ljuset är tillräckligt kan bero på dina inställningar…

Bägtjesen

Kirstir
0

God morgon!

Tusen tack Bägtjesen för ditt fantastiska svar!!!

Jag tog loss objektivet och satte tillbaks den och nu verkar den fungera. Det var som du sa, smuts!  

Ha en fin söndag!😃

Kirsti