Vilken kamera?
Ni är säkert jättetrötta på att få denna fråga, men om man inte är med i svängen, vilken kamera ska jag ha? Vill sitta i lugn och ro och kolla hemma utan någon försäljare som försöker "lura" en..
Modell: Kompakt systemkamera
Kriterier: Snabb, liten, bra bilder, greppvänlig, gärna panorama möjlighet, inte för många finesser..
Pris: Runt 6.000:-
Har idag: Panasonic DMC-FZ28
Kamera kunskapen är inte den vassaste, kan långt ifrån allt vad min Panasonic har att erbjuda.. Vill att den ska vara lätt att använda, både för amatör och om man vill utvecklas..
Tack så länge..
#0 Arlemonster.
Du skriver "Kamera kunskapen är inte den vassaste, kan långt ifrån allt vad min Panasonic har att erbjuda..".
Alla systemkameror är något mer eller mycket mer komplexa att utnyttja än den kamera du har. Bara på den allra lägsta helautomatiska nivån så blir de relativt lika. Så om du inte utnyttjar din kamera till fullo idag, och inte orkat lär dig den bra - vad är det som får dig att tro att du skulle tillägna dig alla bättre egenskaper som en systemkamera har? Inbyggd panoramafunktion tror jag bara en del "vanliga" familjekameror har, och det är relativt lätt att med gratisprogram skapa panoramor bestående av 2-3, eller fler, bilder.
Är det enbart att skjuta flera bilder i sekvens och utbytbra objektiv du är ute efter egentligen? Ingen kamera i den prisklass du anger gör "dåliga" bilder om du lär dig den. Du kan t o m för det priset få en bra kamera med både normal-zoom och och en zoom åt telehållet. Alternativ som Canon 1100D med 18-55mm och ett tredjeparts (Sigma, Tamron et c) telezoom t ex 70-300 för de pengarna. Nikon D5200 med 18-55 kostar något mer än 6000:-, D5100 med både 18-55 och 55-300 drygt tusenlappen högre. D3100 och D3200 ligger nära i prisklass med Canon 1100D. (Jag nämner dem inte i någon form av rangordning eftersom dina behov är oklara).
Greppvänlighet är högst personligt, det som passar en passar inte en annan. Så ta näven med dig och gå och kläm och känn…
Om du med snabb menar seriebildstagning så beror ditt behov mycket på vad du vill fotografera.
Du listar vad du vill ha, men det är bara teknikaliteter - vad är det för typ av motiv du vill plåta?
Bägtjesen

För det första..
När jag menar liten så menar jag liten som typ Nikon 1 J3 modellen, tycker att de modeller du nämner är för stora och klumpiga..
Vist, J3:an blir oxå stor om man sätter på ett stort objekt, men möjligheten finns att bara ha den med mindre objekt..
För det andra..
Snabbhet.. Med den kameran jag har nu så tar det ungefär 5 sekunder från det att jag knäppt en bild tills jag kan ta en ny, på 5 sekunder händer det mycket och man går oftast miste om bra/roliga tillfälle..
Så den fördröjningen vill jag slippa, det är det jag kallar för en snabb kamera..
Motiv.. Jag fotograferar oftast djur, natur, solnedgångar, ibland tillställningar och evenemang..
Orsaken varför jag inte lärt mig den gamla kameran är väl just för att den är så slö, tar flera sekunder på sig för att hitta fokus m.m.
Observera att det heter objektiv, inte "objekt". ;-)
Om Nikons 1-serie lockar så är de bland de snabbaste och proffsigaste spegellösa kamerorna. Kolla in den utgående modellen Nikon 1 V1, den kan man hitta med 10-30mm kitobjektiv för en ganska liten slant, och det finns redan ett ganska hyfsat utbud objektiv till den kameran så med en maxbudget på ca 6000kr borde du få råd med åtminstone ett extra objektiv.
Just V1 tycker jag sitter väldigt mycket bättre i handen än J-serien. Den är lite större men fortfarande liten.
En av de största fördelarna med Nikons 1-serie, förutom snabbheten, är de små objektiven. Det är den förhållandevis lilla bildsensorn som möjliggör användandet av små objektiv, vilket betyder något sämre maximal bildkvalitet. Sensorn är dock ändå väsentligt större än den som finns i de flesta kompakter upp till ca 5000kr-klassen, så den slår dessa kompakter i bildkvalitet utan tvekan.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus