Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 528 ggr
[SporeDiatrymisss]
0

Kritik igen (N)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer jag igen och vill veta vad ni tycker om min lilla padda här! :-)

Bagtjesen
0

En rolig bild på en padda. Ser ut som den sitter i en fåtölj av gröna blad och värmer upp sig. Men egentligen skall man väl inte förmänskliga djur på det sättet?

Du har en D3100 och använde AF-A (där kameran automatiskt väljer mellan mellan AF-S eller AF-C, ochj kameran valde C som i continuerlig fokusföljning. Den använde sig av två fokuspunkter kring nosen och nedre mungipan, så du riktade kameran bra!

Slutartiden var 1/125s. ISO var hela 400 och bländare F5,6 - 5,9 eller F9 (EXIF ger olika världen i olika grupper för den informationen), och du hade paddan på 33 cm.  Det är därför som det blir knappt/runt 1 cm skärpedjup. Men fokus är jättebra på ögat!

Det man kan tycka om kompositionen är att du kanske t o m försökt komma lite för nära, och då blir bilden tagen med den beskärning du nu fick. Det är kanske bättre att inte gå så nära och istället få ett bätttre skärpedjup och få med hela paddan - eftersom paddan var riktad mot höger så kunde du då placera den mer till vänster i bilden. Kanske tog du bilden utan att hunnit krypa ner ordentligt i rätt nivå, så att du inte såg i sökaren - Då kunde du  snabbt hunnit gå över och använda LiveView istället för att använda sökaren.

- Det är alltid svårt att fotografera vilda djur - man vet aldrig vad de får för sig att göra och då kanske man har för bråttom? Ofta är det bra att ta en bild när man är på väg ner mot djuret och medan man gör det så kollar man igenom sina inställningar.

Jag har ju skrivit om hur jag tror att du tog bilden, men om du kommer ihåg hur du gjorde och vad som hände när du tog fotot så kan du väl berätta?

Man får ofta inte så många möjligheter att ta en bild på ett sådant motiv varje sommar - så det gäller att veta vad man skall göra i en sån situation. Testa att fotografera något ungefär lika stort och öva.

Kul bild!

Hälsningar

Bägtjesen

JNN
0

LIte kul bild faktiskt! Ser ut som om den faller baklänges..

Det jag spontant reagerar på är väl det som Bägtjesen påpekar, skärpedjupet. det hade kunnat vara lite större. Men skärpan sitter som han också nämner bra på ögat!🙂

[SporeDiatrymisss]
0

Yaay tack så mycket! :-D Jättekul att någon vill säga något om mina bilder! :3 Nu vet jag bättre till nästa gång. :-)