Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 2251 ggr
Andina
0

Exif viewer - vilken rekommenderar du?

Har använt tillägget "Exif Viewer" som kan laddas hem via Chrome. Den har fungerat bra hittills. Nu fungerar den inte längre alls - jag vet inte om det beror på att jag städat runt en hel del i datorn eller om det beror på något annat kopplat till tillägget.

Läste nu bland referenserna bl a:

• "tracks every page you click using viglink. It is a serious privacy issue, IMO it should be banned"  
  • och "Adds invasive VigLink adware to your pages that tracks your clicks, beware! Do not use!"

Och det inspirerar ju inte direkt till att använda den igen. Men jag gillade upplägget och hur informationen presenterades.

Min fråga: Finns det någon annan "exif-läsare" som ni rekommenderar (och som helst kan kopplas till Chrome)?

(Använder Exif ibland för att ((försöka)) lära mig om vad som är vad… 😉 )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bagtjesen
0

#0 Andina

Det finns flera till Chrome some heter ExifViewer. Om det var problem med den du hade ta bort den från Chrome. Välj de tre grå strecken uppe till höger i Chrome Välj Tools eller Verktyg, sedan Exensions (vad det kallas i Chrome på svenska vet jag ej) klcka sedan ifrån bocken Enabled/aktiverad(?) och tryck sedan på Soptunnan.

Välj sedan någon annan av Exif Viewers som finns för Chrome, jag tror att det var tre stycken…bara med det namnet … fanns fler som visar Exif men har annat namn. Som du kanske sett så sa jag i en annan tråd att det finns mängder av program och add-ins som visar Exif ITPC et c  c, men de är ganska olika. En del visar kanske för mycket när man precis börjar med att använda Exif, och andra för lite för att ge den information som man vill ha…

Bägtjesen

Andina
0

Tack Bagtjesen! Jag har tagit bort den Exif Viewern jag hade. Tittade på de två andra som "Chrome" erbjöd, men de var inte lika intressanta. 

Har nog hunnit missa den tråden där du nämner om exifvisarna. Men jag får googla vidare. Jag gillade upplägget på den jag hade (visade mycket info) - vilket jag tycker är bra (då har jag lite att bita i när jag ska förstå informationen ;)).

Jag googlar vidare när mer tid finnes - men tänkte att kanske någon har tips på nå't program som är bra här på Foto.

🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Bagtjesen
0

Andina.

Framförallt JNN och jag hade en liten diskussion på en fråga från en tredje person på följande tråd. Där finns diskussionen och länkar.

http://foto.ifokus.se/discussions/5236daa2ce12c436e900011e-soluppgang-i-skargarden-kritik?discussions-2

Hoppas att du hittar en som fungerar direkt i Chrome, men det finns fler att välja på i FireFox och för IE. Sedan som vi skrev om där PhotoME fungerar bra med Firefox och öppnar ett program som ligger på din dator. Tror den fungerar med Chrome också. Då klickar man i bilden på  Chrome med fel knapp och väljer att den skall visa upp Exif et c i PhotoME.

Flera av de här olika Exif viewers visar mängder av info så det är svårt att veta t ex vilken av alla bländartalen som dyker upp i åtminstone 3-4 olika regioner av data är det som gäller. JAg såg tre referenser f5.6, f5.9 och f9 i samma bild.

Det kan förekomma åtminstone 4-5 kategorier (EXIF, ITPC, GPS, Manufacturer specific, Editor specific (anger värden efter redigering i Gimp, PS/PSE och liknande.

I vissa program som ExifPilot kan man välja ut vilken information man vill ha, kanske 30 av 200, men där syns det inte ur vilken av ovanstående kategori som infomationen kommer från, och namnen är otroligt lika, och det blir lite vilseledande…

Men skaffa en EXIF-viewer till att börja med, växer du ur gratisversionerna och tycker att de endera ger för lite eller för mycket info, så finns det väldigt kapabla program som är lätta att skapa sina egna inställningar med.

Det som är bra tycker jag med en del viewers typ PhotoME är att den visar var fokuspunkterna ligger. Andra program visar inte det, men visar istället ett histogram.

Bägtjesen

Andina
0

#3 - Tack igen! 🙂 Den tråden o länkarna ska jag titta igenom. Och tack för din information och förklaringar - behöver läsa igenom den noggrant igen, också! ;) Har bara skumläst än - men det ser ut att finnas mycket 'matnyttigt' i dina svar. ☀️