Svensk sommar 2012 - 4 sekel
Vill ha lite kritik på denna regniga bild - det är ok att kommentera allt - men det jag är mest intresserad är av om det verkligen fångar regnet eller inte?
Bilden är mer dokumentär till sin natur, då delar av min släkt kommer från denna by, Eden utanför Junsele i Ångermanland, på 1600-talet. Den är tänkt att ev komma med i en bok jag skall göra - en släktkrönika. Tyvärr(?) råkade det vara uruselt väder den här dagen. Det som jag då funderar på är om bilden skulle göra sig i tryck - inlagor i boken med bättre papper - jag har annars sett att det tänkta förlaget lämnar ut det till tryckerier och de bilderna jag då sett har varit bra - MEN, hur är det med regn - fastnar det på papperet 😉
Bilden lätt justerad, upprätade vertikala linjer, ändrade på Vitbalans från AUTO1 till Mulet i DxO Optics8. I PSE11 endast nedtonat blänk i ett plåttak till vänster mellan husen, och någon liten "dramatisering av himlen.
Kommer bilden att göra sig i tryck eller kommer regnet att göra att det ser blaskigt ut?
Bägtjesen
När man vet om att det regnar så kan man se det om man tittar i stor storlek lite närmare, annars vet jag inte om jag skulle tänkt på det.
Kanske ska också molnen vara mörkare.
Jag antar att du avsiktligt vill ha bilden lite lutande
Jag tror (men är inte 100%) att på ett blankt papper kan regnet synas tydligare än på skärmen (jag har skrivit ut en bild med snöblandat regn på ett ultrablankt papper och tyckte att regnet framträdde tydligare där), du får väl börja med att skriva ut den på papper och se hur det ser ut då.
Har tagit fram 2 fotoböcker (från blurb) den första på ett standardpapper som gav förvånansvärt bra resultat, väntar hem den andra om någon dag eller så, den är på ett bättre och lite blankare papper, dock inga regnbilder, kan rapportera hur det ser ut när jag fått den. Vet inte riktigt hur blurb trycker sina böcker men kan väl åtminstone ge någon vägledning.
Värd för Pensionärer
Ooops, jag hade flera bilder med olika justeringar p g a att objektivet sneddade till härbren och hus i ytterkanterna, men på den här i det där stadiet hade jag nog inte rätat upp horisonten. Lägger upp en annan upplagan.
Problemet med gamla hus att ett hus står horisontellt och det bredvid står snett, det tredje står i en svacka backom en sluttning svagt upp mot höger…, så det ser ut att luta mer än horisonten. Men tror att nästa version av bilden skall verka bättre.
Jag har inte fotopapper hemma just nu så jag kan inte testa att skriva ut på just nu för att testa. Skall dock in till samhället imorgon men de har bara näst bästa kvalitén för min skrivare. Jag kollar efter den testen och ser hur mycket jag behöver mörka upp himlen. Ser himlen annrs hyfsad ut på din bildskärm?
Hejsan
Jag växte upp i "Flybrannan" numera Storfinnforsen några mil från Junsele. Blir glad av aatt få es en "Kornhäsja". Jag får ingen känsla av regn snarare grådis. Bilden är effektfull, Kanske skulle lite synligt vatten på marken hjälpt upp det.Jag föredrar bild #2 den kommer att göra sig i tryck.
Gillar dina inlägg här på sajten
Var hittar du Exif info om bilderna här. Vet du nåt om kalibrera skärm o skrivare. ?
Ja, himlen ser bra ut i övrigt.
Molnen som de ser ut nu kan mycket väl visa på verkligheten och jag menar inte att du ska mörka ner dem till rena åskmoln utan bara en aning för att få fler nyanser och också förstärka känslan av ett sommarregn.
Värd för Pensionärer
Om det är viktigt att regnet syns så tror jag också att ett blankt papper är bäst. Det skulle också synas mer om du beskar bilden lite alternativt trycker den i större storlek, kanske över två sidor i boken även om jag inte riktigt gillar det upplägget i övrigt.
Jag tycker för övrigt att den här skulle göra sig bäst i ett bredare format, med ca hälften av himlen bortskuren. Då hjälper förgrunden till att ge bilden ett djup, som tyvärr saknas lite i den nuvarande formen med horisonten ganska centrerad. Den övre bilden av himlen tycker jag inte tillför nåt viktigt till bilden, utan jag ser husen och miljön som viktigast.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jo man kan godt se at det regner ude bagved..synes at billedet skal rettes lidt op da horisonten falder ned i den ene side og hegnet foran ja det pynter ikke..men synes der er en god stemning i billedet trods regnen :-)
Tack för kommentarerna - Jag är på väg nu in till butiken i samhället för att skaffa fotopapper.
#3 Whitewolf. Flybrännan/Storfinnforsen åker jag ofta förbi när jag åker . Tycker om att ta småvägarna över skogarna - Ja, det finns inte många kornhässjor kvar och få byggs annat än av hembygdsföreningar med bidrag från regleringsmedel ("tvångsskatt för elbolag som dämer upp och dränker natur och hela byar").
#5 JazzBazz. Nej, egentligen är det inte viktigt att regnet kommer med, men jag försöker förstå om bilden bara skulle ge ett "suddigt" intryck eller ej. Samtidigt så tycker jag ofta att alla bygde eller släktböcker bara innehåller solskensbilder i standardformat, och tänkte att jag kanske skulle ha med bättre bilder bilder än så med lite "spänst i". Det är därför jag funderar över bildens vara eller inte vara - Ja, jag förstår vad du menar med beskärningen, har också funderat kring den. Placeringen av bilden i boken blir nog avgörande vad gäller beskäringen, blir det fler bilder som mer är av panorama format eller ej är frågan, men det är ett spännande format så det är troligt…
#6 sös. Förstår vad du menar, med hegnet - en gårdsgård skulle naturligtvis ha varit grannare - men att ha med allt det gröna i förgrunden, för att visa att detta med norrlands mått mätt är en stor gammal by i modern tid var avsikten (fyra sekler) - utan hegnet saknar bilden djup i den främre delen. Men får fundera på beskärningen som jag sa ovan till JazzBass.
Tack till Er!
Bägtjesen
Har gjort ett par olika redigeringar, liten uppmörkning och ökad kontrast i av ett par delar av himlen och en beskäring. Bilden blir då bra på blankt fotopapper ungefär samma lyster som det papper som förlaget har använt i andras böcker. På liggande A4 blir den bra. Tror att det regnblanka taket (till höger) i kombination med kontrasten mellan mörk och ljus himmel ännu mer gör att man får intryck av regn.
Det är dock så att jag skall gå tillbaka redan till det första stadiet i DxO där det går att rotera med 1/10 grad, medan PSE11 bara har hela grader. Tror att jag kan minska lutningen ännu mer utan att det kanske syns.
Jag lägger ändå upp den senaste men alltså ännu ofärdiga bilden, för en kritisk slutrunda!
Bägtjesen
Synes det blev meget bedre nu ser fint ud..men kan stadigvæk godt rettes en lille smule ..fint at hegnet er væk :-)