Självporträtt
Tog lite bilder igår på mig själv, mest för skojs skull.
Svårt att fota sig själv, men skulle gärna ta lite kritik på bilden, tack!
Jättefina kort, otroligt vackra ögon.. men varför beskära övre delen så inte hela håret får vara med? Jag gillar den ljusa nästan lite drömska tonen i bilderna 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#2 bilden är inte beskuren, jag tog bilderna på mig själv och kunde inte komma längre ifrån kameran :)
#3 aha, då förstår jag. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Håller med Mooniq, jättefina bilder. I vissa närporträtt kan det i bland vara fint med hård beskärning, men då tror jag att det skulle beskäras ännu hårdare. Nånstans på pannan kanske?? I alla fall på den nedre bilden, och kanske lite mindre luft på sidorna av huvudet.
Den första bilden tycker jag nog ändå att den är rätt bra som den är, gillar också färgerna och ljuset i bilderna
Bra jobbat med redigeringen!🙂
#5 Tack så mycket! Kanske värt att ge sig på en annorlunda beskärning och se hurdant resultatet kan bli?! :)
Kan ju vara värt ett försök! Och blir det inte bättre så har du ju provat, och jag tycker inte att det är nåt som stör speciellt mycket heller, bilderna är bra ändå!
Bild #0 saknar någon liten kontur ytterst på näsan - den bilden är annars bättre än bild #1 som blir lite platt.
Om det var så att du inte kunde komma längre ifrån kameran för att armarna inte räckte till så finns det utlösare med 2-3 meter sladd för 100-200:- och trådlösa/IR för 200-400:-. Det är kanske bättre att ta till lite mer i ytterkanterna och sedan kunna beskär om man så vill?
Bägtjesen
#8 på vilket sätt blir bilden platt och vad kan man göra åt det?
Jag har en självutlösare som jag köpte till min gamla kamera, tyvärr funkar den inte till min nya, så ja det blir till att skaffa en ny. Har dock aldrig hittat trådlösa för 200-400, har du nån länk till en sådan? :)
Här har du en variant, dock med kabel, en trådutlösare:
http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5161
Först om bilderna.
#0 har mängder med detaljer som ligger i olika djup: klockan, halsbandet/ringen, hårets framkant, olika djup på ögonbrynen och ögonen, skuggan under hakan och oskarp bakgrunden. Den bilden ligger också inom 1/3-delsprincipen.
#1 har centrerad bild. och bara ett djup i främre delen av bilden, håret o ögonen ligger i samma fokusplan enbart skugan under hakan kanske ger djup - men allt handlar ju om vad man vill förmedla med bilden!
Förstå mig rätt - Jag tycker du lyckats väldigt bra med fototekniken - är inte lätt att att komponera eller få till så bra skärpa när man plåtar på det vis du gjorde.
Man ser väldigt många bilder som blir så här ljusa och platta idag - det är kanske modernt, ibland gillar jag dom men ibland tycker jag det blir lite för överarbetat. Det var modernt också ett tag på 60-och 70-talen så jag har jobbat med det och det svåra var alltid att hitta absolut precisa avvägningar. Då kunde det bli normalexponerat i kameran och lite överexponerat med förstoringsapparaten på ett mjukare papper.
Självutlösare
De priser jag angav var ju med tråd eller IR. IR finns inte direkt på ditt kamerahus (D700?).
Man behöver gå upp en aning i pris utan att behöva hamna på Nikons egen ML-3 - För det priset får man Aputure Remote LiveView med 100 m räckvidd från Photax.se Aputure är en kinesisk tillverkare, och det finns flera billighetsimportörer med lägre pris än från Photax.
Ett bra alternativ som utomlands kostar $55 (350:-) är http://www.satechi.net/index.php/satechi-wr-b100. Och jag vet med mig att jag sett många andra då jag funderat på att byta upp mig till D700 eller D800 för att få fullformat.
Så, jo det finns många bra alternativ som inte behöver vara alltför dyra!
Bägtjesen
Skall naturligtvis vara "lite för kort belysningstid tid med förstoringsapparaten på ett mjukare papper."
Bägtjesen