Kritik (N)
Kattungen i sig kan jag bara säga att hon är jättesöt! 🙂
Men antar att det kanske är även bilden på henne du vill ha kritik på, så det enda jag kan säga då är väl att det är lite synd att ena örat blev klippt och att skärpan inte är riktig super, men det är ju inte konstigt, katten är ju knappast blickstilla nån längre stund och ljuset kanske var en aning svagt..
Men annars en mycket fin bild!🙂
Som #1 JNN säger lite synd att hela örat inte kom med. Fokus på vecket på kudden till höger - Bilden är tagen med ISO3200 och f4.14 och 1/15s (vilket är en långsam slutartid - speciellt på en ungkatt?, så automatiken har nog lyckats relativt väl, om du nu inte ställt om saker själv.
Vad gäller komponeringen av bilder på rörliga "modeller": Lämna mer luft i kanterna när du tittar på genom sökaren eller i LiveView så slipper du förlora detaljer som öron. Ta endera ett halvt steg tillbaka mot vad du gjorde med den här bilden, alternativt så zoomar du ut en aning - bilden är tagen med 30mm brännvidd. En utzoomning till 25 mm hade gjort att du säkert fått med hela örat. Komponera inte / beskär inte bilden så hårt redan när du tar bilder på rörliga föremål.
Trots allt en hyfsad bild under svåra fotografiska omständigheter men där automatiken lyckats ganska bra. Vet inte om du på en D3100 kan ställa in fokuseringen på AF-C (i stället för AF-S eller AF-A) - då hade bilden antagligen blivit ett snäpp bättre. Kolla de begreppen i kamerans manual och lär dig hur du snabbt skiftar emellan inställningarna.
Om du vill behålla bilden så skulle jag föreslå att - om du har ett bildredigeringsprogram - markerar upp kattens nos och käke samt öronspetsen till höger och halsbandet - och försöker tona ner det blåaktiga ljuset för att få det mer neutralt.
Du får säkert fler möjligheter att fotografera katten så försök. Tänk då på 3 saker: 1) Beskär inte så hårt vid fotograferingen 2) Använd bästa alternativ för autofokus t ex AF-C 3) Efterbehandla bilden om så behövs för att få rätta färger.