ny blogg, porträtt (n)
Topp!
Bra bild om man skall bedöma den efter (N), men det finns några små kommentarer - varför så hårt beskuren eller är bilden obeskuren? (Du har missat toppen på håret).
Bilden gör sig jättebra i svartvitt.
Något att tänka på är att de ljusa "kantiga" "cirklarna" s k bokeh (bländar-influenser), framförallt till vänster drar blicken till sig, och eftersom du fixat till svartvitt så använder du någon form av bildredigering och borde då hitta något sätt att fixa till bokeh-effekterna - kanske genom att mörka upp var och en av dem?
Bokeh kan tyckas vara ok, och är det också ofta, men när man blandar in människor och samtidigt får in resultat av tekniska prylar kan det ibland störa bilden.
Ansiktet befinner sig lite väl mycket in mot mitten om man skall komma med någon kompositions-kritik. Fundera om bilden skulle bli bättre genom att ansiktets centrum skulle vara en runt en tredjedel från högerkant - det är ju en av "grundreglerna" vid bl a porträtt-foton - kolla gärna upp gyllene snittet och tredjedelsregeln - det skuolle kunna ha gjort / göra bilden ännu bättre. Men, som vanligt - ingen regel som man alltid skall föja om man vill vara kreativ.
På många sätt en riktigt bra bild - fin exponering och bra fokus på ansiktet, och tycker om att de främsta hårstråna också är i fokus. Bilden får många poäng av mig i (N)-klassen och skulle ha fått det även i (M)-klassen av mig.
Fundera lite över bilden med utgångspunkt från min kritik, och se om den skulle ha blivit ännu bättre eller ej? Huvudsaken är ju att du själv är nöjd, eller hur!
Bägtjesen