Nya fotoutmaningen nr 15.
Välkomna till nya fotoutmaningen nr 15.
Regler: Varje deltagare får lägga in en eller 2 bilder eller bildcollage som överensstämmer med temat. Och man får bara lägga in "stora" bilder (ej små bilder som man måste klicka på för att man ska se dom någorlunda). Och är det något man vill diskutera får man göra det i ett separat inlägg, och inte i samma inlägg till bilden eller bilderna som man tävlar med.
Bilden eller bilderna ska vara en jpeg-bild eller jpeg-bilder, bara redigerade utefter kamerans inställningar.
Alla typer av digitalkameror får användas, även mobilkameror.
Antal deltagare är obegränsat, och man får använda upp till 5 år gamla bilder.
Det är tillåtet att beskära bilden/bilderna t,ex i photoshop eller något annat program.
Man röstar genom att skriva egna inlägg där man ger poäng, 3 poäng till den bilden man tycker är bäst, 2 poäng till den bilden man tycker är nästbäst och 1 poäng till den bilden man tycker är tredje bäst.
Nya fotoutmaningen nr 15 avslutas söndagen den 8 september kl 18,00, därefter får man börja rösta.
Lägg gärna till information om var när och hur bilden är tagen, samt vilken kamera som har använts m,m.
Som tema den här omgången väljer jag ett av UgglanKiwis förslag från förra omgången.
Temat den här omgången är Bakverk [Ändrat från Vintage/retro i inlägg #7 nedan]
Vad kul att du valde mitt tema!:D
#1 Ja, jag tycker det verkar intressant.
Gör här en sammanfattning om lite som jag googlat på Vintage/retro.
Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. I modesammanhang syftar vintage på kläder från en annan era, exepelvis sent 1800-tal eller 1960-tal, ibland hävdas att kläder bör vara minst 25 år gamla för att kallas vintage, men åsikterna om detta går i sär.
Till exempel kan ett nyproducerat plagg som säljs i en klädesbutik inte vara vintage, men kan däremot vara retro eller "vintage-inspirerat" kontra "retro-inspirerat"
Retro (stil) är en kulturellt föråldrad stil. Det innebär i allmänhet en årgång av minst femton eller 20 år.
Bilder på Vintage/retro:
Innan vi börjar posta vintage/retro-bilder vore det ju bra om vi kan reda ut vad det är för skillnad mellan vintage och retro.
Kan det vara så att retro är lite nyare och modernare saker, men dock minst 15-20 år gamla?
Och att vintage är äldre saker av bra kvalitet t,ex från 1960-talet eller 1800-talet?
Hittade en annan sida nu där det förklaras vad det är för skillnad mellan Vintage och Retro.
Vintage används när ett föremål, plagg eller dylikt kommer från en annan tid.
Retro däremot, är när man skapar någonting nytt och låter sig inspireras utav det gamla. Det är alltså inte någonting som är skapat under en annan tidsperiod, till skillnad från vintage, utan någonting som skapas utifrån hur det såg ut under en annan tidsperiod.
http://www.ung036.se/miljo/nyhetermiljo/retroellervintage.5.63352f1512c0e20e2ac80004786.html

Vintage är ett begrepp för kvalitetssaker som inte är gamla nog för att vara antika, men som ändå har en del år på nacken. Vintage står i regel för att föremålen på sin tid var bland de bästa som fanns att få i sitt slag.
Retro är främst ett stilbegrepp, och vintage-prylar kan ingå i retro-stil. Det kan innefatta saker som är nygjorda efter gamla mönster eller saker som har formgivits i en äldre stil, som till exempel cruisercyklar och Vespa-liknande skotrar.
På bilden här, som inte deltar i utmaningen, är retro-stilen ganska tydlig, och det finns bara en vintage-pryl, näverburken, som är tillverkad 1964. Kaffekvarnen är antik, och den turkiska kaffekannan och koppen är nytillverkade. Kannan för turkiskt kaffe har lång tradition och har gjorts i samma stil i hundratals år. Den är liksom bambumattan tidlös och kan inte ensam beskriva retro-stil. Bordet är tillverkat omkring 1970 i gammal stil, och var retro redan när det gjordes. Det är inte vintage, då det inte uppfyller särskilt höga kvalitetskrav, och dess stil är inte från tiden då det gjordes. Det är helt klart retro, också om det står för sig själv.
Det ser ut att vara olika åsikter om vad Vintage/Retro är.
Sen kan det ju vara svårt att avgöra om det är tillräckligt hög kvalité för att det ska vara vintage eller om det var retro redan när det tillverkades.
Vi kanske ska byta till något annat tema den här omgången?

Jag ser inte några stora skillnader i definitionerna. De pekar åt samma håll, och man behöver ju inte fundera mycket över precis hur gammal en grej är för att se om den passar in i stilen som man väljer. Däremot är det i stort sett omöjligt att se om det som man har avbildat är "vintage", men retrostil går alltid att åstadkomma. Om man ska se att det är retro i själva bilden, krävs kanske någonting som inte är retro, för kontrasten i stilhänseende. Det som förefaller retro, kanske inte är det, beroende på hur gammalt det som man avbildar är. Ett funkishus blir ju inte retro, om det inte är nybyggt och står bland såna som är av senare stil.
Behåll hellre temat, och jag tror att det egentligen räcker med "retro", eftersom prylar som är vintage faktiskt platsar där.
Vintage i sig är inte en stil, så som tema är det ganska magert. Vad skulle man i så fall visa som "vintage"? Retro däremot är stil, och det är också lite en fråga om hur man tolkar det. Hemma hos mig har jag till exempel dörrar som är fanerade med mahognybetsat björkfaner, och dörrtryckena har vit plast på själva handtaget, och är så typiskt 1950 som det bara kan bli. Det är dock inte retro, på den plats där de sitter, eftersom huset är byggt ungefär 1950 och de är i originalskick.
På liknande sätt är det med en lägenhet som en person jag känner har inne i stan, på Södermalm. Hennes strömbrytare på väggen är en rund glasplatta, som har två knappar som kommer ut genom hål. Knapparna är 6 mm i diameter och sticker ut ungefär en centimeter, dvs den som inte är intryckt. När man trycker på den röda så släcks ljuset och den svarta knappen åker ut, och när man trycker in den svarta, så tänds ljuset. De strömbrytarna är funkis, och skulle ha varit retro om de sutte i en nyare byggnad. Men här är det tvärtom, huset är före funkisen, och elgrejerna har satts dit på trettiotalet. Grejerna är klart vintage, men de är inte retro, även om man skulle kunna se hela stilen som retro.
Jag tycker att retro är ett bra ämne, för det bjuder på många tolkningar.
Det ser även ut att finnas olika åsikter om vad retro är för någonting. Och det har inte kommit in en enda tävlingsbild på retro den här omgången. Så nu väljer jag i stället UgglanKiiwis andra förslag på tema den här omgången.
Så nytt tema den här omgången är Bakverk.
Ändrade temat nu första inlägget, enligt inlägg #7.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#10 Tack för bilden. Det är ett vackert bakverk!
#11 Kul att du tyckte det :)

Jag har lite svårt att bestämma mig. Var det nu vintage, retro eller bakverk? Jag klämmer väl till med alltihop för säkerhets skull, som Gösta Ekman i sketchen om Aftonbladet och Expressen. Helgarderat!
Ja, om bara bakverk ingår så är det godkänt. Men jag tycker det är en fördel om ni har bakat det själva.
Den här marängtårtan gjorde jag och min syster en gång, förra sommaren tror jag. Den var riktigt smarrig! 😃Tagen med min Canon kompaktkamera.
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#16 Tack för den bilden! Det ser gott ut.
Gjorde en påsk tårta förra året :) Tyckte de skulle va kul med nå annorlunda tårta vid påsk. :)
Mycket snygga bakverk ni har postat alla. Tack för det!
#21 Fin bild! får jag fråga, var har du fått tag i den söta typ hållaren eller kakfatet den står på ? (:
Nu är klockan över 6 på kvällen så nu är det dags att börja rösta på vilka bakverksbilder man gillar bäst.
Så här röstar jag:
Urchinfamiljen #16 3 poäng.
Liilefot93 #18 2 poäng.
Jessicahagstrom94 #10 1 poäng.
Och nu kan ni även lämna förslag på teman till nya fotoutmaningen nr 16 som börjar på fredag den 13 september.
Skogstossan #21 --- 3p
Ugglankiwi #20 --- 2p
Inkanyezi #14 --- 1p
// Paltfan
3 poäng till urchinfamiljen #16 2 poäng till Skogstossan #21 1 poäng till ove555 #9
UgglanKiwi #20 - 3 poäng Liilefot93 #18 - 2 poäng Skogstossan #21 - 1 poäng Förslag till nästa omgång: morgon. Kommer inte på någon mer just nu. :s
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#14 Inkanyezi 3 poäng
#9 Ove 555 2 poäng
#20 Ugglankiwi 1 poäng
bakministeriet.blogspot.com

Och jag röstar så här:
#21 skogstossan 3 poäng
#20 UgglanKiwi 2 poäng
#9 ove555 1 poäng
Mitt förslag till tema är att gå tillbaka till "Retro", men att inte komplicera det med fler attribut. Jag vill gärna se andras tolkningar av det, det kan bli mycket olika, eftersom vi uppfattar det på olika sätt beroende på bakgrund och också på hur gamla vi är.
Då är det bara Jessichagstrom94 och Lillefot93 som ska rösta också.
#28 Vi får se hur det blir. Jag hade nog inte tänkt retro nästa omgång. Men blir det bara ditt förslag så kan vi ta det tycker jag.
Hösttema?
#18 får 3 poäng
#21 får 2 poäng
#13 får 1 poäng.
Har inte deltagit i tävlingen så jag kan inte rösta.
Tänkte mest på det där med Vintage respektive Retro.
Ett annat begrepp som också finns är Replik eller Replika vilket är en kopia av ett föremål som avses efterlikna originalet så långt som möjligt.
Exempelvis kan man skapa en replik av ett unikt konstföremål.
När den stora Tutankhamun utställningen var i Malmö bestod den av mer än 1000 mycket välgjorda repliker av föremål som fanns i graven.
Andra exempel på replikeringar är när man återskapar ett förstört eller försvunnet föremål, till exempel så som man har gjort med ostindiefararen Götheborg.
På kooperationens gamla kursgård (numera konferensanläggning) "Vår Gård" i Saltsjöbaden finns många gamla möbler och dyrbara konstverk men mycket av det som står framme är repliker då man inte vågar ha originalen framme.
Nåväl, det blev kanske lite OT men tänkte att tävlingen är avslutad och med tanke på det som diskuterats om Vintage respektive Retro så kom jag bara att tänka på det där med Replik/Replika.
Bästa hälsningar,
Bertil

Jo, efterbildningar av främst tredimensionella saker kallas ofta replik, som Bertil nämner. I vapensammanhang brukar repliker vara atrapper, alltså saker som ser ut som riktiga, men de kan vara gjorda i mindre hållbara material och brukar inte fungera som förlagan.
Nu är det bara Lillefot93 som inte har röstat, men några särskilt stora förändringar av poängsättningen blir det knappast. Om det kommer in någon röst därifrån, så kommer den att räknas. Hittills ser det ut så här:
1. skogstossan #21, 11p
2. UgglanKiwi #20, 8p
3. Lillefot93 #18, 7p
4. UrchinFamiljen #16, 6p
5. ove555 #9, Inkanyezi #14, 4p var
6. Paltn #13, Jessicahagstrom94 #10, 1p var
Jag skulle gärna se ett förslag på nytt tema från skogstossan, som i den här omgången hittills har samlat på sig flest poäng. Nästa omgång kommer att starta idag, och omgången ska löpa till lördagen den 21 september, och temat är inte klart ännu, utan vi avvaktar tills i kväll för att se om det kommer in fler förslag.
Grattis skogstossan!
Åh, tack! Vad roligt.
Mitt förslag på nästa tema blir då Low key.
bakministeriet.blogspot.com

Okej, nästa tema kommer att bli Low Key.
Man kan hitta ganska mycket på nätet om "Low Key", men i grunden handlar det om bilder där det finns mycket mörka toner och bara något lite är ljust. Det kallas Chiaroscuro när det handlar om målning, och jag tycker att det begreppet är lite mer tydligt, eftersom det trycker på just att det är skillnaden mellan det ljusa och det mörka, att det finns någonting som är ljusare i bilden, och som formar bildens karaktär.
Så för den som undrar handlar det om mörka bilder som accentureras av att någonting som skapar bildintrycket är ljusare. Tolkningen i övrigt är helt fri.
Det kan vara lite svårt att åstadkomma med bara kamerans inställningar, eftersom det för det mesta kräver ganska kraftig kompensation mot minus för att få bilden mörk. Det är lite lättare när man ställer helt manuellt, men det går att åstadkomma med de flesta kameror också direkt med kamerans inställningar, även om det kan kräva att man drar ner ljusheten till minus två, eller kanske ända till minus tre.
Men en utmaning är ju till för att man ska utmanas, och I Low Key, Chiaroscuro, utmanar vi den tekniska skickligheten hos fotografen att "skriva med ljuset" (eller teckna), som ju är grundbetydelsen av fotografi.
Low Key tror jag utesluter oss med vanliga enkla "Point and shoot" kompakter samt enklare mobilkameror.
Jag för min del kör på A eller P läget på min Powershot A1100 IS och där finns inte så mycket inställningar att göra.
Har själv deltagit några gånger i den här tävlingen några gånger men det här blir lite för avancerat för både mig och min kamera.
JazzBass har ju annars en tävling för mer avancerad fotografi men denna här har passat mig med enkla Point and shoot.
Bästa hälsningar,
Bertil
#37 Jag tror det kan gå med vanliga kompaktkamrer, kanske inte med mobilkamera. Du får testa andra läge och ha lite fantasi :P
Jag gjorde en snabb googlesökning och här kommer resultatet.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Det går med de allra flesta "enkla" kompaktkameror, och det skulle förvåna mig om det inte gick med en PowerShot A1100 IS. Det borde absolut gå i lägena A och P. Man får lov att använda exponeringskompensation, för att göra bilden mörk.
Om man tittar i instruktionsboken så är det bara att trycka uppåt och sedan välja hur mycket mörkare bilden ska bli, och man kan ställa ner till minus två. Det ska kunna räcka för att göra Low Key.