Papper till utskrifter
Har mest använt epsons vanliga papper heavy matt, premium gloss o semigloss när jag velat ha bättre utskrifter och för enklare utskrifter ett billigt papper. Har också testat enklare canvas, linne o något annat.
Stötte nu på fine art papper som oftast verkar ligga i en högre prisklass. (Hahnemuhle, Canson och sedan Ilford som verkar vara lite billigare.)
Någon som använt det och har en åsikt om det är värt pengarna, tänker då på när man verkligen vill få till nåt riktigt bra.
Värd för Pensionärer
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika matta papper men jag gillar Canson Rag Photographique. Blir väldigt skarpa och fina bilder med en härlig yta. De blir dock lite avmättade i färgerna och får lite mindre kontrast jämfört med vad man ser på skärmen, men det kanske hänger mer ihop med att det är ett matt papper. Riktigt snyggt blir det oftast i alla fall, men det lönar sig att köra soft proofing först för att se till att bildens färger du ser på skärmen kan återges i korrekt i utskriften.
Har köpt Duo-versionen av pappret som är dubbelsidigt och väger 220g/m². Det är den varianten de haft i lager i lokala bokhandeln. Det finns också i 310g och 210g enkelsidiga versioner.
T.ex. den här bilden blev riktigt snyggt urskriven på pappret:
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/9568936079/in/photostream/
…men den här bilden blev inte alls bra:
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/9572895408/
För den senare bilden kollade jag softproofingen först i efterhand, och det visade att stora delar av bildens färger inte kunde återges. Den förra som blev mycket snygg har jag inte softproofat alls dock.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Här är förresten en review på några olika canson-papper av en finsk fotograf. Finns en fortsättning också om du surfar vidare på sidan.
http://www.pekkapotka.com/journal/2011/11/18/canson-infinity.html
Tack JB.
Lite nytt o spännande för mig det här.
Hittade ett par provpaket med olika papper från Canson som jag nu har beställt.
Ska bli kul att se skillnaderna.
Värd för Pensionärer
Sådär nu har jag testat mig igenom provpaketet.
Kan väl säga att jag blev nöjd och att skillnaden mellan de olika pappren var väsentlig och att det gäller att välja rätt papper till de olika bilderna.
Köpte också en förpackning om 10st A4 Canson Velin museum rag. Höll på att trilla av stolen när jag såg hur bra de bilderna blev, färger, nyanser, detaljer, djup, ja allt stod ut. Det pappret borde vara försett med varningstext för det är beroendeframkallande.
Värd för Pensionärer
Kul! Det är visst ett hyfsat grovt papper? Har varit lite rädd för att ett sånt papper äter upp detaljer lite som en canvas, men kanske man inte behöver vara det då. Blev lite sugen på att prova ett paket själv. Vad tyckte du för övrigt om om Rag Photographique, nu då du har hunnit testa de olika pappren lite?
Det är rätt mjukt och finkornigt och 315g/m2 gör att bra känslan av att hålla idet lyfter.
Rag photographique är helt klart bra och jag funderade länge om jag skulle köpa mer av det. Men jag valde att köpa på mig
Edition etching rag för de tillfällen då jag vill ha ett grovt papper.
Photo satin premium för mjukheten och som en mellanalternativ. (Efter en del utskrifter tror jag att jag kanske kommer att använda ilford premium smooth pearl till denna typ av bilder istället, lite skillnader men jag tror jag trivs bättre med det)
Photogloss premium för blanka bilder.
Det kan ju bli så att jag kommer att väljs andra alternativ så småningom
Värd för Pensionärer
Här finns en sida där man kan se strukturen för olika papper i 10 x förstoring.
Hur man ser strukturen i verkligheten är ganska beroende av hur ljuset faller på pappret.
Värd för Pensionärer