Hur många ljus?
Igår skulle en modell ha kommit till mig, likaså som idag, men ingen av dom kom. Den ena var sjuk och den andra beklagade sig av att hon hade försovit sig. Till slut kom det iaf fram att hon som hade försvovit sig betvivlade på att jag verkligen kunde ta bra bilder hemma hos mig. Nästan alla de bilder jag har tagit är inte tagna i en studio, utan hemma hos mig eller utomhus. Det behövs ingen "studio" för att ta bra bilder, därför har jag kallat min studio för "On location", jag behöver bara vara på ett ställe för att kunna ta de bilder jag har i tankarna.
Men jag har en trogen modell, hon ställer alltid upp, det är bara rycka tag om hennes hals, hon gör exakt det jag vill att hon ska göra, och inte en min rör hon. En trogen tjej kan man leta efter…
Så min brunett och jag testade en ljusuppsättning, vad tycks? Kan du lista ut hur många ljuskällor vi har använt?
Hälsningar
Robert
Två "ljushuvuden" (ljuskällor) - en modell och en fotograf.

Jag tror att du har en ljuskälla och reflexskärmar.

Självcensur!

Gissar på 3 ljuskällor och bäst tycker jag om brunett-4.
Då du var ensam i sudion hade du kameran på stativ, två ljuskällor solen samt en blixt på stativ och du höll själv i en reflexskärm och utlösaren till kameran.
//Stefan

ja tänker inte kommentera ljuskällorna, för sånt kan inte jag :P men ja tror att de e två på nåt vis, men sånt me reflexskärmar vet ja inget om…
men däremot så va de kul o se hur man kan göra med ljuset. som när ljuset är bakom huvet o håret lyses upp. de blir häftigt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

De första bilderna såg ut att vara tagna med enbart dagsljus, men sen ändrade jag mig - och får svara som #10 - jag vågar inte ens gissa eftersom jag inte kan sånt där :)

Jag har enbart använt blixtljus för de bilder jag tog.
Robert
Går att komma otroligt långt med ett fåtal ljuskällor, om ni vill ha lite inspiration så kolla in den här länken. Det är fotografen William Coupon som enbart använder EN ljuskälla (hans signum), han har fotat presidenter och alla möjliga högstatus folk men också haft med sig sin portabla on-location studio och fotat uteliggare, samer, indianer m.fl. Väldigt fina bilder.

Försök du också med att lista ut många ljuskällor jag har använt vid fotograferingen!
Hälsningar
Robert
Tror på en eller två blixtar. Har du haft en blixt har du använt dig flitigt av reflektorer. De bilder där bakgrunden är upplyst finns inget direkt ljus mot "modellen" så där är det möjligt att du slagit blixten mot bakgrunden och sedan har reflektorer snett framför modellen. På de bilder där modellen är direkt upplyst så är inte bakgrunden det, en reflektor på höger sida förklarar varför högra sidan är ljusare än den vänstra (om reflektorn står till höger om ansiktet) då ljuset kommer snett bakifrån från vänster.
Så en eller två…gissar nog på en och duktigt arbete med reflektorer. Det som jag tycker tydligast avslöjar att det är en är att då bakgrunden är upplyst så finns ingen direkt belysning av modellen, mycket mjukt ljus; och då bakgrunden ej är upplyst så finns direkt belysning av modellen.
Alltid kul att gissa belysning, man lär sig mycket
(brukar passa på och kolla igenom lite modetidningar då jag är hemma hos tjej-kompisar, brukar kunna få fram mycket info genom att kolla hur ljuset reflekteras i ögonen).

#15, det blir en aningens svårare när man inte kan se några reflektioner i ögonen, den enda vägledningen man då har är skuggor och ljusa partier i bild för att bestämma antalet ljuskällor. Reflexskärmar skapar en mer jämn ljus reflektion än ljuskällor.
Hälsningar
Robert

Men du, Robert Hur många då?
Puff
En så trogen modell bör du förvat innom lås och bom. Vågar inte säga (gissa) hur många ljuskällor. Men dom flesta bilderna är bra.
Hälsningar Gnidde.