Ramar
Någon som vet något bra ställa att beställa guldfärgade ramar för A3 bilder och gärna också A3+ ?
Har handlat från www.billigaramar.se men den plasten som används gör bilden diffus och grå, om man kör utan plasten ser det bra ut men då lär ju bilden blekas, så jag skulle vilja hitta något bättre
Värd för Pensionärer

Jag vet inte vilken plast de använder, men om det är den lite småknottriga som man brukar ha för att slippa newtonringar, så blir det aningen diffust. Det enda jag vet som har båda egenskaperna, att slippa newtonringar och att bilden ska bli klar, är glas av antinewtontyp, som finns hos glasmästaren. Det är inte billigt, men man får det tillskuret i precis det format som man vill ha. Glaset man väljer ska ha antinewton-mattering på bara ena sidan, den som man vänder mot bilden.
Klart glas eller plast har nackdelen att det speglar miljön i rummet och det kan vara svårt att se bilden, beroende på hur fönster och lampor och annat speglas i ytan. Dessutom ger klart glas ofta newtonringar, och bilden kan till och med fastna om det är klart glas eller plast. Det beror lite på vilken typ av utskrift det är. Rent fotografiska bilder på bromidpapper kan placeras bakom klart glas utan problem, men många utskrifter kan med tiden smetas fast vid glaset. Det gäller kanske främst transfer-bilder, som byggs upp av vax.
Jag tänker mig att det kan vara en bra idé att inte ha något glas alls. Jag tror inte att det nämnvärt påverkar hållbarheten på bilden med moderna utskriftsmetoder och bra papper och färger.
Tack för utläggningen.
Ja att få upplevelsen av bilderna förstörda av plasten vägrar jag så det får bli utan, så får jag väl skriva ut dem igen om några år om det skulle behövas och jag inte tröttnat på dem.
Värd för Pensionärer
Ett tag efter att jag skrivit om denna plast i inlägg här fick jag mail från billigaramar att de missat att skicka med den nyare plasten som det skulle varit och att den var på väg till mig.
Har nu fått denna och det ser mycket bättre ut och ungefär som jag förväntat mig, vilket gör att jag kan rekommendera dessa ramar. Men snyggast är nog ändå utan plasten
Värd för Pensionärer