Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2821 ggr
Inkanyezi
0

Ny leksak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har jag slunkit in på Myrorna igen och lagt mig till med ett litet fynd. Åttio kronor tyckte jag att den kunde vara värd, så jag nöp den kvickt när jag fick syn på den. Nu kan jag använda den långa Repromaster-gluggen både på långt och nära håll, och den är faktiskt bättre än den kortare. Däremot är det väl tveksamt om jag verkligen behöver den här grejen. Jag har ju rätt många olika varianter för att ta närbilder nu, och det här är kanske inte vad man släpar med sig ut i skog och mark.

Problemet med Repromaster och förstoringsobjektivet är ju att de inte har någon snäcka för att ställa in avståndet, men det löser man ju ganska elegant med en sån här bälg.

Inkanyezi
0

Och resultatet?

Antireflexbehandlingen på Repromaster är av den gamla typen, så helt perfekt kontrast kan man inte få. Den lämpar sig bäst om man kan skärma av ströljus, och när man kan det är kontrasten hygglig. Skärpan duger definitivt.

Men jag ser ganska liten användning för den. Jag har mer glädje av de andra tillbehören som jag redan har för närbilder, kanske främst makrokonvertern, men också mellanringar till den 55 mm Fujinon som jag senast skaffade.

Det handlar nog om den gamla prylgalenskapen mera, och jag suktar ju fortfarande efter en tiltadapter, som jag ännu inte riktigt ser mig ha råd att köpa. Den finns i alla fall, och jag ska skaffa en så småningom, men den kräver egentligen också ett 28 eller 24 mm objektiv för att helt komma till sin rätt, och jag har inte något lämpligt objektiv heller. Men jag har tid att vänta tills jag kan skaffa de grejerna. Tids nog dyker ett billigt objektiv upp, och adaptern är inte ruskigt dyr, så den kommer jag att beställa när ekonomin tillåter.

Inkanyezi
0

Jag lyckades mer eller mindre bestämma mig för att bälgen inte är någonting att ta med ut, så i stället skaffade jag ett flerskiktsbehandlat 135 mm Pentacon, för att kunna använda mellanringarna som jag har med M42 gänga. Det är klart mer hanterbart, och med ett par satser mellanringar kan jag komma ner till avbildning 1:1 på ett avstånd av drygt 25 cm från objektivet eller dryga halvmetern från sensorplanet. Det är ganska mycket bekvämare att använda än bälgen och framför allt lättare att hålla still. När man tar så här nära med vanliga objektiv, som måste dras ut för att fokuseras på nära håll, så ställer man skärpan genom att flytta kameran fram och tillbaka. Makriobjektiv som fokuseras på samma sätt har svårt att hitta skärpan, eftersom avständet mellan objektivet och motivet minskar när de skjuts fram. Det är därför det funkar bättre med innerfokusering till makro när man har AF.

Det nya objektivet har klart bättre kontrast än den gamla reprogluggen.

Skärpan var lite knepig när jag fotograferade de här små blommorna. Blomman är bara någon centimeter hög, och eftersom det blåste så rörde de sig nästan hela tiden, och när de darrade så blev det rörelseoskärpa.

Inkanyezi
0

Och nu har jag äntligen beställt den där tiltadaptern som jag så länge har saknat.

Jag köpte en Peleng adapter för M42 till Micro 4/3. Det betyder att jag kommer att kunna använda min Fujinon 1,8 55mm och tilta, och jag kommer att skaffa en 28 mm så fort som jag hittar en bra sådan till lämpligt pris.

Med en Adaptall 2 adapter kan jag också använda min zoom 24-48 mm, men en zoom är nog inte optimalt när man jobbar med tilt. Det blir lite väl många bollar att hålla i luften och jag har en känsla av att man behöver ett visst omfång på avståndsinställningen för att det ska funka bra.

Hursomhelst så ska det knappast dröja mer än en vecka innan jag har tiltadaptern här.

fia-mia
0

Finns det mycket kameratillbehör och dylikt på myrorna?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Inkanyezi
0

Det finns ganska mycket, och om man är ute efter en kamera för att ta med film kan man göra fynd. Digitalkameror kommer in emellanåt också, men de är ofta i dåligt skick med läckande batterier och saknar alla tillbehör. Man ska nog veta vad man är ute efter när man handlar där, och många av grejerna som läggs ut är trasiga.

Men om man har tur kan man göra fynd. Jag hittade bland annat ett verktyg för att kalibrera bildskärmen, och jag har hittat ett par bra objektiv och ett par mellanringssatser utöver den här bälgtilsatsen.

Inkanyezi
0

Och så hittade jag igen, den här gången på Stadsmissionen, en bälg, men mycket bättre än den förra. Den här bälgen är stadig, mycket stadig, och både den främre och den bakre standarten kan flyttas med kuggdrev och låsas. Den har en fördel till, genom att det går att blända ner objektivet genom att trycka på en knapp på sidan, och knappen kan låsas i intryckt läge. Det går också att blända ner med trådutlösare.

En ovanlig finess är att man kan häkta loss bälgen, och genom att vända den främre standarten kan man då vända objektivet och har fortfarande lika enkel nerbländning med knapp eller trådutlösare. Man sätter då bälgen mot objektivets främre ände.

Och här är ett exempel på en blomma, förstorad ungefär 3x på sensorn, tagen med 55 mm objektiv omvänt med hjälp av den nya bälgen.

http://ifokus-assets.se/uploads/9ff/9ff8dc1db20d0a3e074ad1b70c0b6ac2/dragonblomma.jpg