Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3406 ggr
Disturbed-Angel
12

Fota ångest (OBS! stark bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ofta försökt göra något kreativt för att få ur mig känslor av ångest.

Är det någon mer som gör så? Skulle vara häftigt att se i så fall.

Detta är en av mina favorit bilder som verkligen representerar ångest och psykisk ohälsa för mig:

Moalinn
2

Kan man sätta någon typ av varning i rubriken?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
4

Detta är en talande bild, väldigt tabu för många men en daglig verklighet för många andra. Ibland hjälper det att skriva,fota ,måla för att ge utryck för sin inre ångest,jag gillar din bild , men bildmässigt hade jag gett en den en mer diffus framtoning. Tyvärr så är jag en människa med ett flertal fördomar och från min syn på saken så är jag inte så säker att detta är rätt plats för denna typen av fotografi, vi har blandade åldrar med en massa olika människor av alla typer, man kan trigga saker som inte var meningen med inlägget.men det är bara min åsikt. Med vänlig hälsning, Uffe

[tlundegard]
1

Väldigt laddad bild, ett riktigt konstverk enligt mig! Man kanske ska ha någon varning i början av rubriken så folk själva kan välja om de vill gå in och titta, själv så ser jag gärna mer av sånt här :)

JNN
1

Jag kan hålla med #2 att det kanske kan vara lite väl magstarkt på ett sånt här forum, det kan ju faktiskt finnas många som har ångest och jobbar med det, och då kanske inte det är så lyckat att se en sån bild.

Många människor i dag mår ju fruktansvärt dåligt, känner en och annan som gör det, men i bland undrar jag inte om det på nåt sätt är lite inne, att det hör till att må dåligt.. Vet  inte med mig att jag kände nån som mådde så dåligt när jag växte upp, men tiderna förändras. Man kanske inte uppmärksammade det då på samma sätt.

Tror att många kan vara lättpåverkade och få en fix idé efter nåt liknande. Vet inte, men så känner jag, men jag kan ju ha fel.. 

Men hur som helst tycker jag att bilden i sig är bra, förmedlar nog det du är ute efter och personligen har jag inget problem att se den. En stark och talande bild.

Disturbed-Angel
8

25% av Sveriges befolkning beräknas någon gång under livet att drabbas av psykisk ohälsa det gäller både gamla och unga.  Att tabut är så stort att man inte ens som fotograf får fotografera "psykisk ohälsa" tycker jag är fruktansvärt. Det ska gömmas, man får inte prata om det och det får absolut inte synas.. Man får inte ens ta en bild som representerar det. Det är ett förtryck emot de personer som lider av psykisk ohälsa.

Tycker det är riktigt tråkigt att man inte kan vara positiv till bilderna och se det som ett bra sätt att för personer som mår dåligt att få utlopp för sina känslor och faktiskt se det positiva i att vara öppnare och prata mer om psykiska olikheter. 

Så länge det finns tabun och förtryck kommer många lida i tysthet. Jag har stött på så otroligt många människor som är för rädda för att söka hjälp , rädda för hur omgivningen kommer se på dem, rädda för att bli bortstötta.  

Att ångest bilder skulle kunna vara triggande är mycket väl sant. Men jag tyckte jag var tydlig om vad tråden skulle handla om när jag skrev "fota ångest". Sedan är det individens ansvar att ta hand om sig själv och inte leta upp saker som triggar.  För det är inte bara ångest bilder som triggar dåligt mående. Det är lika många som blir triggade av kärlekspar och lyckliga familjer. Ska man förbjuda och sätta varningar om det också? 

Nej, det gör man ju inte.. och det är ännu ett bevis på hur det egentligen bara är ännu ett förtryck mot psykisk sjukdom och de människor som lider av det.  

Öppnare samtal om psykisk ohälsa leder till mer kunskap och förståelse, vilket i sin tur även leder till att fördomar minskar. 

Att minska fördomar är något som många jobbar med då det är ett väldigt farligt hinder för de som är drabbade.

Jag stödjer kampanjen för att alla ska ha samma rättigheter 
och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Stöd du också! www.hjarnkoll.se

Caaassiiie
3

Jag förstår precis hur din tanke är kring detta! No doubt!

Jag som själv lider av stark ångest blir inte triggad av bilden i sig. Den förmedlar en stark känsla osv. Även om folk blir triggade över allt möjligt numera, så är den här bilden kanske ändå inte så passande för dem som kanske har just foto som sitt avkopplande eller vad jag ska säga, och upptäcker den här bilden på denna sajten. Som sagt har jag inga problem med bilden, den förmedlar sitt budskap.

Men jag tror nog att den hade gjort sig bättre i en tråd under ångestsjukdomar.ifokus.se eller liknande, där jag även tror att du kommer få mer respons. Kanske lägga till en flik "Olika sätt att uttrycka sig" ? Bara en tanke. Folk borde vara mer öppna kring detta, ja, men tyvärr är det oftast inte så och jag tror att du förmodligen inte kommer få riktigt den responsen du vill ha, här.

Det är inte alls så att jag vill lägga locket på över psykisk ohälsa, för det behöver komma upp till ytan och pratas mycket mer om. Men som du kanske förstår så kan många tycka att den inte platsar här helt, med en gnutta hänsyn till dem som har det svårt.

Det är bra att du har ett sätt att uttrycka dig på och bli av med massa känslor. Absolut! Det är delade meningar över det här och jag skriver inte för att starta en diskussion om "rätt och fel". Så du inte tror att jag attackerar dig eller så, för som sagt så lider jag själv av ångest osv och vet vad det innebär. Så jag förstår. Men jag tror nog ändå att just en diskussion kring psykisk ohälsa bör hållas på avsedda forum.

Nu var det bilden i fråga det var tal om, jag vet. Den förmedlar sitt budskap bra och jag har fått säga min åsikt kring det hela.

🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

[tlundegard]
2

Det jag reagerade på var att bilden innehöll blod, som kan vara ganska obehagligt för vissa. Sedan så tycker jag som sagt att du har fått fram en riktigt häftig, laddad bild och jag är både fascinerad och imponerad :)

Caaassiiie
0

#7 Håller med dig där :)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

Disturbed-Angel
4

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trodde att Foto iFokus innebar alla sorters foton och inte bara gulligullbilder på blommor och solnedgångar. Menade inte att göra er upprörda i ert avslappnande.

Får väl fortsätta gömma min konst tills det blir tillåtet att prata öppet om psykiska olikheter. Lite tråkigt att bli diskriminerad från detta forum på grund av psykisk ohälsa. Men sånt är livet

Tack för mig.

Caaassiiie
0

Amen lägg av! 😕

Jag bad bara om att du kanske kunde se det ifrån båda perspektiven. Det ska INTE gömmas undan. Jag sa bara att det kanske vore bättre på ett annat forum, jag sa INTE att du SKULLE göra det.

Du behöver inte bli sur för att jag besvarade ditt inlägg. Just pga att det kan bli så fel här, la jag fram ett alternativ om inte alla är lika mottagliga för det här.
Så jag beklagar att du tog hårt på mina ord, men jag skrev det i förebyggande syfte för alla. Vill absolut inte göra någon arg eller ledsen. Jag hade min åsikt och försökte uttrycka det så gott jag kunde. Men det är svårt med internet. Man skriver något som den andra personen läser med en annan betoning och så blir allt fel. Därför måste man försöka se saker åt båda hållen på öppna forum/sajter.

Ber än en gång om ursäkt, för du har uppfattat mig helt fel. Jag skrev vad jag skrev just för att jag själv inte mår så väldigt bra innerst inne. Alla reagerar olika, då får man försöka se det på båda hållen och respektera det. Jag ville inte göra dig upprörd och det hoppas jag du förstår.

Än en gång var det frågan om bilden. Jag sa vad jag tyckte om den, den fyller sitt syfte, sitt budskap och är fin på sitt sätt! Bra jobb! Sen la jag bara till ord om att det kanske är lite fel forum då alla inte är lika öppna om psykisk ohälsa som man borde vara. Jag borde kanske sagt att du kunde fråga här på foto.ifokus.se först, om det var okej eller så.

Nej jag säger än en gång inte att du ska gömma undan det. Det var detta jag menade med att se det ifrån båda hållen. Jag respekterar din tanke, din bild och hela ditt budskap med att prata mer om det. Tänkte mest att man kanske ska börja nån annanstans. Det har du kanske redan gjort, jag dömmer inte. Jag sa vad jag kände, så milt jag kunde men för att ändå få fram min åsikt.

Ta inte illa upp, för det var inte mitt syfte.

Vill du diskutera det om du fortfarande inte förstår mig, så skriv ett PM till mig så låter vi denna tråden vara, så den får fylla sitt syfte och visa ditt budskap! För bilden är bra!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

Disturbed-Angel
1

#10, Jag tror du kan läsa ditt eget inlägg du just precis skrev om betoning. Då jag verken är sur eller har tagit illa upp. 

Jag tycker bara att det var tråkigt med ett så dåligt mottagande och så många som ska komma och klaga. Så jag bad om ursäkt till er alla eftersom jag uppfattade att ni tyckte bilden var opassande och hemsk.

Schnauzertik
3

Stark bild med ett budskap. Budskapet går fram så starkt att det är lite svårt att koncentrera sig på själva kompositionen, färger och annat.

Jag tycker du lyckats bra.

Angående att lägga ut den här jag kan förstå att en del reagerar, men kommer att tänka på Cornelis Censurvisa

"Låt barnen kriga lugnt och snällt så glömmer de allt sexuellt, som hotar dem från alla håll och nog är det väl tur, att vi här i landet har ordning och censur"

Jag har svårt att se nyttan med att sticka huvudet i sanden för problemen.

Värd för Pensionärer

Caaassiiie
0

#10 Jag har läst igenom det många gånger innan jag posta det och jag har inte lagt min betoning fel nånstans. Hade jag sagt det så alla hörde hade det varit med en mild lugn röst. Det ser nog värre ut i skrift än vad det är.

Jag förstår det, lite som DV. (om jag inte misstar mig över en grupp där?) För jag vet att du är mycket trevlig och hjärnan på rätt ställe! Folk blir oftast rädda för verkligheten. Jag ber också om ursäkt igen för jag vill inte trycka ner dig eller få bort dig härifrån. Har sett fler av dina såna bilder på DV och din tanke bakom uttrycker precis rätt känsla.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

Disturbed-Angel
0

Jag menade att du nog läste betoningen fel i det inlägget där jag bad om ursäkt. Det var också menat med en lugn mild röst. För jag vet att människor (speciellt personer som inte upplevt psykisk ohälsa på nära håll är rädda)

Så jag försökte bara få et trevligt avslut på tråden, där jag bad om ursäkt över mitt misstag.

uffelarsen
2

.?????? dåligt mottagande? Alla tyckte att din bild var bra/stark, detta är ett fotoforum där man pratar om fotografering, att ta upp psykisk ohälsa är helt enkelt fel forum, jag har en hel del bilder,många av dem kan man inte visa var som helst pga innehållet. Av respekt för andra människor tänker jag helt enkelt igenom vad jag visar och var, jag gillar din bild men tycker att den klart tangerar gränsen för vad man visar på denna sidan då medlemmarna är allt från små barn till gamla gubbar som jag. Det är jättestarkt av dig att ta ut dina spöken men du måste också acceptera att det helt enkelt finns människor som inte vill eller orkar ta del av dem. Din bild är inget fantastisk bra foto ur fotosynpunkt (för mig) men din komposition + den starka röda färgen gör bilden riktigt riktigt bra då den berör och väcker känslor.men det betyder fortfarande inte att det är så lämpligt att lägga upp den här. Med vänlig hälsning, Uffe

Disturbed-Angel
0

Som sagt, Jag har bett om ursäkt. Mer kan jag inte göra.

Paltn
7

Jag gillar bilden, den är fototekniskt snygg, kompositionen känns bra och budskapet går ut. Konstnärligt vacker bild.

Huruvida den är rätt eller fel att posta här eller inte tycker jag inte du ska bry dig om, alla bilder kan vara stötande för någon.
Denna bilden är inte mer stötande för "oroliga" människor än vad en bild på ett förälskat par kan vara för en nyskild.
Ett forum för foton bör inte begränsa någon kategori såvida inte bilden i sig strider mot svensk lag.

De som inte gillar det, titta bort då…

// Paltfan

Caaassiiie
0

Klart att alla inte kan gilla allting! Gud vad tråkigt det hade blivit 😮Så är det med allt. Finns inget rätt och fel i den meningen. Men sett till vad det är för åldersgrupp på sajten, var det kanske inte så passande.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

Loviisaa
4

Jag gillar bilden! :D jag är känslig och har kanske inte heller mått världsbäst.. Men jag tar inte illa upp överhuvudtaget :) det är en snygg bild! Fortsätt med det du gör. Jag skulle gärna vilja se mer. Tycker bara det känns så fjantigt och tjafsa om! Här lägger man väl ut bilder? Det är ett sånt här forum! Sen får man varna i rubriken och då är det väl upp till en själv och kolla =)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

[PeterWem]
5

Inte värre än valfri TV-serie/spel där blod förekommer.

Inkanyezi
2

Avsikten med moderering är varken att strypa debatten eller censurera, bara att tillmötesgå ett önskemål att inte få en bild med det här innehållet "tryckt upp i ansiktet" när man öppnar tråden.

Jag tycker att det är ett viktigt ämne att diskutera, och jag tycker att de flesta här har reagerat ganska balanserat. Var och en får ju uttrycka sina egna åsikter, och jag tycker att också bilder med budskap som den här ska kunna rymmas på forumet.

Jag har ändrat i rubriken igen, för att göra den mer tydlig i listan över ämnen.

[tlundegard]
1

Kan man inte göra en kategori i forumet för bilder med mer laddat/"obehagligt" innehåll (hittar inget samlingsord nu)? :)

felixhaljeskog
3

Gillar bilden, gillar att det är väldigt annorlunda motiv mot det som brukar läggas upp här på foto.ifokus.
Som dom flesta redan sagt också, så är det en väldigt stark bild, och jag själv tycker att sådant borde få publiceras, men jag förstår också dom som inte vill se sånt här.

Kommer inte ihåg vilken sajt det var, men det var någon som hade/har en slags diskussionsgrupp som var låst, så man var tvungen att fråga sajtvärden för att få ha tillgång till den gruppen. Borde det inte gå att göra något liknande här för starka bilder, som t.ex. Gore, modellfoto(vuxenmaterials)?
För även om det blod, nakenmaterial eller liknande så kan det fortfarande klassas som fotografisk konst, har sett mycket sånt som jag anser som konst.

LFCFredda
0

Väcker onekligen obehag hos mig men jag tycker att det är ett bra foto. Jag har undrat några dagar över denna bild och ju mer jag undrar desto fler frågor skapas.

Skadade handleder, självmord, osäkra ungdomar och det jag inte kan släppa är just julstjärnan. Varför är den med? Julen skall vara familjens och gemenskapens högtid. Man ska sitta under en filt framför brasan och umgås med glögg och mandlar. Men inte här tydligen och det finns naturligtvis många som inte klarar av julen och detta kanske är en av dem?

Bra jobbat med en bra bild.

Disturbed-Angel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Julen för mig handlar mycket om stress och press. Man ska vara glad, trevlig och umgås med alla familjemedlemmar dygnet runt. Något som är väldigt svårt för mig med social ångest. Innan själva julhelgen så ska man ut i kylan och in i julstressandet med att handla julklappar, baka lussebullar och pynta sitt hem. Så för mig är julen en månad av extrem stress, vilket tär mycket på psyket hos någon som är väldigt stresskänslig. 

Egentligen är denna bilden en remake på en väldigt gammal (och dåligt fotad) bild med en vanlig ros som jag tog när jag mådde som sämst. En bild som för mig representerade en ros, en vacker ros bland det helvetet som för mig var psykisk smärta, blod rakblad och tabletter. För mig var det symboliken att något fint, fridfullt kan under ytan dölja vad som helst.

Cahira
0

Jag har en bild som fångat depression men då denna tråd väcker så starka känslor vet jag inte helt om jag vill dela med mig av den.

Är inget man orkar med på såna personliga bilder.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Disturbed-Angel
0

#26 Jag förstår dig.

bamse6311
1

Bilden i sig är ju faktiskt väldigt bra rent fototekniskt och bildbehandlingsmässigt.

Förstår dock att sajtvärden lagt den som en bild man själv får klicka upp och även i rubriken ger en liten varning.

Kan faktiskt tänka mig att du hade fått andra recensioner om du gjort en tråd på sajten Ensamhet här på iFokus där det i vissa trådar diskuteras och dryftas viss sådan här problematik som känslor och ångest.

Som sagt var en väldigt bra bild i sig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Bagtjesen
1

Tycker att bilden är fototekniskt riktigt bra, men i och med att det röda i julstjärnan blir överbetonad så blir bilden nästan lite lite vulgär (="vanlig" liksom tv-våld) - jag tror att den hade kunnat bli ännu bättre om den varit mer modest i just julstjärnans färger.

Vet inte om man skall jämföra olika bilder inlagda på forumet med varandra men ångesten och förvirringen hos en människa tycker jag beskrivs bättre i Odds Självporträtt inlagt på (H) 2013-09-04. De bilderna lämnar mer över till fantasin - de skriver mindre vad de vill berätta på näsan på betraktaren. Ibland är det så att "less is more".

Om man vill förbjuda bilder som denna - betänk att den går i en 1000-årig tradition i Sverige - kyrkan/kyrkorna talar "målande" om "Guds Lammets Blod" och korsfästelser och annat och genererar med musik och mässande suggestiva situationer som av prästen mer genererar grunden till "Psykiatriskt Kvacksalveri" och ändå skall barnen, ibland under 10 år gamla, gå där på skolavslutning i samma miljö? Vad skall vi då som någorlunda vuxna inte kunna tåla, eller?    

Redan att gruppera bilder i olika kategorier kan bli en form av censur, men jag tycker att Inkanyezi gjorde rätt  - det har faktiskt blivit en hyfsad debatt och det är väl aldrig fel. Vi kommer alla alltid att tycka lite eller mycket olika om olika saker, men: Även om jag tycker mer om torp och att vara på landet så vill jag inte förbjuda någon från att bo i stan i ett stenhus på 8 våningar med 100 grannar… Om jag tycker om personen i fråga kanske jag besöker den, annars vad har jag där att göra.

Likaså, jag ser bilder på forumet som jag inte alls berörs av och som är mig likgiltiga, bilder som jag överhuvud taget inte förstår motivval till, och bilder som är dåliga teknkskt sett men har bra/intressanta motivval. Ibland är det motivval som först verkar egala, men som man ändå sedan går tillbaka till och ser något helt nytt i dem.  

Problemet på ett forum är nog att man knappast ens kan separera fototeknik och motivval från varandra.

Bio-film har olika åldergränser för barn/ungdommar, och det gillas normalt av deras föräldrar, men gränserna kanske istället verkar lockande på barnen! Så allt är inte svart/vitt (och inte den här bilden vi diskuterar heller!)    

Bägtjesen