Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 3459 ggr
madeleinepa
1

Fota i solnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon nå tips för att få bra bilder i solnedgångar? Vad som helst för tips, hur man ska rikta kameran mot solen,inställningar? Vad som helst🙂 

Bilden jag laddade upp tog jag i sommar, men det blev inte bra. Sen när jag skulle ta bilder på en person i solnedgången blev personen helt mörk och ljusade jag upp den på kameran såg den över exponerad ut?🤔 Jag brukar inte fota i solnedgång och är alltså inte så värst bra på det..

felixhaljeskog
0

Tycker bilden är fin, men du borde räta upp den för den e ganska sne :)

Annars tror jag du måste ta fler exponeringar på samma motiv, med tanke på att när du fotar solen så måste du ha väldigt kort slutartid, annars blir det lätt överexponerat.
Sen beror det ju mycket på om du vill ha solen så du bara ser formen på den, eller om du vill ha solstrålar med också.
Vill du bara ha formen så krävs den oftast fler exponeringar, med tanke på att omgivning blir väldigt mörk, i vissa fall helt svart.

Jag är dock ingen expert själv, har också svårt med soluppgång/nedgång, speciellt när jag bara vill ha formen på solen och inte strålarna.

Ett tips är dock att inte kolla in i titthålet när du riktar kameran mot solen, utan sett igång liveview så ser du med skärmen istället! Gråfilter kan också vara bra att ha! :)

JazzBass
0

Vill du få bilden rätt direkt i kameran eller är du beredd att jobba med den i efterbehandlingen? Råfiler är helt klart att föredra då de ger störst dynamiskt omfång, men kräver lite mer jobb i efterbearbetningen.

Problemet med att fota solnedgången är ju just det jättestora dynamiska omfånget hos motivet. Det betyder att skillnaden i ljushet mellan de ljusaste och de mörkaste delarna i motivet är jättestor, mycket större än vad vanliga kameror kan återge. Men dagens kameror är ändå hyfsat bra, så länge man tar tillvara på all information från råfilen och fotar på grundiso, 100 på din kamera om jag minns rätt.

För att undvika rena silhuettbilder som man annars lätt får med solen i bild, kan man ur en råfil gräva upp ganska mycket detaljer i de mörka partierna, men det är svårt eller omöjligt att få tillbaka information i de ljusaste partierna där en eller flera av de tre färgkanalerna (rött, gult, blått, alltså RGB) blivit utfrätta. Så det lönar sig absolut att exponera ganska sparsamt om det är viktigt att inte för mycket av himlen blir kritvit, och istället förstärka skuggorna i råkonverteraren.

Tar däremot porträtt i motljus kan man ofta tänka lite annorlunda. Det gör sällan nånting om en lite större del av himlen är utfrätt. Men man måste ofta använda nån form av upplättning av skuggsidan av personen, t.ex. med hjälp av blixt eller reflexskärm, för att inte ansiktet ska bli för mörkt. Blixt är lite knepigt då man behöver en ganska kraftig blixt för att inte få överexponerade bilder (man måste oftast blända ner då blixtsynktiden oftast är kring 1/250s och med kortare tider, vilket kan vara möjligt med vissa blixtar, minskar effekten med slutartiden). Reflexskärmen kan därför vara ett bättre val. 

Men till bilden du lade upp. Den är lite väl grön i färgtonen så det kan vara en idé att ändra färgbalansen en aning mot magenta. Det går lätt att göra i en råkonverterare, även med en jpegfil. Sen skulle det kanske vara idé att försöka klona bort ljusreflexerna. Om du har UV-filter på objektivet, skruva bort det då det lätt kan skapa just såna här och ännu värre ljuseffekter. Annars får du leva med att objektivet kanske inte har världens bästa motljusegenskaper.

Kompositionsmässigt skulle jag ha önskat se lite mer av stranden på bilden för att ge den mer djup. Det kanske skulle ha varit en idé att ta bilden med kameran lite närmare marken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus