Fråga om skärpa?
När jag fotar med min Nikom D 90 så tycker jag att numera så får jag inte skärpa på fotona, trots att jag siktar på rätt ställe. Frågan är om det beror på kameran, optiken eller minneskortet.
Optiken på det första fotot är ett AF-S 18-200 Nikkor 1:3-5.6 G ED DX VR och jag har VR på. Det är också ett filter Hoya UV(0) Pro1 Digital.
Minneskortet är ett Sandisk 16GB 95MB/s SD HC1, Extrem Pro, det står 10 också. Jag tar ut kortet och sätter i datorn när jag ska lägga in bilderna men jag raderar aldrig korten utan köper nytt.
Jag är naturligtvis medveten om att det kan vara jag som är orsaken också men jag tycker att det skett en sån försämring på de senaste fotona jag har tagit under sommaren. Och den första optiken så är det stabiliseringsmotor i också. Jag undrar om det kan bero på smuts på filtret. Eller håller kameran eller kortet eller optiken på att ge sig. Den första optiken har jag i princip alltid på.
Ge mig förlag på svar är ni snälla.
Jag har haft läge Auto på samtliga foton och det är ingen blixt.
Tycker inte det ser så illa ut. Men däremot är dom lite för ljusa tycker jag. Den här sortens bilder skulle må bra av lite försiktigare (mörkare) exponering. Du kunde också prova ställa upp skärpan ett snäpp i bildprofilinställningarna, eller prova en annan profil, t.ex. "livfull".
Blir det inte hutlöst dyrt att skaffa nya minneskort hela tiden? Korten är gjorda för att fyllas, tömmas och formateras om (i kameran) om och om igen väldigt många gånger. Gör istället backup på hårdskivan tycker jag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Objektiven eller kameran tror jag inte det är nåt fel på. Tror mer på att du tränat upp ditt bildseende lite och det som såg bra ut i början tycker du inte längre ser lika bra ut. Kanske dags att så småningom skippa autoläget och börja lära dig använda halvmanuella inställningar? A-läget är bra att börja i, då ställer du bländaren och kameran resten.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Det är ju egentligen inte möjligt att tolka skärpan i bilderna som är postade, eftersom de är förminskade jämfört med kamerans ursprungliga format, och mjukvaran som har dragit ner bilden har förändrat skärpan.
Men precis som JazzBass nämner är de aningen ljusa, och det kan man också se på histogrammet, som klättrar lite i höger kant, dvs det slutar inte precis nere i högra hörnet eller strax före. Det ger liksom en "hinna" över de ljusast återgivna delarna av motivet, och tar ner skärpeintrycket ganska mycket.
Minneskortet kan du alltid utesluta helt som orsak till förändringar av bildkvalitén. Problem med minneskortet ser helt annorlunda ut, saknade delar av bilden eller streck eller hål lite här och var. Inga såna fel finns på bilderna som du har lagt upp.
Men det finns en sak till, som kan påverka, och det är smuts. Smuts på optiken, fram eller bak, eller på filtret. Också oljefilm på AA-filtret framför sensorn kan ge uppmjukning av bilden och sänka skärpeintrycket. Men jag tror inte att det är problemet, utan du bör i första hand prova att sänka exponeringen ett litet snäpp, kanske bara ett tredjedels steg. Du bör också göra ett ordentligt skärpetest av dina objektiv, för att se att kameran fokuserar rätt. Det är inte ovanligt att kameror och objektiv fokuserar fel, och det kan ge såna resultat. Om du provar att fokusera med direktvisning och det blir skillnad, så behöver objektiv och kamera kalibreras. Jag tror att man kan vända sig till Lasses i Björknäs för kalibrering.
JazzBazz, Tack för svar. Jag glömde säga att jag använt läge auto för att det skulle bli lättare att se om det var något som det var fel på. Det är ett läge som jag använder väldigt sällan. Däremot så använder jag de programmen som finns på kameran. Så till den milda grad att jag glömt bort hur man ställer in just den kameran manuellt 😃. Tar jag min gamla Nikon F2:a så har jag inga problem med det.
Såg på filtret när jag tog av det att det fanns några fläckar som jag få ta bort. Att det blev just dessa foton beror på att min man har planterat dessa luktärtor och ville se hur de ser ut så jag fotade och sände ut till honom och såg att skärpan inte var som den skulle.
Nejdå det blir inte alls dyrt med nya kort till kameran det vore ungefär som att förstöra filmen anser jag. Jag har två backupdiskar till datorn så det finns det också. Jag är nämligen väldigt rädd om mina foton.
Tidigare så tog jag mest diabilder men så kom kompaktkamerorna och jag fastnade i det träsket till Nikon kom med sin D70 och så blev det D80 och så D90. Jag köpte min första systemkamera för drygt 40 år sen.
Digital fotografering är fantastisk då man kan ta hur många foton som helst utan att behöva tänka på att filmen tar slut elller att man behöver vänta på reslutatet. Men inte desto mindre så ser jag att skärpan inte sitter där den ska.
Om du ser på bifogad bild så är det ingen skärpa. Det är en delförstoring men det var mitt i fokus som detta satt. Mittt 18-200 optik på utan blixtläge ej auto.
# 6 OK! Tack för det rådet. Det är vad jag undrar om det är något som inte stämmer trots att jag riktar kameran och fokuserar på det som jag vill ha i fokus.
Det är solljus direkt på blommorna så det gör att de blir lite överexponerat.
I just den övre bilden skulle jag nog säga att problemet är att du helt enkelt är för nära motivet för att kameran ska kunna fokusera, men sen kan jag inte säga att jag är ett proffs, så det är bara en ren gissning.
Det där med direkt soljus går ju att justera med hjälp av Vitbalans, slutartid och ljusintag. I alla fall om man använder sig av de manuella inställningarna.

Du borde prova en inställning i kameran som heterr Active D-Lighting när kontrasten är så hög som här. Då håller kameran själv tillbaka exponeringen men framkallar sedan så att de mörka partierna kommer fram bättre. Alternativt kan du själv ställa ner exponeringen minst ett steg, men kanske mer, för att få ordentlig teckning i motivets ljusare delar. Just i så här hög kontrast kan Active D-Lighting fungera bra för att både hålla tillbaka de ljusaste partierna och lätta skuggorna.
Annars är det proffsiga sättet att förhålla sig till det att ta RAW (NEF) och själv omvandla bilden i en bra råfilsomvandlare. Den som följer med kameran är inte den bästa, men det finns flera alternativ, varav det populäraste är Adobe Lightroom eller ACR till Photoshop. Men också andra program fungerar bra, som Capture One eller de fria UFRaw och RAW Therapee. Men jag tror att man kan få en äldre Capture One gratis, och den funkar till D90. När man själv jobbar från RAW gör man omvandlingen själv i stället för att göra den med Active D-Lighting, men man kan fortfarande använda Active D-Lighting för att förenkla exponeringen om det funkar som avsett. Det är värt att prova.
#11 Tack för svar. Jag tog kameran och gick ut och satte den på auto och tog ett kort som jag sen förstorade och sände ut till min man. Det var inget stort fotojobb om jag säger så😂
Men jag upptäckte när jag satt kortet i datorn att skärpan inte var som den skulle och det har jag sett tidigare och det gjorde mig bekymrad. Att jag sen tog samma kort idag igen var för visa hur det såg ut med ett annat optik. Det tog 1 minut ungefär från det att jag gick ut ur huset till jag var tillbaka igen.
Däremot så la jag ned tid på att skriva till foto i fokus för att få råd om det var något fel på kamera, kort eller optik. Jag brukar kunna fota lite bättre om jag anstränger mig.😃
Mestadels så dokumenterar jag det som görs. Både inomhus och utomhus av min man och av hantverkare som vi haft här. Bra att ha när man ska sälja huset och så kommer man itne ihåg hurdet såg ut innan man gjorde om det. Så tar jag foton på katterna också förstås.
En aktionbild från rastgården. Inte den bästa skärpan där heller då katten rör på sig.