Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3359 ggr
Schnauzertik
4

Svamptider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höst och svamparna kommer upp, Men denna ska man nog inte äta.

Värd för Pensionärer

farvendal
0

Den där kan man äta och god är den :) Fin bild

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

UrchinFamiljen
0

Bra bild! Vilken kamera har du? :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Schnauzertik
0

Tack!

Jag kan inte så mycket om svampar men kollade upp nu och det verkar vara en kremla så då går den nog att äta.

Bilden är tagen med en canon 5dMK II och ett 100mm macro

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
0

Hopp hopp stopp!

Det finns både giftiga och ogiftiga kremlor, och den kremla du har på bilden är högst troligt en giftig kremla.

Nu är inte kremlor vanligtvis det mest farliga bland svampar, men de är absoulut inte roliga.

Till saken hör att kremlor i den där där skarp röda färgskalan och så glänsande oftast är giftiga - och storleken på svampen och att den är så pass utbredd säger att den är relativt liten, och då har du kanske 5-6 giftiga arter att välja på.  

Nu är det så att om man verkligen vet att det är en kremla så är de inte giftigare än att man kan vidröra svampköttet med tungan och om den är bitter - vanligtvis tar det ca 10-20 sekunder innan man känner smaken - så är den giftig. Men detta är något som man bara bör göra efter att man studerat svamp med någon ur ett mykologiskt sällskap och om man rört sig länge i skogen.

Det finns ett litet antal goda kremlor, men eftersom det finns kanske 125-150 st arter i Sverige och en stor andel är röda så är det inget man bör pröva sig på utan utbildning.

Så farvendal kan du säga exakt vilken art det är?

Bägtjesen

farvendal
0

Nej det kan jag inte det var många år sedan jag vae ute i svanpskogen senast och tog inte med mig svampboken vid flytt men vet att jag ätit svampar med det utseendet.

EDIT: #6 hade det namn jag tänkte på! :P alt. storkremla.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Schnauzertik
0

Det skulle kunna vara en sillkremla som är ätlig, men kan mycket väl vara någon annan art.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
1

Tror inte att någon av er har rätt, den är för liten för storkremla eller sillkremla, den sistnämnda brukar inte vara så glansig - jag tror att jag vet vad det är för sort - men vill inte avslöja - poängen är att ingen av er vet säkert och då är det farligt att tala om att den skulle vara god eller gå att äta.

Bägtjesen, 

Hobbymykolog sedan 1977, styrelsemedlem tidigt 80-tal i Sundsvalls Mykologiska Sällskap och några år medlem i Stockholms Svampvänner, och tills för 5 år sedan medlem i Sveriges Mykologiska Förening (bor just nu i trakter där det finns väldigt få arter som alla är vanliga och därav har intresset svalare).