Ta betalt på rätt sätt
Har planerat att börja ta betalt för mina bilder, tidigare har jag haft en frivillig summa. Alltså har man även kunnat strunta i att betala vilket vissa gjort med.
Hur går man till väga? Har läst på att man kan ha ett hobbyföretag men hur går de till? Är det jobbigt att redovisa? Måste jag ge ut kvitto till kunder?
Jag går i princip ständigt back eftersom jag spar pengarna och köper utrustning, måste jag ändå redovisa?
Lite av mina funderingar!
En gissning är ju att antingen måste du redovisa allt och göra det "officiellt", eller så räknas det som att du jobbar svart.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det finns en ruta där man kan fylla i hobbyarbete på taxeringen då är det vad jag förstår inte krav på tex månadsredovisning, kvitto m.m. (man kan ju skriva ut ett handskrivet)
l'm back
Du kan använda dig av FrilansFinans som fungerar utmärkt.
http://www.frilansfinans.se/
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#3 Intressant! Hur funkar det om man ska redovisa och deklarera?
Du får läsa på deras sida, men du är anställd av frilansfinans.
Jag har aldrig använt det så vet inte exakt hur det fungerar, men man kan ju deklarera inkomst av hobby också och som jag förstått det skulle fotografering kunna räknas dit. Då kan man även göra avdrag för utrustning man köper. Jag kan dock inte detaljerna (om det gäller även mindre belopp eller om det "bara" gäller större belopp - men reglera finns här hos Skatteverket.
Använder man Frilans Finans så kan det vara på sin plats att tipsa om att låta de göra kreditkoll på kunden innan ,för när du skickar in fakturan kan den antingen godkännas direkt, med anmärkning eller avslås. Avslås den så får du ingen lön så har du inte kollat innan du gjort jobbet har du kanske gjort ett jobb men får inte in pengarna den vägen i alla fall. Men som sagt, läs igenom hur det fungerar och vanliga frågor och löneutbetalning osv så ser du om det är något för dig.
mvh Martin
Har idag ringt Skatteverket och först verkade de inte själva fatta hur hobbyverksamhet fungerar men efter att blivit kopplad runt ett tag fick jag ett någorlunda svar.
Som jag förstår det så kan fotografering räknas dit förutsatt att man inte driver det för vinst syfte eller gör det på annat sätt än när man själv vill och planerar att fotografera. (ett företag kan alltså inte anlita dig tex.) Man måste spara kvitto på inköp om man vill dra av för dem och man måste redovisa sina inkomster. Hur man redovisade dem verkade vara upp till en själv (väldigt lustigt eftersom då kan man fuska hej vilt) men hon jag pratade med rekommenderade att man hade ett kvittoblock och sparade en kopia till sig själv och gav kunden orginalet.
Lät lite krångligt men det fungerar säkerligen!
En hobbyverksamhet är skattetekniskt en ren hobby. Du kan inte ta uppdrag på beställning utan bara sälja de bilder du tagit som hobby.
Det gäller samma avdragsregler för en hobbyverksamhet som för ett företag och det är lite krångligt med det. Vissa saker drar du av med en gång andra avdrag måste du sprida t över åren.
PÅ FrilansFinans skapar du ett konto. När du sedan säljer något eller utför ett uppdrag så går du in på ditt konto och fyller i vad som skall bli en faktura. Du kan även fylla i resor och kostnader för uppdraget. FrilansFinans anställer dig för just det uppdraget och betalar in skatt och andra avgifter för dig. Det som blir kvar får du ut som lön. Du kan också få ett arbetsgivarintyg om du behöver det. Du får dina pengar efter 5 dagar om din kund inte har några betalningsanmärkningar men din kund får 30 dagar på sin faktura. Du kan även ha en egen logga på fakturan.
Frilans Finans gör att du i efterhand slipper tjafs med skattemyndigheten om hobby eller beställningsjobb. Du är anställd men tar de jobb du själv vill ta.
#8 Jag pratade ju med Skatteverket, förklarade hur jag arbetar och det sa att det var okej?
Jag vill inte ta hurlösa priser för mina bilder och då är det inte ett alternativ att använda sig av andra medel där jag får betala massvis…
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
Här är en länk som leder till skatteverkets syn på hobbyverksamhet.
#10 Jag har läst den och pratat i telefon med dom på skatteverket, jag delade bara med mig till övriga om de har samma funderingar…….