Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 2058 ggr
skogstossan
3

Tårta i tre våningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att försöka starta eget. Därför jobbar jag just nu på mitt portfolio och dekorerar frigolittårtor som bara den. Här är produkten av förra veckans arbete. Som vanligt finns det fler bilder på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/09/en-brollopstarta-med-magnolia.html

bakministeriet.blogspot.com

Jessicahagstrom94
1

Tänk om man kunde baka som du, då skulle mina födelsedagstårtor vara grymma ju! hahah

UrchinFamiljen
0

Den bilden kan du tävla med i "nya Fotoutmaningen" (om det är din bild såklart)! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Paltn
0

Har en utmaning för dig. Hur skulle en barntårta se ut om du gjorde den i din typiska stil? :P

// Paltfan

skogstossan
0

Paltn: Jag skulle aldrig göra en barbie- Hello Kitty- stålmannentårta osv. Inte bara för att jag antagligen inte skulle klara av det rent tekniskt utan för att jag tycker att det är extremt fult med sådana tårtor. Det tilltalar inte mitt estetiska sinne alls. Därför har jag inte ens försökt. 

Men om jag skulle göra en tårta till ett barn så skulle jag på sin höjd kanske fråga barnet vad han/hon gillar för färger och blommor. Så skulle jag köra på det. Så jag tänker lite att både barn, kvinnor och män kan uppskatta mina tårtor precis som dom är utan att försöka skapa dom på ett sätt som man tror barn gillar osv. Förstår du hur jag menar?:)

Paltn
1

Förstår på ett ungefär vad du menar.
Hade dock aldrig trott att det skulle handla om någon spindelmannentårta eller dyligt så som man redan sett. Utan såg framför mig hur din stil kunde implementeras i annat än just blommor på cylindrar.

T.ex spindelmannentemat så förvränger du dina blommor till att mera likna spindelnät som spretar sig upp efter tårtan, använder mer rött, svart silver i färgvalen.
(Bibehåller dock din stil.)

Kanske barnet gillar tåg så vrider du om stilen mer mot westerns ånglåk eller åt steampunkhållet, fortfarande din stil i material osv.

Förstår du vart jag vill komma?

Ifall du tänker starta eget inom tårtmakeriet så måste du kunna vara beredd att bemöta kunders önskemål, samtidigt som du självklart bibehåller ditt trademark och din stil.
Din stil kan vara så mycket bredare än blommor på cylindrar och ändå skrika ditt namn runt sig.

(obs, detta är väl menad kritik!)

// Paltfan

skogstossan
4

#5: Jag tar det inte alls som kritik utan bara som en enkel fråga att svara på. 

Givetvis kommer jag inte göra en vit tårta om kunden vill ha en svart tårta osv. Men jag gör inte tårtor enligt teman på det viset och jag har inte alls tänkt att inrikta mig på barn överhuvudtaget. Jag kommer att inrikta mig på bröllop och andra större event. 

Kommer man till mig och beställer en tårta gör man det för att man gillar min stil som den är. Utmaningar måste komma inifrån mig och sådant kan jag syssla med då tid finns och enbart för att utveckla mitt tårtskapande i den riktning jag vill att den ska gå åt. 

Jag ser mig själv som en designer eller kanske tom en konstnär och jag kommer att sälja min stil. Att bemöta kundens önskemål är för mig inte att vara till lags på det viset. 

Kort sagt så tänker jag så här: som kund vänder man sig kanske inte till en naturfotograf om man vill ha modebilder eller man begär inte en Picasso av Rembrandt.;)

Paltn
0

Mja, ska inte egentligen råda dig om hur du bör tänka i ditt företagsskapande, så låter bli med det.

Var i grunden bara nyfiken på hur en vidare scen skulle se ut i din stil.

// Paltfan