Elias
En trevlig bild tycker jag - synd på den lilla missen i fokuseringen. Har inte kollat Exif så jag vet hur du tagit den, men jag tror att om du kört med spot-mätning och något läge på kameran där fokus stannar kvar när du trycker ner halvvägs, och sedan flyttat bilden till det utsnitt du vill ha.
Annars är det ganska svårt att se hur bra bilden är/skulle kunna vara, då jag ser att den är väldigt hårt komprimerad.
Kompositionen är bra och är det något att klaga på så är det bakgrunden.
Bildbeskärning kunde eventuellt ha gjorts en aning bättre; jag hade hellre sett att hela kepsen kommit med. Huvudets placering relativt central men jag tycker det fungerar fungerar eftersom ansiktet/det som man dras till när man ser bilden, tar relativt liten plats.
Kanske går det att skärpa upp området kring ögonen i efterhand - Hursomhelst det är med stor säkerhet en bild som du vill spara, eller hur!
Bägtjesen
Bägtjesen
Tack för kritiken.
Yepp om jag minns rätt så var det spotmätning och med avtryckaren intryck halvvägs komponera jag om bilden. Kan inte minnas att jag på något sätt tappa fokuseringen innan jag tog bilden. Några förslag på vad som kan ha orsakat denna oskärpa ??
Håller med bakgrunden är lite rörig men inte värst rörig.
Vet inte om det är rätt eller fel, men jag hade gärna haft mera ansikte och mindre keps i bilden.
Har gjort lite försök att skärpa upp bilden men tycker inte jag lyckas få den tillräckligt skarp.
Jo, de är en spara bild fast den är lite oskarp :D
Nalle43
Tackar för detta. Han somnade ganska snart efter att fotot tagits :D
Jag hade vilja ha skärpan på ögonen, nu ser det ut som den inte ligger där?
Jag kör Safari i Mac os X och använder ett tilläggsprogram i safari som heter Exif viewer 2.0.0.0. Kan dock säga att detta lilla insticksprogram buggar rätt ofta för mig :(
Jättesöt bild!
Jag skulle också beskära bort kepsen en del. Nu så "tävlar" det lilla rosa märket på kepsen (o även kepsens huvudform) med ögonen om min uppmärksamhet.
Testade att beskära bort en del i högerkant, la' in aaningens efterskärpa i ögonen, använde dodge & burn-verktygen för att fördjupa samt blekte de röda blodådrorna i ögat lite. Då fick jag en bild där ögonen drog till sig min blick helt. Ögonkontakt! Och en bra balans i bilden (enligt mig).🙂 Beskärningen gjorde också att jag upplever bakgrunden mer neutral.
Jag upplever nog inte att ögonen är så oskarpa, men de röda blodådrorna i ögat ger en 'blurrigare' uppfattning. Med dodge & burn kan man få fram lystern i ögonen mer.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Opera verkar ha inbyggd funktion för att hitta EXIF-info om man klickar på bilden med "fel" musknapp - den visar generell info först och nere i ett område med en drag-list t h, följer kamera och exponeringsinfo.
Sitter dock på lånad dator så jag har inte tillgång till Opera.
Det finns add-ons till IE också!
En motsvarighet finns via Mozilla browsern och en ExifViewer add on från SourceForge.
Sedan finns det ett antal gratis Viewers och Editors för Exif som appar t ex på Win. (Då får man ladda hem och spara bilden lokalt innan man använder viewern.
Till sist, Jag kommer inte ihåg vad du har för kamera Norrpojk65? Om du har Nikon och fokuseringen inställd på AF-C så byter den ju (C)ontinuerligt fokus. Den borde ha tagits med AF-S. Oavsett så försöka att testa att det inte är något fel på AF-S eller dess motsvarigheter i ev annan kamera.
Eftersom man ser så lite av ansiktet och bilden verkar vara komponerad så, så tycker jag att det är det "inbäddade och trygga" som gör bilden lika mycket som ansiktet. Loggan bryr inte jag mig om eftersom den har en motsatt färgglad komponent i nappen!
Bägtjesen
#2 - Jag använder mig av Exif Viewer som tillägg till Chrome. (Se denna lista med Viewerstillägg.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing