Jag skulle vilja se även fötterna och kudden i fokus, eller i alla fall lite mer i fokus.
Misstänker att du gått så nära det bara går med ditt 18-55 som har en närgräns på 28 cm. Med bländare f/6.3 ger det ett skärpedjup på 0,5cm och även om du har ett avstånd på 40cm till smurfen så är skärpedjupet bara 1cm vid f/6.3
Macrofotografering på stora objekt kräver väldigt små bländare, kanske f/16?
http://dofmaster.com/dofjs.html
Testa med flera olika bländare nästa gång och se skillnaden. Ja, sen återstår det ju att se om vi delar samma åsikt om skärpedjupet också 😉
I övrigt en häftig bild. Bra jobbat 👍
Okej, ja tack för tipset ska pröva det :) kan ju bli fint de me :)
Din bild i #3 är absolut ett rejält steg framåt, nu syns ju det vita föremålet till höger också vid smurfens hand. Ljuset belv också betydligt bättre, inte så mycket vita blänk i smurfens lillaa fejja.
Nästa steg borde vara, som jag tror att #1 MagArne underförstått var inne på; att få till och komponera bakgrunden också.
Pröva att hänga upp något gråvitt (=ej reflekterande) eller ljusgrönt (eller något annat homogent/omönstrat färgat) lite slängigt i bakgrunden tillräckligt långt bort för att inte det skall bli skarpt. Kanske behöver du hänga upp det närmare fönstret och flytta blomman och smurfen innåt rummet. - Du kan ju också försöka att ta bilden utomhus i bättre ljus, men som ger ungefär lika mycket skuggning. Om du då har några meter bakom bilden till en grön buske eller annat i trädgården så uppnår du ju samma sak.
Vill du absolut ha med, kompositionsmässigt, "djuret" till höger så pröva med ännu mindre bländare= högre f-tal. Med tillräckligt avstånd till din nykomponerade bakgrund bör det kunna fungera oavsett om det görs inom- eller ut-hus.
Bägtjesen
#4, Tack så mycket för tipset! :)
Precis som #4 säger. När du minskar bländaren (högre bländartal) så blir bakgrunden skarpare. För att få bibehållen oskarp bakgrund behöver du flytta ditt skarpa föremål längre ifrån det som ska bli bakgrund.
Så du kan tänkas behöva ställa din blomma på en pelare ute i trädgården långt ifrån ett grönt buskage, husvägg eller vad du nu vill ha som bakgrund.
Rörigt och omständligt? Javisst men ska man ha toppbetyg i "Kritik - Medel" så blir det till att jobba hårt 😃
Nu tycker jag i alla fall att smurfen har rätt skärpedjup. Kudden är ju fortfarande lite oskarp men det tycker jag med rätta att den kan vara också. Kvar att jobba på är ju som sagt bakgrunden om bilden ska bli en 100 poängare.
Jag hoppas du inte tar illa vid av kritiken utan ser den som rent informativ för att snappa upp lite avancerad fototeori och förstå hur du kan optimera dina bilder framöver.
Det är intressant att få veta vad andra tycker och vill ge tips på hur jag ska förbättra mitt fotande :) fotade bara på skoj när jag hade tråkigt och då fanns smurfen där :)