Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 695 ggr
franzzen
0

Suddig bakgund - Ett måste?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla "proffsfotografer"  får en sådan där suddig bakgund på sina bilder.

nästan Alla som har en lite mindre bättre kamera är väldigt besatta av att få en sådan bakgund!

Varför är det så viktigt?Jag nöjer mig med mina bilder, o om det är ett akut MÅSTE så fixar jag det i Photoshop, Men liksom mina bilder blir bra ändå.

Håller du med mig?

Här är ett exempel på en av mina suddiga der direkt i kameran (ldigt nöjd. min hund zacko<33)

franzzen
0

Här kommer en utan suddig bakgund   också väldigt nöjd <33

franzzen
0

här är en suddig bakgund <333

Ftrd
0

Anledningen till varför man söker den suddiga bakgrunden är ju för att ge fokus åt motivet så att blicken söker sig ditåt. Den första bilden är väldigt bra. Tight porträtt av hunden och bakgrunden är suddig. Om du haft mindre bländare så att bakgrunden hade blivit skarp hade konturerna från stegen och löven förstört mycket.

Om man talar utifrån klassisk fotolära så är det några punkter på andra och tredje bilden som kunde förbättras. Anledningen till varför du är nöjd kan mycket väl härröra från det faktum att du har emotionella band till hunden. Så är det med mina bilder på barnen. De är inte alltid toppenbra men deras ögon med rätt glimt gör hela fotot för mig. Den andra bilden exempelvis är väl utförd med tanke på omständigheterna. För mig smälter hunden in i bakgrunden något dock men det är inte mycket att göra om du inte skall stå med teleobjektiv och fotografera. Den tredje bilden står zacko(?) perfekt men tyvärr går det en rutchkana rakt in i huvudet på honom, den är dessutom röd vilket inte gör saken bättre. Hade du tagit ett steg till vänster så hade den försvunnit och hundens huvud hade kunnat ligga mot et jämngrönt område istället.

Lite tankar bara. Fortsätt fota!

www.fotord.se

franzzen
0

okej tack så mycket :D