överexponerad film?
Hej, jag måste bara få fråga en sak. Jag vet att detta är om film och inte foto, men det har iaf att göra med systemkamror. Det är såhär att jag har en Nikon D3100 och varje gång jag filmar i dagsljus så blir filmen så sjuuukt överexponerad? Har jag fel inställning eller blir det bara så för att kameran inte är så bra på att filma egentligen?
Jag har med den kameran och mina har aldrig blivit det, inte ens vid fullt solsken 🙂 Däremot blir det lite sådär när det är halvkasst ljus ute
Vad har du för objektiv?
Jag har det som medföljde.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Otroligt svårt att svara på utan mer info. T ex vilka inställningar har du på kameran när du filmar?
bländare och iso är intressantast. Och kanske länka till ngn filmsnutt på youtube som du tagit och lagt upp.
Jag har ett 50 mm 1.8 och ett 50-200 mm, blir samma med båda :/
Jag har samma inställning som jag har när jag fotar, och jag tex är på en hästtävling så först tar jag kort på några sedan ska jag filma en, då ändar jag ingen inställning.
putt :)

#4 Du har blivit ombedd att visa exempel, men något sådant syns inte till, och du blev också frågad om inställningarna på kameran, men svarar inte på den frågan.
Det finns helt enkelt inget underlag för att svara på din första fråga.
Du kan gå till affären där du köpte kameran och be dem ta reda på vad felet är, om du inte klarar att analysera det själv. Det kan bero på hur du hanterar kameran, men det kan också vara fel på den.
Vad för inställningar syftar du på i #3?
Prova filma i helautomatiskt läge. Blir det då också överexponerat?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5 då jag inte har tillgång kan jag inte visa något exempel :( #6 alltså slutartid osv :) ska prova i autoläget imorgon!
sådär, nu har jag fått upp ett klipp http://www.youtube.com/watch?v=y6z4Bsej6_A

Att klippet är överexponerat står ju helt klart.
Det finns en ratt på kameran för att reglera ljusheten på bilden, kompensering. Kan det vara så att du har vridit kompensationen mot plus, så att kameran gör filmen ljusare än den skulle ha blivit om kompensationen stod på noll?
den står på noll tror jag, minuset står högst upp och pluset längst ner :)

Prova att dra den mot minus och se om det hjälper. Om du har garanti på kameran, så är det i så fall ett fel, som ska fixas på garantin. Garanti kan åberopas inom två år från att man har köpt varan.
Jag har haft den i mer än två år, det fungerade inte att dra den mot minus.

Kontrollera inställningen för ISO när du har ställt programratten till video. Om ISO står för högt kanske kameran inte kan få ner exponetingen till normal ljushet.
jag har samma iso som jag har när jag fotar, alltså jag vrider inte på ratten utan jag tar "livewiew"

ISO har inget med rattar att göra, utan det är en inställning i menyerna. Jag vet inte om man kan ändra ISO när man tar video, det går inte i alla kameror, men om det går, kan den stå så högt att kameran överexponerar i solljus.
ISO är den virtuella ljuskänsligheten i kameran.
jo det vet jag, men jag har manuellt läge på ratten och då väljer jag ju själv ISO. Har alltid så lågt som möjligt, på filmen som jag länkade hade jag 100 ISO

I så fall är det ju inte något som helst tvivel om att det är fel på din kamera när det gäller att ta video. Det är väl bara att lämna in den för service och betala vad det kostar, om du inte hellre vill köpa en ny kamera. Det kan vara dyrt att åtgärda.
Vill bara poängtera att det är skillnad på garanti och reklamtionsrätt.
Garanti är något som säljaren kan ge köparen och är helt frivillig att både ha och utforma (i stort sett) för säljaren.
Reklamationsrätten av fel är däremot tvingande och reglerad i lag. Den gäller i tre år från köptillfället. Reklamation under första tiden efter köpet (inom rimlig tid vilket konsumentverket tolkar som ungefär ett halvår beroende på produkt) är det säljaren som har "bevisbördan" att visa att felet inte uppstått före köptillfället utan berott på t ex oaktsamhet av köparen. Därefter och upp till tre år efter köptillfället är det köparen som bör visa att felet inte uppstått p g a denne utan funnits hela tiden (även om det uppmärksammats senare av köparen eller att problemen köparen har med produkten uppstått senare men beror på ett fel som funnits redan från början, om ni förstår vad jag menar :)).
Jag är inte övertygad om att den har nåt fel ännu. Filma i helautomatikläge, typ gröna rutan, först och säg hur det går. Gör en återställning av inställningarna (alla specialinställningar återställs inte men de viktigaste) genom att hålla in de två knapparna på kameran som har en grön prick på eller bredvid sig. Se efter det också till att ha eventuellt autoiso av. Många tror dom fotar med iso 100 när autoiso av nån orsak hoppat upp till 3200 eller så. Dock ser jag inte nån orsak till varför kameran skulle välja ett högt iso av sig självt om det leder till överexponering.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus