Nikon d7100 objektiv.
Hej! Jag köpte nyss en nikon d7100 men jag kan inte så mycket om den. Vet någon här något objektiv som är speciellt bra när man vill ta ansiktsbilder? 😃
/Tim
Ingick det något objektiv, typ Nikkor 18-105mm så pröva det in-zoomat till någonstans 60-90 mm och se vad du tycker om bilden. Testa med rrelativt stora bländare=små f-tal (det objektivet har störst 3.5-5.6 beroende på hur inzoomat det är. Minska bländaren i steg till f11 eller så och kolla hur bilderna blev - det är ju hur du vill fotografera dina ansiktsbilder som avgör!
När du vet hur du vill ta bilderna så kan du endera köpa bästa möjliga objektiv inom det området av brännvidder eller ett med fast brännvidd, så långt du vill betala/din plånbok räcker.
Har du redan ett objektiv inom de här bränvviderna som jag nämner ovan så testa det först.
Alternativet är att gå till en fotohandel och be att få testskjuta några bilder på en medhavd vän med ett låneobjektiv vid ett ett av skyltfönstren. Ta hem kameran och utvärdera i lugn och ro…
De flesta objektiv idag räcker mer än väl till kvalitetsmässigt, om de är från välrenommerade tillverkare.
Du kommer nästan säkert ändå att vilja redigera bilderna något, så små skillnader i hur objektiv "teckanar" bilderna kan oftast korrigeras så som du behöver - åtminstone så länge du inte är proffs. D7100 räknas ju som en semiprofessionell kamera, med halvformat (AP-C), och om du då inte riktar dina bilder till kommersiell större försäljning med krävande kunder så klarar du dig långt med ett generellt objektiv - zoom som du kanske ändå vill använda till annat också, växer du sedan ur det objektivet, vet du ju vad du vill ha, och zoomenblir kvar för allmän användning.
Bägtjesen
Jag ska ha den själv och objektivet är 18-105 mm så då lär det nog fungera. Tack så mycket för tipsen! 🙂
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875
Är ju en budgetklassiker vid porträttfoto. Otroligt skarpt objektiv till liten peng. Möjligt att man skulle vilja ha några fler mm brännvidd om det bara är själva ansiktet du är ute efter. Klart värt att kolla upp.
Ska kolla 🙂 Tack!
Jag har ett Nikkor AF-S 50mm f1.8G tillsalu om du är intresserad :) Pm'a mig vid intresse