Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 703 ggr
[tlundegard]
3

(H) Väg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något som jag verkligen måste bi bättre på är att fota landskap/natur/stadsbilder. Jag har mest fotat djur och människor, men tänkte att jag skulle försöka bli bättre på "resten" också ;)

Här är en bild som jag gärna vill ha kritik på.

JNN
0

Tycker att du hittat ett fint motiv, och bilden är jättesnyggt komponerad. Skulle mycket väl kunna vara en vägghängare!

Det negativa är att jag gärna hade sett ett längre skärpedjup, du hade bländare f/4.5 och vid såna här bilder kan det ofta vara lämpligare med mindre bländare. Kanske f/11 eller f/16 t ex.

Sen lite minuskompensation kanske också hade varit på sin plats, tycker att den är lite väl ljus.

Men det är små saker och mina personliga åsikter, men bilden är i det stora hela jättefin!🙂

Bagtjesen
0

Håller med #2 om skärpedjupet - det stör inte så mycket på själva vägen, men blommorna i vägkanten till höger blir bara ljusblippar…

Funderar på om bilden skulle blivit bättre om vägen börjat helt i nederkant. Kanske det var något som störde bakom husknuten som gjorde att du inte tog ett steg åt vänster?

Jag kan berätta att jag har en tavla hemma som har nästan exakt samma motiv och komposition … Den tycker jag också mycket om…

Bägtjesen

[tlundegard]
0

Tack för beröm och kritik! Skärpedjupet är rent slarv, vad tänkte jag med där egentligen? Annars brukar jag ha minst f/8 när jag fotar liknande motiv. Att jag valde att ha vägen lite till vänster var för att den såg så bred ut i nederkant annars, jag har dessutom lite svårt för bilder där huvudmotivet är helt i mitten (iallafall på mina bilder). Fast.. Ska jag vara ärlig så var bilden ganska impulsiv. Jag gillade ljuset och tog ett par bilder utan någon riktig eftertanke. Ska testa ta kort på samma motiv igen men med lite lägre exponering, längre skärpedjup och testa olika vinklar :)

Bagtjesen
0

Du har nog rätt i dina tankar i #3 tlundegard, den skulle nog bli för bred/skrymmande. Bra att du hade tänkt på detta, det är så skönt när man som jag tänker fritt och så får man ettväl motiverat svar kring tankarna kring kopositionen! Keep it up!

Bägtjsesen