En ny Frill cake
Idag har jag varit kreativ och gjort en ny tårta (en frigolittårta). Så här kommer en bild. Nu kanske någon tycker att det är lite för lite luft uppe i bilden. Men det är meningen då jag ville att det skulle kännas lite omhuldande. Ungefär som ett barn i en livmoder.;) Det finns någon bild till på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/08/frill-cake-med-frilly-sockerpion.html
bakministeriet.blogspot.com
Tycker pionen var riktigt snygg! Menas frigolittårta att den inte går att äta? xP om så: attans också!
Bildmässigt ser det snyggt ut! Kanske en liiiiiten gnutta mer luft till vänster. sedan är min skärm tråkig och har inte rätt färginställningar så tårtan smälter ihop lite med bakgrunden på min skärm. kanske en annan färgton på bakrunden så inte fatet smälter ihop, men absolut inte en mörkare bakgrund, bara en annan ton.
Keep up the tasty work!

Jag håller med #1 lite grann, och tänker att man kan få lite bättre kontrast mot bakgrunden bara genom att skugga den lite grann utan att skugga tårtan, så att man fortfarande har high-key, men att tårtan separeras lite bättre från bakgrunden.
Det är finlir att joxa med det, och jag skulle nog inte ta mig för om jag var trött, så det är helt förlåtligt att inte jobba hårdare på det. Men i nästa vända med liknande tårta i high-key kan det vara värt att prova att ställa upp något som skuggar lite, för att få ner ljusheten lite selektivt och få lite mer snärt i bilden, att få själva tårtan att stå ut.
Det är faktiskt rätt svårt med vitt i vitt.
Tack så mycket för synpunkterna!
På min skärm smälter inte tårtan ihop med bakgrunden. Mer än att frillsen på den ljusa sidan tenderar åt det hållet. Men visst kanske är det så att tårtan inte riktigt står ut i bilden.
Jag har använt reflektor på skuggsidan och det kanske jag inte skulle gjort? Är det så du menar Inkanyezi?
Bilden nedan har jag behandlat lite annorlunda. Tycker ni att den är bättre?

Jag tycker bättre om den mer asymmetriska.
Egentligen vet jag inte vilket som är "bäst" och det handlar ju om vilket intryck du vill att bilden ska ge. När man använde svartvit film användes ofta en mer kornig struktur för att återge de ljusa tonerna i high-key, och man kan lura fram liknande i bildbehandlingen för digitalfoto också.
Men kanske att bakgrunden får precis det där väldigt lilla som skulle kunna få fram tårtan lite mer om reflektorn orienteras lite annorlunda bara. Det är ofta väldigt små ändringar som ändrar intrycket i bilden. Om man vrider reflektorn en aning, så att den fortfarande ger lite ljus åt skuggsidan men minskar det reflekterade ljuset mot bakgrunden exempelvis.
Men allt det där är sånt som man provar och ser hur det blir. Och det är ju inte min bild, men det är bra att öva på att göra små ingrepp i ljussättningen för att förstärka intryck i olika delar av bilden. Och vitt mot vitt ÄR knepigt. Man kan klura på hur det skulle kunna gå att få lite mindre ljus på skuggsidan av fatets fot och undersida, för att minska mjukheten lite grann på den sidan och balansera mot själva tårtan. Och jag tycker att den sitter bättre mot vänster. Att placera den mer mitt i känns för vanligt.
Nu var det ju inte kritik du var ute efter men jag är så nyfiken på varför du alltid kör på bländare f/1.8 på dina bakverk?
En närbild som denna med 50mm och bländare f/1.8 ger ju ca 2,5cm skärpedjup på 100cm avstånd.
Skulle vara kul att se om du får lite mer sting/skärpa på tårtans högra och vänstra sida vid säg bländare f/2.8 vilket ger ett skärpedjup på ca 4cm
Kanske även ha större avstånd mellan tygbakgrunden och tårtan för att få oskärpan där.
Vad har du för avstånd till din tårta? Hur mycket beskär du bilderna?
http://dofmaster.com/dofjs.html
För övrigt är dina bakverk rena mästerverk
Personligen tycker jag den första bilden är så nära fulländad man kan komma, gillar den klart mer än den andra. 🙂 Den första har bättre färger också, den andra är lite i kallaste laget tycker jag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
MagArne: Jag kör faktiskt inte alltid på största möjliga bländare. Förra veckan då jag fotade cupcakes så gjorde jag inte det och det var faktiskt med tanke på dina ord i något annat inlägg. Så jag testade.
Men nästan alltid kör jag på bländare 1,8 eftersom jag gillar då delar i bilden är oskarpa. Att jag med störst bländare inte exakt kan bestämma var skärpan hamnar gör inte så mycket. Men det är möjligt att jag ändrar uppfattning senare. Man vet ju aldrig.
Jag har väldigt begränsat med plats och nästan inget svängrum alls. Kan knappt backa och tårtan står på bordet så långt ifrån bakgrunden som är möjligt. Typ.
Eftersom mina tårtor är väldigt små så måste dom också beskäras mycket därav kraftig beskärning. Eller jag kanske tänker fel där?
Jag vet inte riktigt vad jag har för avstånd? Kasnke 1 meter?
Jazzbass: Tack så mycket. Jag är faktiskt själv väldigt nöjd med bilden. Men ändå intressant att läsa vad jag kunde gjort annorlunda
Den andra bilden tycker jag också är alldeles för blå och kall i vitbalansen.
#7 Om du behöver beskära bilderna kraftigt behöver du ju troligtvis komma närmre tårtan. Jag tror närgränsen är 45cm på ditt objektiv så om du hamnar på säg 60cm mot tidigare 100cm avstånd sjunker skärpedjupet från 2,5cm till ca 0,9cm vid bländare f/1.8
Ganska rörigt men klart intressant med fysik 🙂
Kolla tidigare nämnd länk så blir det lite tydligare när man räknar på skärpedjup. Framförallt matnyttigt vid macrofotografering nära objektivets närgräns då man kanske måste upp på f/22 för att få hela objektet i fokus.
http://dofmaster.com/dofjs.html