Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1549 ggr
Ems-I-am
2013-08-20 20:56
0

Tips om systemkamera tack!

Halloj!

Tänkte önska mig en systemkamera när jag fyller år.

Skulle vilja ha tips om en bra "nybörjar" kamera då jag inte fotat så länge.

Det jag kommer foto mest är landskap och djurfoton, och självklart närbilder! 

Tack på förhand!

// Emelie :)

JazzBass
2013-08-20 21:14
0

Nikon D3200 med kitobjektivet AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6 VR skulle passa utmärkt för ändamålet och ge möjlighet till top-notch kvalitet på bilderna (*. Kitobjektivet är också rätt bra på närbilder. För bra landskapsbilder rekommenderar jag också ett hyfsat stativ. Man kommer ganska långt på fri hand men om man vill fota då ljuset är som finast eller lite svagare är stativet viktigt. Kitobjektivet största nackdelar är väl att det "inte har så mycket zoom" med en maxbrännvidd på 55mm, och så är det inte speciellt ljuskänsligt, men för landskap lär ingendera vara nåt större problem. För djurbilder kan det vara trevligt med längre brännvidd än 55mm, som man t.ex. får med ett dyrare kitobjektiv, AF-S DX 18-105/3,5-5,6 VR, men då får man också ge lite avkall på närbildsegenskaperna.

(* Det här sagt med ett visst förbehåll, eftersom det till stor del hänger på fotografens kunskaper om exponering och förmåga att utnyttja all potential råfilerna ger. Men D3200 är åtminstone ur landskapsfotosynvinkeln en finfin kamera att växa i, har t.o.m. lekt med tanken att uppgradera från min D700 fullformatkamera till en D3200 just för att jag är mest fäst vid landskapsfoto. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-08-21 07:06
0

Eftersom du nämner närbilder skulle jag nog puffa för en annan modell än den som börjar på 3, även om priset går upp en tusenlapp. Modellerna Nikon D5100 och D5200 kan man vinkla skärmen på, vilket underlättar enormt när man vill ta närbilder, eftersom det är mycket bekvämare. Man slipper ligga med hakan i backen när man ska ta små saker som är mycket nära marken.

Själv har jag en spegelfri systemkamera, och det finns flera kameror som har den vinklingsbara skärmen. Det kan vara värt att titta också på spegelfria och kanske särskilt på Sonys sortiment. De spegelfria fokuserar snabbare när man använder skärmen som sökare, och där kan man i större utsträckning välja var man vill att kameran ska fokusera i bildytan. Några av dem har pekskärm, vilket underlättar för närbildstagning.

Jag lägger in en bild som exempel på hur man kan jobba nära marken utan att behöva ligga på magen i ävjan. Kameran håller jag ner mot marken i åbrinken, och tittar på skärmen som är vinklad, så att jag ser den uppifrån, och jag har ställt skarpinställningen så att jag ska få främre delen av ormen skarp. På just den här platsen var det inte ens möjligt att titta genom kamerans sökare, eftersom jag håller kameran invid en stor sten (som jag sitter på).

http://uploads.ifokus.se/uploads/11e/11e81343c7d491df0664ee80ae1d31bd/snok-med-abborre.jpg

EllenWe
2013-08-21 20:24
1

Jag tycker du ska ha en Nikon i alla fall! jag är jätte nöjd med min Nikon D3100 men undrar om inte Nikon D3200 kan vara lite bättre. Båda kamerorna är nybörjar-och-proffesionell kameror, därför är jag så nöjd med min. Jag köpte min med ett paket med objektivet 18-55VR, bra objektiv att börja med! Nu har jag superteleobjektiv, det är ju såklart ännu bättre för mig. Jag tycker ändå du ska börja med ett mindre allround-objektiv som det heter 😉

Caaassiiie
2013-08-27 00:49
0

Jag är helt på tok för trött för att göra ett längre uttalande just nu, men! Själv tycker jag att Nikon D3100/D3200 är bra nybörjarkamera att växa i, använder själv Nikon så kan inte mycket om liknande på Canon.

Dock använder jag inte D3100/D3200. Jag visste att jag ville syssla med foto och mer seriöst osv, så jag köpte D5100 - just för att jag vet att jag vill ha mer att växa i och utvecklas för att sen byta upp mig. Hade jag inte varit så inriktad på att det är något jag vill hålla på med en längre tid, hade jag också valt D3100/D3200.

Har för mig att Canon 450D/550D, 1000D/1100D också är bra nybörjarkamera. Men är som sagt ingen Canonperson så jag kan ha fel för mig 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots