Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 917 ggr
Schnauzertik
3

Mördare på g

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även i år måste man gå på jakt i trädgården för att inte mördarsniglarna ska äta upp allting.

Värd för Pensionärer

JNN
0

Samma här, fast vi hade fler i fjol..

DesK
0

Bra bild på en otäck typ!

Några tips på hur man bäst blir av med dem?

/Désirée

[Jens]
1

Som tur är så har jag inga i min trädgård. Bara 500 meter bort kryllar det av sådana i mångas trädgård men på 3 år minst så har de inte hittat min trädgård och vad det kan bero på vet jag inte. Det känns som det är något som stör dem men jag kan inte klura ut vad som gör att de inte lockas att komma till min trädgård. Det enda jag kan säga är att jag är inte mycket för att odla några rabatter och om jag skulle göra de så använder jag den gamla kompostens jord för att göra det. Har en sjö intill min tomtgräns och tomten är på 5500 kvm. 25 meter tar det för mig att hoppa i sjön. Kan det vara att det ligger för nära vattnet?

Bagtjesen
0

Man skall vara väldigt försiktig med attsäga att det är en spansk skogssnigel, s k mördarsnigel, det kanmycket väl vara en vanligt svensk röd skogssnigel. Vilken art det är går oftast inte alls att fastställa på plats, eller efter ett foto. Man måste faktisk dissekera sniglarna så man kan se hurde ser ut endera i huvudet och gången mot öppningen en bit bak på halsen, eller kolla könsorganen. Det finns andra saker som kan var INDIKATIONER, såsom kannibalism, eller att vanlig svensk svart skogssnigel decimerats/reducerats avsevärt i området. Gå gärna in på SLU:s hemsida eller Naturhistoriskas hemsidor så får ni se att det nog är omöjligt för oss amatörer att fastställa vilken art det är!

Att sniglar sedan plötsligt invaderar är inte heller ett artkännetecken - Sniglar tillhör de grupper av djur som varierar mest beroende på väder - tidig värme, regn, et c.

Bägtjesen

Schnauzertik
2

Då fick man lära sig lite nytt.

Jag kommer ändå att fortsätta ta död på invaderande sniglar utan att först dissekera för att bestämma art.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
1

Äter de för mycket av trädgården och främst i trädgårdslanden är det väl inget problem att fånga dem i fällor. Med hänsyn taget till antalet ägg de kan lägga och hur länge de kan "lagras" i marken kan man nog glömma utrotning, det blir nog att "hålla nere stammen", och att skapa luft i trädgården så den är lite torrare, eller kanske se till att igelkottarna i övrigt trivs i trädgården - de är duktiga på slafsa i sig sniglar - även "mördarsniglar"…

Bägtjesen

Hallonsmurfen
0

De är så äckliga! Ser ut som bajskorvar… 😇

Medarbetare på Pokémon iFokus

nlinds
0

#2 salt. eller öl :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[VSK]
1

Säger som #8, men gräv ned några små hinkar i marken. Sen kommer de, känner lukten och ramlar ned.

Kanske går att byta ut köttet 😃

http://www.recept.nu/per_morberg/smaratter_och_tillbehor/fisk_och_skaldjur/sniglar_med_vitloksmor/

MonisN
1

#8 Absolut inte salt. Det är djurplågeri av värsta sort. Snigeln dör en långsam och plågsam död. Hur illa man än tycker om dom så ska man inte plåga dem.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.