Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 577 ggr
neanea09
0

Era favorit redigeringar?

Ja, man brukar ju komma in  vanor om hur man redigerar bilder. Själv så älskar jag att få vintage känsla och jag lägger nästan alltid på brus på mina bilder!

HUr gör ni?

/Linnea Jansson - linneajanssonss@hotmail.com - phics.blogg.se

pellepiano
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar konvetera tilll svartvitt med principerna från Photoshops justeringslager som heter Black & White där man har kontroll över hur färgtonerna tolkas. För grundbilden brukar jag fota med belysning som påminner om gamla bilder ( då det inte användes paraplyer eller softboxar ).

En av mina egna favoriter är Agneta, fotad för att se lite ut som gamla skådespelarporträtt från Hollywood tex.

Jag använder också dodge & burn, dvs ljusar upp och mörkar ned valda partier.

Potatisen
0

Jag gillar att konvertera bilder till svart-vitt, men behålla en färgstark detalj. På djur och människor blir det oftast ögonen.

JazzBass
0

Sparsamt använt gillar jag split toning-verktyget i lightroom på färgbilder för att lyfta fram en eller ett par nyanser lite grann. Gäller främst skuggorna. Använde det flitigt på bilderna i min senaste tråd "Stäinan…". Lägger ofta också på mörk vinjettering, men också det måste man vara noga med så det inte blir för mycket. Gillar inte då man tydligt ser att effekten använts.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
0

Jag gillar att leka med ljuset i bilderna, brukar använda penseln och filter verktyget mycket i lightroom för att få till en annan känsla i bilderna, göra så att dom sticker ut lite mer än vad dom skulle gjort med en helt vanlig redigering. Mörk vinjettering är också något jag använder mig av ganska ofta då det mörka ramar in bilden på ett speciellt sätt, dock så ska de inte vara för mycket.