Stäinan (stenar) vid Klobbskat, Österbotten
Var ut i söndags med en kompis och fotade "stäinan" vid Klobbskat. (Ingen talar här om stenar, alla säger stäinan på dialekt istället). Utflykten resulterade i ett antal bilder jag tyckte blev helt lyckade. Använde mest mitt 14-24/2,8 men exponeringarna, speciellt inte den sista, hade inte blivit som de blev om jag inte använt mitt 100% variabla, graduerade gråfilter, alltså min hand, 😉 för att dämpa ljuset i bildernas överkant.
Här kommer fem av dem jag tyckte blev bäst. (Lägger in dem i de fem följande inläggen så inläggsnumren stämmer med bildnumret). De är alla redigerade i Lightroom.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Grymt snygga bilder, blev nog bättre och bättre med stigande siffra!
Dom 3 sista gillas mest här!🙂
Håller med! otroligt snygga bilder.
Supersnygga och genomtänkta bilder som du ofta levererar.
Jag tycker bäst om 3 o 4, tror det är ljus och kontrast i dem som tilltalar mig mer.
Värd för Pensionärer
#6 & #7 - Tackar och bockar! Mina egna favoriter är #2 och #5. 
#7 - Tack så mycket för de orden! 🙂
Extremt häftiga bilder, tycker #1 och #2 är speciellt bra gillar mjukheten du har fångat 😃
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Ursnygga bilder! 🙂
/Désirée
Fantastiska bilder!
#11-13 - Tackar och bockar! Kul att dom gillas. 🙂

Det är lite svårt att i skrift återge det där aspirerade "jo" som används uppe i norr, men nog är det ett ganska klart sånt.
#15 - Vad är det för "jo" du syftar på..?

Den där indragningen av luft i munhålan som låter nästan som en vissling, och som är typisk uppe i norra Sverige, som bekräftelse.
Supersnyggt!
#17 - Ok, nu tror jag att jag fattar vad du menar, det där ljudet som ofta uttrycker medhåll. Används mycket på Åland också, men det är kanske närmare ett "sch"-ljud. Tackar! 
#18 - Tack så mycket! 🙂
Vackert! tror jag gillar den fjärde bäst! :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#20 - Tackar! :-)
3:an bäst enligt mig. Så härligt djup i den.
Första och sista bilderna var mina favoriter, det var fina färger, de såg harmoniska ut.
#23-24 - Tack så mycket! :-) Intressant att se hur alla har olika uppfattning om vilken/vilka som är bäst av dessa. Skrev ut #5 igår på matt canson rag photographique duo-papper, A4. Blev riktigt snyggt. :-) Trevligt papper, ger grym skärpa, ganska mjuka kontraster och därmed lite mindre mättade färger. På minussidan är att det tydligen inte återger alla färger så snyggt. Skrev på samma gång ut en ganska mörk bild i huvudsakligen gröna och röda färgnyanser, men det blev inte alls bra. När man skriver ut bilderna blir man ofta medveten om att man borde titta mer på histogrammet än man kanske annars gör, och vara noga med att inte ha skärmen för ljust inställd. Har man det blir low-key bilder alltför mörka på papper…
Här är den andra bilden jag nämnde ovan: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/9572895408/
ååå, wow, vilka bilder!!!
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
#26 - Oj tack! :-)