Bildredigering
Hejsan!
Jag har beslutat mig för att införskaffa ett redigeringsprogram. Men ju mer jag kollar runt desto mer villrådig blir jag! Jag tar bara bilder för hemmabruk så behöver kanske inte det mest avancerade och dyraste programmet. Är det någon som kan tipsa om ett bra program? Vill köpa ett, har provat att ladda ner gratis och det funkade inte riktigt..Tack på förhand!
Jag har inte provat så mycket, håller inte på med några jätteredigeringar precis, men jag har Photshop Elements 8, nu är väl version 11 den senaste.
Här kan du ladda ner en trial för 30 dagar om du vill prova. Den kostar inte skjortan tror priset ligger runt tusenlappen.
http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_elements&loc=us
Sen finns det säkerligen fler att välja på, Lightroom använder sig många av och är nöjda med det.
Det kommer säkert fler förslag…
Jag använder Lightroom och Photoshop CS6 men eftersom att du inte behöver ett så avancerat eller dyrt så är Gimp ett bra har jag hört, har aldrig provat det själv dock, men många är nöjda med det! :)
Finns fler gratis program vet jag men kommer inte på namnen!
Men Lightroom är iallafall väldigt bra och ganska enkelt av sig 😉
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Säger som #2 att Gimp är ett bra program som du kommer väldigt långt med.
HÄR kan du ladda ner det.
I början kanske det kan verka ha lite hög inkörströskel men det finns hur många tutorials som helst.
Själv brukar jag söka på youtube när jag vill lära mig fler funktioner men det finns väldigt mycket bara man googlar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag skulle säga Photoshop Elements. Det är lätt att lära sig använda programmet och det finns många enkla verktyg som underlättar det hela.
Hej ceiling8,
vilket program som gör mest nytta för dej beror lite på vad du vill kunna göra och hur mycket tid du vill lägga på att lära dej att använda det.
Om du bara vill kompensera bildens exponering (mörkhet/ljushet), kontrast, Vitbalans och färgstick (dvs om bilden är för varm/kall, eller har en grundton i en färg som inte ska vara där) så räcker det ed en vanlig rå-konverterare som Adobe Lightroom, Aperture, Corel Aftershot eller Capture One. De kan hantera jpg-filer också.
Använder du mac är iPhoto som följer med inte helt dåligt för detta nuförtiden, men minns jag rätt kan man bara göra globala förändringar, dvs de påverkar hela bilden och inte bara en yta du markerar ut med en pensel eller gradient.
Lutar du mer åt retuscherings- och bildmanipuleringshållet och inte bara vill ta bort någon enstaka finne utan kanske klippa ur objekt och flytta dem, måla på egna saker och flytta kroppskonturer och liknande så får du nog spana på tyngre artilleri, till exempel Gimp (gratis) eller Adobe Photoshop.
Om du beskriver lite mer i detalj vad du vill kunna göra så är det nog lättare att hitta ett redigeringsprogram som passar för just dej. De flesta kan man ju också ladda ner som gratis testversion som JNN nämnde i #1, så man kan provköra dem innan köp :)
/Lisa
gimp är jättebra och enkelt! dessutom gratis.
Jag köpte alldeles nyss photoshop Elements 11 för ca 800kr på netonnet. Eftersom att jag har haft testversioner och verkligen älskar att fotografera så tycker jag att det är värt pengarna. Men om du bara liksom vill redigera dina bilder lite och inte ska ha dem till något speciellt skulle jag satsa på till exempel ett gratisprogram som GIMP.
Det är jättelätt att ladda ner och är en enklare version utav photoshop. Och det funkar helt okej!