Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 628 ggr
Loviisaa
2013-08-20 20:42
4

Fjäril

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och gick för några dagar sedan och fick syn på denna vackra fjäril! Jag fotade med mitt sigma 70-300. 😎

Någon som vet vad det är för sort? :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

JazzBass
2013-08-20 20:56
0

Väldigt fin bild! Det är nån typ blåvinge, exakt art vet jag dock inte. Håller med, mycket vackra fjärilar. 🙂 Ganska små dock.

Är objektivet du använde av den nya versionen med OS/stabilisator?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-08-20 21:33
0

Kanonfin bild, tror aldrig jag sett en sån fjäril, men tjusig var den! :)

Loviisaa
2013-08-20 22:08
0

#1 tackar :) det tror ja inte! Sigma Dg 70-300mm 1:4-5.6 är det ändå som står på. Köpte kameran o objektivet begagnat. :) fjärilen var lite större än en humla ;) #2 tack :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Bagtjesen
2013-08-20 23:34
0

En fjärilsexpert skulle kanske kunna säga exakt vad det är för art och om det är hane eller hona, men ofta krävs det ännu mer detaljer eller fler bilder. Jag kände en gammal man som hade cirka 125 svenska blåvingearter med hanar och honor monterade i en typ av stor glastavla, och många var det ytterst små detaljer som skiljde arterna åt.

Många fjärilsarter håller bara till på några enstaka arter av växter/blommor, vilket i ditt fall kan göra det ännu enklare att fastställa arten. Ett tips är att gå in på artportalen.se och titta på registrerade arter i området där du tagit bilden. Har du sedan tur har någon också lagt upp bild på samma art. Artportalen är helt fantastisk för allt som har med svensk natur att göra - den är också relativt lätt att hitta i även om kartfunktionen inte var den bästa strax efter att de släppt en helt ny utgåva av portalen i Juni…

Hälsningar

Bägtjesen

HellviHumle
2013-08-21 01:04
0

Inte heller någon expert men skulle ändå tro att det är en puktörneblåvinge. Bra bild, tycker jag.

HH