Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 999 ggr
LindaKarlstrom
0

Nikon D40

Hejsan.

En kompis funderar på att köpa en Nikon D40, vad är för och nackdelarna med det kamerahuset? Och vilka prisvärda objektiv rekomenderas? :)

/ Linda

[Fibbe]
0

Nakdelar: Jag tycker att layouten är taskig, bildkvalitén är väl sådär, objektiven måste ha en inbygd motor för att autofokusen ska fungera vilket gör dom dyra.

Fördelar: Billig, känns ganska stadig.

LindaKarlstrom
0

#1. Okej :) rekomenderar du någon annan kamera i samma prisklass?

[Fibbe]
0

Pentax k100:an kan jag rekomendera och nu är den väldigt billig med.

Kennet
0

Jag har D50, storebrorsan till D40 och jag måste säga att jag är oehört nöjd med den…visst är det väl så att man alltid vill ha mer särskilt på objektivsidan men som instegskamera i systemkamera-världen är den kanon…

// Kennet

iken
0

Fördelar:
Lågt pris

Nackdelar:
Begränsat objektivutbud
Saknar bildstabilisering
Låg resolution

[mingdie]
0

Nikon D40 är en bra instegs kamera som räcker länge. Bildkvalitet är bra och att den har 6.1mp spelar ingen roll om man inte skall göra mycket stora kopior. Som dom andra har påpekat så har den ingen inbyggd AF motor men Nikon kommer med många nya objektiv som har AF motor.

Eddie

Fotokanen
0

jag tycker att det är bättre att satsa på Canon eos400d den ska ha bättre bildkvalité, bättre autofokus, bättre färgmättnader

sezierra
0

vill din kompis inte ha en 400D så räcker en canon eos 350D nästan lika långt som 400d fast 350d är billigare. Det är inte så jätte stora skillnader på dem. Det skiljer nån/några tusen i pris och är man inte jätte kräsen så funkar en 350d lika bra. Jag har en 400D och den är bra men jag hade lätt kunnat nöja mig med en 350D och i stället satsat på lite bättre objektiv. Men det är en smaksak…

[mingdie]
0

#7 Bild kvaliteten beror mycket mer på vilket objektiv du använder och när det kommer till färgmättnad så är det mer en personlig sak. Själv tycker jag att 400D ger över mättade plastiga färger medan Nikon har en mer neutral skala. Då pratar vi om Jpeg direkt ur kameran. Om man kör med RAW så spelar det ingen roll.

Eddie

smurfb
0

#8, själv tycker jag att den mycket större skärmen på 400d är värt tusenlappen bara den… men som du säger, bildkvaliten är liknande.

LindaKarlstrom
0

Någon som har fler komentarer/åsikter om kameran? =)

[Fibbe]
0

En till nackdel med motorn i optiken är ju att du kanske senare vill byta upp dig och då kanske det är "riktig" autofokus i den kameran oh då måste man skaffa nya objektiv med…

Dobben
0

#12 funkar inte af-s objektiv på kameror med af motor då? xo visste jag inte O.o

[Yoe-Yoe]
0

KOlla på D40x innan kompisen bestämmer för att köpa D40. D40x är lite bättre än d40!

[Julliz93]
0

Använder Nikon D40.. måste säga att jag tkr den fungerar bra bara man tar väl hand om den xD Sen finns det ju objectiv och andra saker som förstärker skärpan på bilden, men sånt kan vara väldigt dyrt. :/

Stesse
0

Den inbyggda bildstabiliseringen på pentax K100D fungerar på alla objektiv. De flesta av alla äldre objektiven med Pentax fattning passar direkt till K100D och K10D.

Till Nikon Canon mfl. måste man köpa speciella och klart dyrare objektiv för att få bildstabilisering.

Jag vill inte säga att Nikons instegskameror är dåliga, men jag skulle välja bort Nikons instegsmodeller till fördel för Pentax och Canon. Däremot på dyrare modeller så ligger Nikon på absoluta topp tillsammans med Canon, Pentax och kanske några till. Det är som vanligt beroende på vad man själv är van och sätter värde på.

Fotokanen
0

#9 I varje recension jag har läst om 400d vs nikon så använder dem orginal objektiven som man får med och då säger dem att det blir bättre skärpa, bättre färger