Nybörjare på fotografering
Jag är en nybörjare på fotografering skulle jag vilja säga. Jag har haft min systemkamera i lite över 1 år men har inte utvecklats så mycket, därför skulle jag vilja gå någon sorts fotokurs eller liknande. Har ni tips på fotokurser ni har gått eller hört bra saker om. Jag bor i 3 mil norr om stockholm, så det är inga problem om det ligger inne i staden. Annars vore internettkurser bra då jag pluggar ganska mycket. Helst gratis men jag kan tänka mig att betala någon summa bara det inte är för dyrt. Som sagt så pluggar jag fortfarande… 😃
Hej på dig! För grundläggande exponeringsteori så kan jag rekommendera kamerasimulator.se, där kan du testa hur iso, bländare och slutartid samverkar och gör bilderna olika.
För bildlära och komposition rekommenderar jag google. Sök på "photo composition tips" så hittar du massor med information och tips med bilder på saker som kan vara bra att tänka på när man fotograferar och komponerar sina bilder, nånting som jag ser som väldigt viktigt för bra bilder. Man brukar inte behöva kunna så jättebra engelska för att kunna ta till sig av den informationen man hittar.
Jag kan också varmt rekommendera boken med den prutthurtiga titeln "Konsten att ta vinnande bilder", av Göran Segelholm. Den är väldigt, väldigt bra tycker jag, troligtvis det mest givande jag nånsin läst om fotografering som förklarar hur vi ser på bilder och vad som gör vissa bilder bra, andra mindre bra, utan att missa att det är helt subjektivt hur vi som individer tolkar bilder och inget sätt att tolka en bild är sämre än ett annat.
Några direkta kurser kan jag inte rekommendera då jag inte ens bor i Sverige, men man hittar som sagt mängder av information på nätet helt gratis som man kan studera. Det finns också mycket tutorials på youtube om t.ex. bildbehandling, ljussättning och allt möjligt annat. Bara att börja googla! 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kanske gå med i nån fotoklubb.
Moderskeppet.se har många kurser t.ex kom igång med din systemkamera. För 99/månad får man tillgång till alla deras kurser online.
Värd för Pensionärer
Tack #1 och #2! Det var jättebra tips! 😃
Jag har för mig att kameramärkena också erbjuder egna kurser.. Kolla din kameratillverkares hemsida :)
Också ställen som ABF och Medborgarskolan har såna kurser.. :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/