Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1539 ggr
Pelle Långlös
2

Hur länge håller en kompaktkamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har den senaste tiden märkt att bilderna inte alls är skarpa längre. De är suddiga. Jag går alltid halvvägs ner i avtryckare för att låta kameran hitta fokus. Kameran hittar fokus för rutan i mitten blir grön men ändå blir bilderna suddiga.

Jag har haft kameran i många år. Är det dags att köpa en ny?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JazzBass
2

Bilden är riktigt skarp, men bara i bakgrunden tyvärr. När du lägger fokus, var extra noga med att försöka få den inställd på det du vill ha skarpast. I det här fallet hittade den fokus på bakgrunden. Sikta noga på det du vill ha skarpt och knäpp sen av. Kameran hittar för övrigt alltid fokus bäst på nånting som är kontrastrikt. Kompakter verkar också lätt fokusera på bakgrunden om den är kontrastrik (som i fallet med din bild ovan) så därför måste man vara extra noga med kompakterna när man fokuserar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pelle Långlös
2

Tycker inte bilden alls är skarp. Kronhjorten är suddig enligt min mening. Eftersom det är en kompakt så kan jag inte välja vart fokuset skall hamna då den väljer själv. Finns typ snö/strand, landskap och liknande men dessa passar inte mitt ändamål så det blir på automat plus (sägs vara bättre än vanlig automat).

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JazzBass
1

Nej, se på bilden igen. Jag håller med dig om att hjorten är inte skarp, men bakgrunden är faktiskt det. Alltså är det inget generellt fel på kamerans förmåga att producera skarpa bilder. Fokusen har hamnat på bakgrunden istället för hjortarna. Och jo, du ska kunna påverka var fokusen hamnar genom att peka med kameran på det du vill ha skarpt, och trycka ner avtryckaren halvvägs. Väljer kameran ändå att fokusera på bakgrunden, prova på nytt eller sikta på nåt annat som är lika långt från kameran som motivet. Det SKA gå att få fokusen att hamna där man vill.

JazzBass
1

En annan sak som påverkar skärpeintrycket är kontrast och mättnad. Den här bilden har ganska låg kontrast och mättnad, vilket gör att den kanske inte ser så skarp ut som den kunde göra. Om du provar skruva upp dessa lite i ett bildbehandlingsprogram så kommer den se skarpare ut. Vill du att kameran ska göra det här automatiskt kan du välja att fotografera med bildstilen "livfull" ("vivid") istället för t.ex. "standard" eller motsvarande.

Pelle Långlös
2

Finns ingen sån inställning. Som jag skrev förut så är det ingen system, det är en kompaktkamera. Skrev att jag fokuserade genom att trycka ner halvvägs av tagningsknappen. Självklart siktar jag ju på objektet och ingen annanstans för i min värld låter det så ovettigt man kan göra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Schnauzertik
2

Av din bild framgår att det är en Sony DSC WX5.

På den kan man i menyerna välja 3 olika fokuseringar multi AF, center AF och spot AF.

Beroende vad du väljer där så görs fokuseringen olika. Kan detta vara en orsak?

Värd för Pensionärer

Pelle Långlös
2

Jo jag har en sån kamera. 😃 (brun i färgen för den nördige)

Var hittar jag den inställningen. Jag tror jag har center och det är där "rutan" sitter där jag kollar efter när jag skall fota.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Schnauzertik
1

Eftersom jag inte har nån sån kamera  föreslår jag att du kollar bruksanvisningen. Det står säkert där.

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

En sista grej bara. Eftersom det är en kompaktkamera och de vanligtvis reagerar lite långsamt, är det inte omöjligt att kameran fokuserat helt rätt men innan bilden togs hann hjorten röra sig så mycket närmare dig att den han komma bort från skärpeområdet. Ser man noga så är ju hjorten skarp på bakre halvan, det är bara huvudet som är oskarpt.

Pelle Långlös
1

Kan vara så. Här en bild där hjorten var helt stilla (och lite närmare kameran).

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Bagtjesen
1

På den senare bilden (bild 2) är hjorten helt korrekt i skärpa,och eftersom det är en närbild är det kort skärpedjup vilket gör att redan hjorten bakom blir oskarp.

Jag håller alltså med de föregående inläggen om att det bör vara något på kameran som kan fixas till i inställningar. Noterar också att även bild 2 är en aning blek i tonerna. Men som de andra redan sagt kanske andra inställningar i kameran eller enkel efterbehandling via program. (Finns många gratisprogram). Även bra systemkameror kan producera "lågmälda" bilder, t ex p g a ljusproblem och automatisk Vitbalans, eller liknande.

Lusläsning av manualen beträffande de nyckelord som andra och jag själv nämner, bör ge dig rätta ledtrådarna. Att byta kamera voreatt slänga pengarna i sjön, för du kan råka ut för samma problem med andra kameror också - Det gäller bara att lära sig mer och mer om sin kamera.

Försök hitta bättre inställningar på kameran och testa utomhus på fasta föremål och på olika avstånd så kommer du att se att du kommer att kunna lita på kameran, och dig själv!

Bägtjesen

Pelle Långlös
0

Jo den sista bilden blev ljus men det var så soligt ute. Det håller jag med om.

Finns inte så mycket att ställa in. Den är typ helautomatisk. 😕 Kan välja "scener" men jag tycker ingen passar så bra till det jag fotar så därför väljer inte dom. 

(Har aldrig i hela mitt liv läst en manual, hahaha)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Inkanyezi
0

Det finns inställningar att göra i kameran, inte bara scenlägena.

Pelle Långlös
0

Säger mig ingenting. 😭 Sorry.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
0

Kollade kameran nu och nu förstår jag den. Minus ger mörkare bilder och plus ljusare bilder.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *