"Stavning"
Nu är svenska läraren framme - jag dock inte säker att jag är i rätt "tråd", så moderator får flytta denna rätt isf.
Jag brukar inte vara den som stör mig på stavning - men rätt bör ändå vara rätt, iaf i menyvalet. Det jag anmärker på är "Sälj, köps eller bytes".
Sälj, köp eller byt / Säljes, köpes eller bytes bestäm er och blanda inte hejvilt! ;)
Och vissa skulle säkert vilja kalla dig "Besserwisser" om det stavas så :p
Är likadan själv och brukar sitta och påpeka små detaljer till min sambos stora förtret…

Har litat på föregående sajtvärdar om stavning i menyn, men ska ändra det. Tack för uppmärksamheten.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Hehe, då får dom kalla mig det. Har inga problem alls med att folk stavar galet i forumet - det vill jag lova att jag gör flera gånger om själv. Dock känns det lite oproffsigt att ha så dålig korr navigationen :)

Nu ska det vara ändrat.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Tjusigt ;)
#0 sitat" jag dock inte säker att jag är i rätt "
âr detta som du har skrivit rätt svenska??????????????
Någon uppmärksammar inte skogen för bara träd.
Folk skriver snabbt och tänker inte rättskrivning nu så ofta
d ä j (= det är ju ) inte viktigt om mottagaren uppfattar åsikten) Tänk hur man ändrat skrivandet med "juppinallen"
Tollerans för andra kann ju vara en ide, och om man inte förstår så frågar man ju bara
Jag funderar på hur många det är som inte har uppfattad åsikten med texten til sajten.
Äh huvudskaken att folk fattar, vi har olika dialekter o skriver olika. Sen har vi alla möjliga förkortningar o skit men vad spelar de för roll. För att inte tala om alla dyslektiker….. stavning hit o stavning dit, i slutändan är det tanken man vill få fram som e viktigast.
Bara min synpunkt.
Hare gött alle goe forumare.
//Pia
#6 Om vi skulle rätta fel på stavningar så skulle man inte göra något annat. Men det finns ju en viss gräns. Det du säger att det inte är viktigt så länge mottagaren uppfattar åsikten tycker jag är fel. Det är en sak du glömmer. Här på ett internet forum kan man inte se eller höra varandra så man skapar ofta uppfattningar genom att se hur folket använder språket. Om jag ser någon skriva som dig så ser jag framför mig en ung person utan stolthet. Det är kanske helt fel av mig men en person som inte tar sig tid att använda språket på rätt sätt har jag inte samma respekt för.
Det du säger om att skrivandet har ändrats med textning på mobiler stämmer till den grad att många ungdommar nu har problem att få jobb pga att dom inte kan stava.
Jag tyckte det var helt rätt att Christopher tipsade Isak om felet.
Eddie
#8 så en dyslektiker har inte du respekt för?
Tyvärr kan jag tillägga att jag inte är så ung, vet inte hur gammal goldie är men men. Stolthet, jo har nog så jag kan dela med mig o jag respekterar andra oavsett hur de stavar. de är inte stavningen som gör en människa.
Att skrivandet är som det är på mobiltelefoner har sin förklaring i att det är förkortningar. Ju längre meddelandet är ju mer kostar det o ju längre tar det att skriva. Det har inte att göra med om man kan stava eller inte. samma stavningar kan du även hitta på internet bland forumare o idag används just internet i praktiskt taget alla jobb på ett eller annat sätt så vikten att hänga med i svängarna är positivt.
Jag själv har både eftergymnasial utbildning o jobb kan jag tillägga för dem som undrar. Älskar att jobba med människor o skapa nya kontakter, hur de skriver skiter jag fullständigt i det är hur personen är inombords som räknas.
Sen att det ändrades på sajten är ju helt ok men i längden så är inte stavningen det viktigaste utan budskapet.
Kram kram
//Pia

Oj, ett hett ämne detta.
Visst bör man ha högre krav på korrekthet på det som står i menyn än det som skrivs i ett meddelande? Det var väl vad C ville ha sagt?
Fö kan jag som gymnasielärare i just svenska säga att det visst finns ungdomar som påverkas av språket på MSN, i sms och chatrum. Andra är å andra sidan fullt kapabla att hålla isär det.

#0, Jag får ta åt mig äran i hur menyspråket utformades. Min etta s som jag fick av en gymnasielärare var säkert befogad.
Hälsningar
Robert
#9 Jag pratade inte om dyslektiker utan folk som inte har det eller liknande problem men är för lata för att använda språket på rätt sätt.
Om du läser mitt inlägg så sa jag inte att det är stavningen som gör människan. Det jag pratade om var hur viktigt språket är när folk formar en åsikt om en annan person på internet när man inte kan se och höra den personen. Jag hade ett prat med ett antal människor som jag jobbar med om hur dom ser på en som skriver slarvigt. Alla kände samma sak att du får mer förstroende för den som använder språket rätt.
Så jag försökte inte vara dum mot någon utan svarade bara Goldie på dennes kommentar att det inte spelar någon roll om du använder språket rätt eller inte. Jag kan tillägga att jag använder e-mail och internet för mycket av mitt arbete och de personer i dom svenska och utländska företagen jag har kontakter med använder språket på ett korrekt sätt. Jag är också medlem i två andra foto forum och även där används korrekt språk utan sms förkortningar.
Så jag hoppas att du inte har tagit illa vid. Jag ville bara få fram att rätt användning av språket är otroligt viktigt och om du sedan ser på internet med användare från hela världen så blir det ännu viktigare med språket för att undvika missförstånd.
Ha en bra dag
Eddie
#12 jag tog inte illa vid mig. Själv har jag en tendens att vara snabb vid tagentbordet o stavningen hänger inte med riktigt. Min far är dyslektiker som han först för bara några år sedan erkände. Innan hade han kunnat fått gliringar o fnissningar för sin stavning men ingen hade kunnat tänka sig att an var dyslektiker. Det är inget som man skriver i en presentation precis. Det jag menar med det är att man kan inte veta så det gäller att vara förstående och inte tänka på stavningen alltid.
Sen kan jag hålla med om att det är viktigt få fram åsikten men hur man stavar är inte det allra viktigaste.
En mening kan ge tusen bilder o en bild kan ge tusen ord.
//Pia

Då den här tråden har spårat ur stänger jag tråden.
Vill ni fortsätta diskussionen får ni fortsätta någon annanstans.
Här pratar vi foto o dyl.
Vidare kan ni tipsa via ett PM för att undvika diskussioner.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Roligt att se när felstavare irriterar sig över andra felstavare :) som Mingdie t. ex.
Sommarhälsningar från en som inte stavar alls för tillfället :)